2020-12-16, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det finns dock en fördel med att kontakta störningsjourem, de kommer att ringa på hos grannen och prata med honom, det kan göra att grannen inser allvaret.

Långt ifrån säkert. Om det är fel tid, mörkt hos grannen och det inte märks någon störning, så lämnar många störningsjourer istället. Alternativt lämnar en liten lapp i brevlådan.
Citera
2020-12-16, 11:55
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokemaniac
Såhär gör man. Varför ska du kontakta störningsjouren? Dem ska du kontakta om du pratat med din granne och han fortsätter att störa.
Sist jag gjorde detta blev det klanfejd och mordhot...men jag kanske bor i fel område.
Citera
2020-12-16, 12:42
Medlem
Foo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det är viktigt att du för en noggrann dagbok över hans störningar, datum, klockslag, antal bankningar om möjligt.

När du har gjort det i några månader kan du kontakta fastighetsägaren.

Om du skall prata med grannen, fråga absolut inte honom om du stör honom som någon föreslog i tråden, det är inte du som stör honom det är han som stör dig, det skall inte finnas något utrymme för en diskussion i den frågan.

Tänkte mer på om grannen upplever ett störande moment som den vill tysta genom att banka.
Påstår då den att det är pga musik eller liknande så kan man ju säga att man inte spelar musik i samband med dunkandet och att det måste vara någon annan.

Ärligt, sitta i månader och reta upp sig och föra dagbok 😂
Citera
2020-12-16, 12:43
Medlem
Foo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Sist jag gjorde detta blev det klanfejd och mordhot...men jag kanske bor i fel område.

Finns ju en mängd idioter helt klart men i en majoritet av fallen så beror det nog på vilken attityd man själv har när man pratar med grannen.
Citera
2020-12-16, 12:47
Medlem
Prata med grannen, förmodligen inte lika tuff i verkligheten. Passa på medan han gör oljud.

Börjar han grina illa så kan du ta fram inspelning och säga ”Jag upplever att dina knackningar stör min frid, det vore beklagligt om vi inte kunde komma överens om något här och nu istället”.

Fortsätter han grina, då ringer du jouren.
Citera
2020-12-16, 12:52
Medlem
Har samma problem, men nu ska personen bli vräkt pga klagomål från hela trappan (bankar även i ytterdörren)

Jag är nog den enda som personligen frågat honom varför han bankar, och då har jag insett att han är lite efter i huvudet. Han påstår att dörren är trasig, vilket den inte är. efter alla klagomål började han banka i väggarna istället.

nu när han blir vräkt så tror han pga att jag var den som frågade honom att jag är den som vräker honom, är ett litet helvete att bo här just nu.
Citera
2020-12-16, 14:26
Medlem
När jag var yngre och bodde i lägenhet så hade jag sängen mot väggen som delade min och grannens lägenhet.

Hände då och då att jag råkade sparka till väggen när jag snurra runt i sängen. Måste låtit som bankningar för min granne.

Kan det inte vara något sånt? Iom att det bankas när du är knäpp tyst.
Citera
2020-12-16, 14:35
Avslutad
Din granne kanske bara passar på att spika in lite spik i väggarna när hen hör att du ändå är vaken, dvs visar hänsyn till dina tider och din dygnsrytm.
Citera
2020-12-16, 18:35
Medlem
Ni som säger att man ska samla bevis, hur ska man samla in dunkningar som bevis?
Att spela in dunkande ljud behöver inte betyda att grannen orsakat dunkandet.
Att anteckna exakta datum och tider är ingenting som klassas som bevis heller.
Det kan ju vara fabricerat alltihop.
Isåfall hade ju varenda granne fört loggbok på påhittade saker som grannen gjort.
Citera
2020-12-16, 19:21
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Ni som säger att man ska samla bevis, hur ska man samla in dunkningar som bevis?
Att spela in dunkande ljud behöver inte betyda att grannen orsakat dunkandet.
Att anteckna exakta datum och tider är ingenting som klassas som bevis heller.
Det kan ju vara fabricerat alltihop.
Isåfall hade ju varenda granne fört loggbok på påhittade saker som grannen gjort.

Hyr en dB mätare med minnesfunktion. Anteckna tiderna. Skriv till hyresvärden. Sedan störningsjouren.
Citera
2020-12-16, 19:26
Medlem
Vill bara ge dig ett råd.
Se till att alltid vara vän med dina grannar.
Lägg tid på att vara trevlig, prata och hjälpa dina grannar.
Var en skön person.
Aldrig en surbult som ska bråka och ge igen och hävda sin rätt.
Bygg upp en trevlig grannrelation.
Börja nu. 😃👍
Så kommer han sluta med knackningarna.
Citera
2020-12-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Klanfejd? Har du en hel klan på din sida?

Tråkigt att höra, om man har misstanken eller vet att sina grannar är svin så kan man såklart ringa störningsjouren. Bor man vägg i vägg med någon så har man nog en hyfsad uppfattning om vem man har att göra med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in