• 2
  • 3
2020-12-15, 01:01
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adamivitahuset
Säg att jag vill koka potatis och behöver koka upp två liter kallt kranvatten i en stor kastrull. Spisen är kall när jag börjar. Det tar en viss tid, kanske några minuter, innan en platta når hög temperatur.

Hur mycket tid sparar jag om jag sätter på två plattor samtidigt och låter grytan med vatten växla mellan dessa,
dvs först låter kastrullen stå på platta nummer 1 en stund och sedan skiftar till den andra plattan som hunnit bli glödhet, och därefter tillbaka till ursprungsplattan igen?

Hur mycket tid sparar man genom att göra så här när man kokar upp vatten, och hur mycket mer kostar det i elräkning?

Du sparar ingen tid eftersom du inte vet vad du ska göra med den tiden
Köp en sousvide eller tryckkokare (crockpot) som ev effektiviserar din tid med timer, när du inte ens är hemma och innan du ens kommit hem så har du ett rykande hett nylagad måltid med flera portioner precis när du kliver innanför dörren.

Annat effektivt är kanske att ställa en timer på spisen med potatis och vatten på 3 an.
När du inte är hemma. Dock kan det va oroande att inte ha koll på ev fel som kan uppstå på en ugn som kanske med låg sannolikhet startar en brand när du inte är hemma
Citera
2020-12-15, 01:35
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tänkte du rätt nu? Om du säger att salt höjer kokpunkten så måste ju jag ha rätt då det alltså går fortare att nå 100 grader än 102 grader.
Så att vänta med saltet måste göra att man vinner ett antal sekunder på uppkokningstiden som jag skrev.
Vad du glömmer bort är att det finns inget egensyfte i att få vattnet att koka, tvärtom är det bara nackdelar med detta. Det var därför som jag tog mitt exempel med att koka ägg på Mount Everest. Visst, vattnet kommer snabbt att börja koka (redan vid 71 grader faktiskt), men värmen kommer aldrig bli tillräcklig för att få äggvitan att stelna.

När man värmer vatten på spisen kan vattnet (utan salt) som mest bli hundragradigt. Efter detta börjar det omvandlas till ånga vilket stjäl massor med energi. Energi som vi vill använda till att exempelvis denaturera ägg. I en vanlig tryckkokare där vattnet inte kan koka bort så enkelt kan temperaturen höjas till 120-130 grader vilket förkortar koktiden ordentligt.

Om vi nu tillsätter salt innan vattnet börjar koka kommer kokpunkten höjas och mer energi kommer kunna överföras till maten innan vattnet börjar ånga bort.

Det är egentligen ganska enkelt om du tänker på det. Lås oss anta att vi befann oss i en miljö med så lågt tryck att vatten började koka redan vid 10 grader. Skulle du, oavsett hur många timmar du låter potatisen ligga i det kokande vattnet, någonsin få dessa kokta? Låt oss nu vända på exemplet, vi har en miljö med extremt högt tryck där vattnet kokar först vid 500 grader. Hur många sekunder tror du då att det skulle ta att koka potatis?
Senast redigerad av hakro807 2020-12-15 kl. 01:40.
Citera
2020-12-15, 01:54
Medlem
Min "CP" hällspis beter sig i princip tvärsemot ifall man försöker snabba upp kokningen av tex pastavatten med hjälp av vattenkokaren.
Så fort man häller i det uppkokade vattnet så drar den ner effekten (trots att den står på 12)
och det är nästan omöjligt att få vattnet att koka. Verkar som den känner av att temperaturen på
kastrullen har ökat.
Idiotisk konstruktion eller något fel antar jag men den har varit så sedan den var ny.
Citera
2020-12-15, 06:25
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Vad du glömmer bort är att det finns inget egensyfte i att få vattnet att koka, tvärtom är det bara nackdelar med detta. Det var därför som jag tog mitt exempel med att koka ägg på Mount Everest. Visst, vattnet kommer snabbt att börja koka (redan vid 71 grader faktiskt), men värmen kommer aldrig bli tillräcklig för att få äggvitan att stelna.

När man värmer vatten på spisen kan vattnet (utan salt) som mest bli hundragradigt. Efter detta börjar det omvandlas till ånga vilket stjäl massor med energi. Energi som vi vill använda till att exempelvis denaturera ägg. I en vanlig tryckkokare där vattnet inte kan koka bort så enkelt kan temperaturen höjas till 120-130 grader vilket förkortar koktiden ordentligt.

Om vi nu tillsätter salt innan vattnet börjar koka kommer kokpunkten höjas och mer energi kommer kunna överföras till maten innan vattnet börjar ånga bort.

Det är egentligen ganska enkelt om du tänker på det. Lås oss anta att vi befann oss i en miljö med så lågt tryck att vatten började koka redan vid 10 grader. Skulle du, oavsett hur många timmar du låter potatisen ligga i det kokande vattnet, någonsin få dessa kokta? Låt oss nu vända på exemplet, vi har en miljö med extremt högt tryck där vattnet kokar först vid 500 grader. Hur många sekunder tror du då att det skulle ta att koka potatis?

Jo, jag köper ditt resonemang män TS utgångspunkt var att han ville koka upp vattnet snabbare. Enda möjligheten att koka potatisen snabbare på en vanlig spis är att skära den i mindre bitar. Att koka upp vattnet utan salt kan TS vinna några sekunder på.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Min "CP" hällspis beter sig i princip tvärsemot ifall man försöker snabba upp kokningen av tex pastavatten med hjälp av vattenkokaren.
Så fort man häller i det uppkokade vattnet så drar den ner effekten (trots att den står på 12)
och det är nästan omöjligt att få vattnet att koka. Verkar som den känner av att temperaturen på
kastrullen har ökat.
Idiotisk konstruktion eller något fel antar jag men den har varit så sedan den var ny.

När du ställer kastrullen på plattan så häll i en halv liter vatten först och låt kastrullen jobba med det. När du sen kokat upp vattnet i vattenkokaren så kokar redan din skvätt vatten och du häller i resterande från vattenkokaren.
Citera
2020-12-15, 06:52
Medlem
Citat:
När du ställer kastrullen på plattan så häll i en halv liter vatten först och låt kastrullen jobba med det. När du sen kokat upp vattnet i vattenkokaren så kokar redan din skvätt vatten och du häller i resterande från vattenkokaren.

Det var enligt den proceduren, får väl göra några noggranna empiriska experiment under julledigheten
med tidmätning.
Citera
2020-12-15, 07:24
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807

Haken vid korta koktider är att tidsvinsten uteblir då det tar tid att komma upp i 120 grader i en tryckkokare så för ägg....
Citera
2020-12-15, 10:50
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Jo, jag köper ditt resonemang män TS utgångspunkt var att han ville koka upp vattnet snabbare. Enda möjligheten att koka potatisen snabbare på en vanlig spis är att skära den i mindre bitar. Att koka upp vattnet utan salt kan TS vinna några sekunder på.
Men återigen, VARFÖR vill han att vattnet ska koka när det bara finns nackdelar med detta. Utan salt kommer vattnet börja koka tidigare, vilket betyder att stora mängder energi försvinner ut i luften tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Haken vid korta koktider är att tidsvinsten uteblir då det tar tid att komma upp i 120 grader i en tryckkokare så för ägg....

Fast att det ska koka är som nämnts inte målet. Det kommer gå lika snabbt att laga mat i en kastrull som håller 100 grader och kokar som i en tryckkokare som håller hundra grader men som till följd av det högre trycket inte kokar. Men energiförlusterna i den senare kommer vara mycket mindre.

Sedan är detta givetvis en ganska oväsentlig skillnad om man inte jobbar i ett industriellt kök, skillnad 100 vs 102 grader, salta direkt eller salta efteråt etc får ju inte någon direkt skillnad för en lekman hemma i köket. Stora förbättringen ges man genom att antingen använda en större platta eller lägga locket på kastrullen. Om vi går från en platta med en effekt på 1 kW till en på en effekt 2 kW men som är för stor för kastrullen kommer det bli energiförluster till luften och via strålning (lite som en infravärmare) men dessa förluster kommer vara små gentemot hur mycket av energin som faktiskt kommer överföras till kastrullens botten av metall som är en mycket bättre värmeledare än luft. Men ja, teoretiska resonemang. :-)
Senast redigerad av hakro807 2020-12-15 kl. 10:52.
Citera
2020-12-17, 23:05
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elleichkei
Inte särskilt mycket, dock drar det ju dubbelt så mycket el.
Använde en vattenkokare, koka upp vattnet, vrid på värmen på spisen, häll i vattnet i kastrullen
Drar ju exakt lika mycket om det ändå är precis samma mängd vatten som ska användas

Hetvatten från kranen är ju annars ett tips
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in