Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Tänkte du rätt nu? Om du säger att salt höjer kokpunkten så måste ju jag ha rätt då det alltså går fortare att nå 100 grader än 102 grader.
Så att vänta med saltet måste göra att man vinner ett antal sekunder på uppkokningstiden som jag skrev.
Vad du glömmer bort är att det finns inget egensyfte i att få vattnet att koka, tvärtom är det bara nackdelar med detta. Det var därför som jag tog mitt exempel med att koka ägg på Mount Everest. Visst, vattnet kommer snabbt att börja koka (redan vid 71 grader faktiskt), men värmen kommer aldrig bli tillräcklig för att få äggvitan att stelna.
När man värmer vatten på spisen kan vattnet (utan salt) som mest bli hundragradigt. Efter detta börjar det omvandlas till ånga vilket stjäl massor med energi. Energi som vi vill använda till att exempelvis denaturera ägg. I en vanlig tryckkokare där vattnet inte kan koka bort så enkelt kan temperaturen höjas till 120-130 grader vilket förkortar koktiden ordentligt.
Om vi nu tillsätter salt innan vattnet börjar koka kommer kokpunkten höjas och mer energi kommer kunna överföras till maten innan vattnet börjar ånga bort.
Det är egentligen ganska enkelt om du tänker på det. Lås oss anta att vi befann oss i en miljö med så lågt tryck att vatten började koka redan vid 10 grader. Skulle du, oavsett hur många timmar du låter potatisen ligga i det kokande vattnet, någonsin få dessa kokta? Låt oss nu vända på exemplet, vi har en miljö med extremt högt tryck där vattnet kokar först vid 500 grader. Hur många sekunder tror du då att det skulle ta att koka potatis?