2020-12-14, 11:27
Medlem
Halloween2s avatar
Vad ska du med en sparad minut till? Snåla på något annat?
Citera
2020-12-14, 11:42
Bannlyst
Köp ett stormkök, går fortast alternativt du eldar under kastrullen. Viss risk dock att du eldar upp lägenheten dock.

Du skapar skittrådar dagligen varför?
Citera
2020-12-14, 11:43
Medlem
Ingen som hört talas om vattenkokare?
Ett av mina bästa hjälpmedel i köket.
Citera
2020-12-14, 11:44
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
Köp ett stormkök, går fortast alternativt du eldar under kastrullen. Viss risk dock att du eldar upp lägenheten dock.

Du skapar skittrådar dagligen varför?
Skit vet jag inte men jag undrar hur jag ska leva mitt liv så tidseffektivt som möjligt. Är nämligen en äkta slacker.
Citera
2020-12-14, 11:56
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miarose
Tvivlar på att det där är värt det.
Snabbaste sättet jag vet är att:
Häll upp en liten del vatten i kastrullen och sätt på högsta värme.
Starta vattenkokaren.
När vattenkokaren är klar så har den lilla delen i kastrullen nästan börjat koka.
Häll på mer vatten från vattenkokaren.

Vene vad du gör med dina vattenkokare men jag har aldrig behövt köpa en ny.

Hänger lite på vad man har för spis och vattenkokare. Min induktionsspis kokar upp en liter vatten snabbare än min vattenkokare.

Om man använder största zonen på spisen och dess "powerläge" går det mer än dubbelt så fort som med vattenkokaren. Vilket inte är så konstigt eftersom vi pratar om typ dubbla effekten och dessutom effektiv induktion. Även en mindre zon med jämförbar effekt slår vattenkokaren med marginal tack vare att induktion är mycket effektivare.
Citera
2020-12-14, 12:05
Medlem
miaroses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Hänger lite på vad man har för spis och vattenkokare. Min induktionsspis kokar upp en liter vatten snabbare än min vattenkokare.

Om man använder största zonen på spisen och dess "powerläge" går det mer än dubbelt så fort som med vattenkokaren. Vilket inte är så konstigt eftersom vi pratar om typ dubbla effekten och dessutom effektiv induktion. Även en mindre zon med jämförbar effekt slår vattenkokaren med marginal tack vare att induktion är mycket effektivare.

Haft tre olika induktionsspisar och detta sättet har alltid varit snabbast. Grattis till din fantastiska spis.
Citera
2020-12-14, 12:09
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miarose
Haft tre olika induktionsspisar och detta sättet har alltid varit snabbast. Grattis till din fantastiska spis.
Har du haft tre olika så har det väl varit något fel på dom, annars hade du väl behållt den första?

Jag har en vanlig glashäll men grannen har induktion, jag har inte jämfört med vattenkokare men den börjar koka så gott som direkt.

Men tråden handlade väl om man tjänar något på att använda flera plattor på en spis, inte en kukmätning om vem som värmer vatten snabbast?
Citera
2020-12-14, 12:18
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adamivitahuset
Isåfall måste jag köpa en vattenkokare, ytterligare en pryl som ta plats och med begränsad livslängd.
Om man bara tjänar en minut så borde det löna sig, då en minuts extra väntan/arbete kostar mer än elen, eller?
Säg att genomsnittslönen är 200 kr efter skatt, lönar det sig då...
Vattenkokaren en oumbärlig tidssbesparare, värd sin vikt i guld.
Citera
2020-12-14, 13:10
Medlem
Köp en induktionshäll. De är lika vassa (om inte mer vassare) en än gasspis och öppen låga är ofta effektivt. Har haft samtliga hällar. Vattenkokare är nice men har på senare tid märkt att induktion klår dem också. En annan fördel med induktion är att de sparar enormt på stekpannor och kastrullers yttre sida. Den yttre sidan på dem ser helt nya ut fortfarande efter 2 års användning.
Citera
2020-12-14, 14:37
Medlem
miaroses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Har du haft tre olika så har det väl varit något fel på dom, annars hade du väl behållt den första?

Jag har en vanlig glashäll men grannen har induktion, jag har inte jämfört med vattenkokare men den börjar koka så gott som direkt.

Men tråden handlade väl om man tjänar något på att använda flera plattor på en spis, inte en kukmätning om vem som värmer vatten snabbast?

Har bott i tre olika lägenheter som haft moderna spisar kanske jag skulle ha skrivit.
Ingen dildomätning från min sida här, vill bara få fram att för dom flesta så är vattenkokare det bästa alternativet.

TS, sluta vara dumsnål och köp dig en vattenkokare. Livet är för kort för att grubbla över detta.
Citera
2020-12-14, 16:55
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Om du inte använder iskallt vatten så spar du tid. Om du sedan använder enbart exakt så mycket vatten du behöver så spar du lite tid. Allt annat är så otroligt överkurs att det krävs någon märklig diagnos för att ens orka bry sig om. Starta plattan innan du ens tagit fram kastrullen och hällt i vattnet.
Citera
2020-12-15, 00:56
Medlem
Sladdarens avatar
Vattenkokaren sparar ju ström och tid eftersom den är direktverkande med doppvärmare

I övrigt sparar man inget tid när nåt ska lagas under långkok eller i ugn eller kokas på spis.
Orsaken är att man sitter ju inte å stirrar på verken precis liksom som man följer en blå socke i tvättmaskinen tills programmet kört klart, utan man gör whatever under tiden och ställer en timer. Att spara tid är att inte glo på det. Trådsättaren måste tro att han sparar tid när han i själva verket förlorar tid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in