Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-12-14, 08:19
Säg att jag vill koka potatis och behöver koka upp två liter kallt kranvatten i en stor kastrull. Spisen är kall när jag börjar. Det tar en viss tid, kanske några minuter, innan en platta når hög temperatur.

Hur mycket tid sparar jag om jag sätter på två plattor samtidigt och låter grytan med vatten växla mellan dessa,
dvs först låter kastrullen stå på platta nummer 1 en stund och sedan skiftar till den andra plattan som hunnit bli glödhet, och därefter tillbaka till ursprungsplattan igen?

Hur mycket tid sparar man genom att göra så här när man kokar upp vatten, och hur mycket mer kostar det i elräkning?
Citera
2020-12-14, 08:34
Medlem
Inte särskilt mycket, dock drar det ju dubbelt så mycket el.
Använde en vattenkokare, koka upp vattnet, vrid på värmen på spisen, häll i vattnet i kastrullen
Citera
2020-12-14, 08:47
Isåfall måste jag köpa en vattenkokare, ytterligare en pryl som ta plats och med begränsad livslängd.
Om man bara tjänar en minut så borde det löna sig, då en minuts extra väntan/arbete kostar mer än elen, eller?
Säg att genomsnittslönen är 200 kr efter skatt, lönar det sig då...
Citera
2020-12-14, 08:48
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har provat, det går lite fortare, men ska man ändå koka pasta eller potatis sparar man inte in så mycket tid ändå...
Citera
2020-12-14, 08:51
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Använd två kastruller med halva mängden vatten, när dom kokar häller du över dom i en kastrull och lägger i potäterna.
Citera
2020-12-14, 09:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kokar du upp vattnet utan salt så kan du kapa några sekunder till. Saltar gör du när vattnet kokat upp.
Citera
2020-12-14, 09:27
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kokar du upp vattnet utan salt så kan du kapa några sekunder till. Saltar gör du när vattnet kokat upp.
Tvärtom, salt höjer kokpunkten. Men vi vill ju inte att vattnet ska koka då detta ger extremt effektiv avkylning utan värmen ska ju gå in i maten. Jämför med tryckkokare å ena sidan och koka ägg på Mount Everest å andra.
Senast redigerad av hakro807 2020-12-14 kl. 09:30.
Citera
2020-12-14, 10:34
Medlem
miaroses avatar
Tvivlar på att det där är värt det.
Snabbaste sättet jag vet är att:
Häll upp en liten del vatten i kastrullen och sätt på högsta värme.
Starta vattenkokaren.
När vattenkokaren är klar så har den lilla delen i kastrullen nästan börjat koka.
Häll på mer vatten från vattenkokaren.

Vene vad du gör med dina vattenkokare men jag har aldrig behövt köpa en ny.
Citera
2020-12-14, 10:39
Medlem
MacEbolas avatar
Eller så börjar du tre minuter tidigare och tittar på kattklipp på tuben all tid du sparat.

Potatisarna blir bäst om de är med från början i kallt/rumstemperat vatten.
Citera
2020-12-14, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miarose
Tvivlar på att det där är värt det.
Snabbaste sättet jag vet är att:
Häll upp en liten del vatten i kastrullen och sätt på högsta värme.
Starta vattenkokaren.
När vattenkokaren är klar så har den lilla delen i kastrullen nästan börjat koka.
Häll på mer vatten från vattenkokaren.

Vene vad du gör med dina vattenkokare men jag har aldrig behövt köpa en ny.

Precis rätt. En vattenkokare som kostar 69 i extrapris på Jula håller i flera år.
Citera
2020-12-14, 11:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Tvärtom, salt höjer kokpunkten. Men vi vill ju inte att vattnet ska koka då detta ger extremt effektiv avkylning utan värmen ska ju gå in i maten. Jämför med tryckkokare å ena sidan och koka ägg på Mount Everest å andra.

Tänkte du rätt nu? Om du säger att salt höjer kokpunkten så måste ju jag ha rätt då det alltså går fortare att nå 100 grader än 102 grader.
Så att vänta med saltet måste göra att man vinner ett antal sekunder på uppkokningstiden som jag skrev.
Citera
2020-12-14, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adamivitahuset
Om man bara tjänar en minut så borde det löna sig, då en minuts extra väntan/arbete kostar mer än elen, eller?
Säg att genomsnittslönen är 200 kr efter skatt, lönar det sig då...

För att få en helt rättvis kalkyl bör vi även väga in hur du bor och hur du normalt betalar för uppvärmningen av bostaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in