Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-14, 00:33
  #1
Medlem
Min farfars släkt har fått kämpa för att undvika fattighuset, medan min morfars släkt anses vara en ”fin” akademisk släkt sen väldigt långt tillbaka i tiden.

För 90 år sedan bodde min morfar i en villa i Saltsjöbaden med föräldrar som var professorer och senare skulle få medaljer av kungen. Samtidigt tvingades min farfar till barnarbete för att försörja sin familj då hans pappa gått bort.

Jag har alltså em väldigt klassblandad bakgrund. På ett sätt är jag överklass men inte fan känner jag mig som det...

Hur vanligt/ovanligt tror ni detta är? Någon som kan relatera? Jag känner mig väldigt förvirrad...
Citera
2020-12-14, 01:12
  #2
Moderator
Lapapps avatar
Var man är sin egen lyckas smed. Du måste ju själv ha åstadkommit något i livet, något som gör att du kan kategorisera dig (om du så önskar). Värderar du utbildning högt, står det carpe diem på väggen, gillar du att renovera konstant osv. Jag tror inte att man skall låta ens förfäder definiera var på klasskalan man befinner sig. Naturligtvis påverkar det i viss mån, men det går snabbt att halka ned från höga positioner eller klättra upp från låga.

Själv är jag från enkla förhållande någon generation uppåt i släktträdet, men känner inte att det "drar ned mig".
Citera
2020-12-14, 01:13
  #3
Avstängd
hejflashbackhejs avatar
I över 100.000 år har sandfolket gift sig med syskon, kusiner och haft sex med åsnor. Tuggat kackerlackor, ätit sand och bott i katastrofruiner. Detta har pågått fram tills socialdemokraterna ville leka globalt socialkontor. Idag parar de sig med överklassblondiner från norr. För att inte tala om våra djungelvänners klassresa från bajshyddor till Östermalm, Oslo, Helsinki, London, Köpenhamn. Du är ej speciell eller unik, standard historielös svenne.

Samtliga afrikaner du ser på svensk mark, är i rakt nedstigande led från tusentals års antilopjagande med spjut, kannibalism och voodo häxkonst med skelettpinnar i näsan. En som flögs hit förra veckan, som inte kan sitt namn, eller heter typ "flygande gamen" parar sig med villiga svenskor, ofta från borglig bakgrund, genom tinder och integrationsprojekt. Där kan man snacka förvirring, men i sak är allt så simpelt och vackert: kärlek.

Må du och din kulinariska pärla få många barn ihop. Vi måste blanda upp!
__________________
Senast redigerad av hejflashbackhej 2020-12-14 kl. 01:44.
Citera
2020-12-14, 02:47
  #4
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShowpaByn
Min farfars släkt har fått kämpa för att undvika fattighuset, medan min morfars släkt anses vara en ”fin” akademisk släkt sen väldigt långt tillbaka i tiden.

För 90 år sedan bodde min morfar i en villa i Saltsjöbaden med föräldrar som var professorer och senare skulle få medaljer av kungen. Samtidigt tvingades min farfar till barnarbete för att försörja sin familj då hans pappa gått bort.

Jag har alltså em väldigt klassblandad bakgrund. På ett sätt är jag överklass men inte fan känner jag mig som det...

Hur vanligt/ovanligt tror ni detta är? Någon som kan relatera? Jag känner mig väldigt förvirrad...
Jag har en liknande bakgrund. Min familj på min fars sida ägde ett gods som är väldigt känt någon gång i mitten av 1800-talet, och hade kopplingar till utländska kungahus. Min mormor var oäkting och morfar tattare. Det är en kul story bara, det har ju inget med att göra vem jag är idag.

Det enda som betyder någonting är dina föräldrars påverkan socioekonomiskt, socialt och genetiskt. Har du en rik familj är chansen större att du förvaltar din familjs förmögenhet, än om du som jag kommer ur lägre medelklass där man är sin egen lyckas smed. Jag kommer antagligen aldrig bli rik, men det har inget egenvärde för mig. Mitt familjenamn betyder heller ingenting för mig idag, eftersom fornstora dagar är före släktnamnet och giftermål till höger och vänster.

Som intresse är det ju kul att veta sin släktkrönika, men att låta dig påverkas i det dagliga låter minst sagt märkligt.
Citera
2020-12-15, 07:06
  #5
Medlem
lone stars avatar
Det som skett i Sverige är ju att vem som helst har i princip de ekonomiska och sociala möjligheterna att gå på högskola och universitet. Den ”klassbrytningen” kom i slutet på 1980talet. Sen har ju sossarna på alla vis försökt slå sönder klassamhället bla genom väldigt höga skatter. Så du ska med yttersta svårighet kunna jobba dig till en förmögenhet. Skulle det finnas nån typ av klassamhälle i dag, så är det väl mellan de som äger fastighet(er) contra de som bor i hyresrätt,de unga utan kontakter eller ”rika” föräldrar som kan låna upp på huset för insats åt barnen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback