2020-12-13, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Men jag syftar inte på reparationen, utan på själva motorn.
En fabriksny motor som kommer direkt från fabrik bör ha garanti, själva garantin på produkten kan ju inte försvinna bara för att jag har fått motorn på garanti, det bör vara två skilda saker.
Det är ju inte du som köpt en ny motor utan tillverkaren själv var tvungen att göra två för att hålla den korta garantitid som gällde. Andra tillverkare har 5 års garanti eller 7 år och tom 10 år!
Citera
2020-12-13, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är ju inte du som köpt en ny motor utan tillverkaren själv var tvungen att göra två för att hålla den korta garantitid som gällde. Andra tillverkare har 5 års garanti eller 7 år och tom 10 år!
2 år är vanligast, till för ett par år sedan ett år. Förr kunde det ibland erbjudas endast 6 månaders garanti på en ny bil, det är ett åtagande från tillverkaren som är frivilligt i grunden.

Principen är städse att garantin som lämnats ursprungligen fortsätter att gälla utbytta delar, men inte längre tid än till utgången av garantin som följt produkten, inget unikt för en bil.
Citera
2020-12-13, 16:25
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Alla har milbegränsning, utom Hyundai som har 5 års garanti utan milbegränsning.
Citera
2020-12-13, 16:54
Medlem
Citat:
Alla har milbegränsning, utom Hyundai som har 5 års garanti utan milbegränsning.
Ej sällan är första året utan milbegränsning, ibland även år två.
Citera
2020-12-13, 18:50
Medlem
HasseUas avatar
Citat:

Motorn plus arbete kostade nästan 100.000 kronor, därför är det av yttersta vikt att detta inte sker igen när garantin är borta.

Du har väl rimligtvis fortfarande maskinskadeförsäkring till 15000 mil, förutsatt att du har bilen försäkrad hos Renaults orginalförsäkring som tecknades när du köpte bilen ny.
Citera
2020-12-13, 18:59
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
2 år är vanligast, till för ett par år sedan ett år. Förr kunde det ibland erbjudas endast 6 månaders garanti på en ny bil, det är ett åtagande från tillverkaren som är frivilligt i grunden.

Principen är städse att garantin som lämnats ursprungligen fortsätter att gälla utbytta delar, men inte längre tid än till utgången av garantin som följt produkten, inget unikt för en bil.
jag lämnade tillbaka ett elverk till biltema någon vecka innan garantin gick ut.
Då fick jag två nya år i garanti.

De borde kunna konsumentlagar.
Eller var det kundnöjdhet?

Jag blev glad och förlät de för mina besvär.
Citera
2020-12-13, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
jag lämnade tillbaka ett elverk till biltema någon vecka innan garantin gick ut.

Det har inte i första hand något att göra med konsumentlagar, garantier äro städse frivilliga åtaganden, Kkl reglerar reklamationer, garantier brukar gälla samtliga kunder, även de som inte är privatpersoner.
Garantier kan utformas helt efter säljande företags godtycke, vill man i samband med att en produkt bytts ut på garantin låta den nya få samma garanti som om den köpts separat så är det givetvis gott och väl, om de istället anger att det efter utbyte finns så lång tid kvar på garantin som den som gällde ursprunglig vara så är det lika rätt. Ofta är sådant reglerat i företagets garantivillkor, men ibland är det olika beroende på produkt, detta om det är fabrikanten som tillhandahåller garantin.

Elverket som du nämner, det hade de lika gärna kunnat ta in för reparation och sedan efter åtgärd lämna åter till kund som då inte har någon kvarvarande garanti att åberopa.
Citera
2020-12-13, 21:47
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper

De gjorde fel. De skulle lämnat ut en nytt(eller egentligen lagat det) och din garanti skulle fortsatt på ditt originalkvitto. Alla som jobbar på Biltema vet dock inte hur detta fungerar så man gör en reklamation mot tillgodo och ger kunden tillgodot som man sen säljer den produkten mot och kunden får kvittot samt ny garanti.
Det är egentligen bättre att göra så men Biltema är rätt snåla och gör ständigt ändringar hit och dit för att försöka spara några kronor på sina kunder.

Angående detta ärendet. Det rimligaste hade varit att nybilsgarantin på bilen fortsätter tills den går ut och den nya motorn täcks av garantin. Allt annat är egentligen helt orimligt då du som kund köpte bilen med en hel motor och oavsett om den byts eller ej borde du rimligen få ha garanti på ALLT i bilen tills den går ut.
Men, garanti är frivilligt och företaget kan hitta på vilka regler de vill och du som kund kan inte göra nånting åt det. Kolla vad garantivillkoren säger. Står det att utbytta delar inte täcks av garantin så får du leva med det. Står det inget så kan de inte ändra villkoren.
Citera
2020-12-13, 21:55
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife

Angående detta ärendet. Det rimligaste hade varit att nybilsgarantin på bilen fortsätter tills den går ut och den nya motorn täcks av garantin. Allt annat är egentligen helt orimligt då du som kund köpte bilen med en hel motor och oavsett om den byts eller ej borde du rimligen få ha garanti på ALLT i bilen tills den går ut.
Men, garanti är frivilligt och företaget kan hitta på vilka regler de vill och du som kund kan inte göra nånting åt det. Kolla vad garantivillkoren säger. Står det att utbytta delar inte täcks av garantin så får du leva med det. Står det inget så kan de inte ändra villkoren.

Det är tvärtom.
Garantin på bilen har redan gått ut, det gjorde den i somras.
Men eftersom jag fick en ny motor monterad den 1 Juni, så menar jag att jag borde ha garanti tills juni nästa år på motorn, 1 års garanti alltså, som är brukligt på sådana delar.
Annars skulle det ju betyda att jag bara fick 1 månads garanti på motorn och det låter ju lite märkligt.
Citera
2020-12-13, 21:57
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Det är tvärtom.
Garantin på bilen har redan gått ut, det gjorde den i somras.
Men eftersom jag fick en ny motor monterad den 1 Juni, så menar jag att jag borde ha garanti tills juni nästa år på motorn, 1 års garanti alltså, som är brukligt på sådana delar.
Annars skulle det ju betyda att jag bara fick 1 månads garanti på motorn och det låter ju lite märkligt.

Jaså, var det så, nja då får du nog ta det som det är. Du har inte köpt nåt så du har ingen reklamationsrätt och företaget kan välja själv hur de vill göra med garantier.

Men då vet du iallafall att du inte ska köpa en Renault nästa gång
Citera
2020-12-14, 13:30
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det har inte i första hand något att göra med konsumentlagar, garantier äro städse frivilliga åtaganden, Kkl reglerar reklamationer, garantier brukar gälla samtliga kunder, även de som inte är privatpersoner.
Garantier kan utformas helt efter säljande företags godtycke, vill man i samband med att en produkt bytts ut på garantin låta den nya få samma garanti som om den köpts separat så är det givetvis gott och väl, om de istället anger att det efter utbyte finns så lång tid kvar på garantin som den som gällde ursprunglig vara så är det lika rätt. Ofta är sådant reglerat i företagets garantivillkor, men ibland är det olika beroende på produkt, detta om det är fabrikanten som tillhandahåller garantin.

Elverket som du nämner, det hade de lika gärna kunnat ta in för reparation och sedan efter åtgärd lämna åter till kund som då inte har någon kvarvarande garanti att åberopa.
Nu har det nog kostat mer än det var värt att lagat det. (det skar ihop).
Jag hade inte förväntat mig längre garanti, men det fick jag.
Citera
2020-12-14, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Stämmer, det är ingen garanti på garantijobb.
Råkade ut för samma på en Peugeot där generatorn pajade 2 månader efter den bytts på garanti.
Ett Mekonomenköpt billbatteri pajade när det var en månad kvar på den 3-åriga garantin.
På fråga om garanti så svarades att ingen ny 3-årsgaranti på det nya batteriet.
3 år från första/ursprungliga batteriets inköpstidpunkt.
Således 1 månads garanti på det nya batteriet.
Förstår dom och accepterar.
Annars skulle stollar som babsan se till att saker pajar strax innan garantin löper ut och kräva ny garanti livet ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in