• 1
  • 2
2020-12-13, 01:53
Medlem
BAB7s avatar
Jag har en Renault ZOE årsmodell 2018.

I våras fick jag en ny motor på nybilsgarantin, den gamla motorn skar och saken blev ett garantiärende.
Eftersom jag hade tre månaders nybilsgaranti kvar vid det tillfället, så var det inget problem, allt gick som sagt på garanti.

Men efter ett samtal hos min Renault-verkstad förra veckan, så hävdar de att Renault inte ger någon garanti på den nya motorn de monterade i våras, normalt skulle en ny motor ha 1 års garanti, men enligt Renault förföll all garanti även på den nya motorn vid samma tillfälle som nybilsgarantin gick ut, alltså i somras..

Hade jag fått 1 års garanti på den nya motorn, så hade jag haft garanti till den 1 juni nästa år.
Men är det som Renault-verkstaden påstår, så försvann garantin på den nya motorn redan i somras, den 1 juli 2020.
I praktiken fick jag alltså bara 1 månads garanti på den nya motorn???

Motorn plus arbete kostade nästan 100.000 kronor, därför är det av yttersta vikt att detta inte sker igen när garantin är borta.

Har Renault-verkstaden verkligen rätt för sig här?
Det kan väl inte stämma att nya delar som en ny motor förlorar sin garanti när bilens nybilsgaranti går ut?
Den nya motorn är ju ny! och satt inte i när bilen sattes i trafik den 2 juli 2018.
Citera
2020-12-13, 02:40
Medlem
Stämmer, det är ingen garanti på garantijobb.
Råkade ut för samma på en Peugeot där generatorn pajade 2 månader efter den bytts på garanti.
Citera
2020-12-13, 02:49
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

I våras fick jag en ny motor på nybilsgarantin, den gamla motorn skar och saken blev ett garantiärende.
Eftersom jag hade tre månaders nybilsgaranti kvar vid det tillfället, så var det inget problem, allt gick som sagt på garanti.

Men efter ett samtal hos min Renault-verkstad förra veckan, så hävdar de att Renault inte ger någon garanti på den nya motorn de monterade i våras, normalt skulle en ny motor ha 1 års garanti, men enligt Renault förföll all garanti även på den nya motorn vid samma tillfälle som nybilsgarantin gick ut, alltså i somras..

Hade jag fått 1 års garanti på den nya motorn, så hade jag haft garanti till den 1 juni nästa år.
Men är det som Renault-verkstaden påstår, så försvann garantin på den nya motorn redan i somras, den 1 juli 2020.

Motorn plus arbete kostade nästan 100.000 kronor, därför är det av yttersta vikt att detta inte sker igen när garantin är borta.

Har Renault-verkstaden verkligen rätt för sig här?
Det kan väl inte stämma att nya delar som en ny motor förlorar sin garanti när bilens nybilsgaranti går ut?
Den nya motorn är ju ny! och satt inte i när bilen sattes i trafik den 2 juli 2018.

Garantin gäller bilen, inte motorn. Vad skulle det konstiga med det vara?
Citera
2020-12-13, 06:37
Medlem
yz44s avatar
Motortillverkaren bör väl lämna någon form av garanti på sin produkt.
Citera
2020-12-13, 06:59
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Bilens garanti har gått ut men det måste ändå gälla samma garanti som vanligt på reparationen. Bara för att någon försäkring betalar kan ju inte jobbet/reservdelen inte garanteras. Kolla med någon kunnig jurist på ditt försäkringsbolag.

Är du fortfarande nöjd med din bil? Även om jag inte sedan tidigare skulle köpa en Renault (dålig erfarenhet) har du verkligen övertygat mig, med dina trådar, att aldrig ens snegla på en Renault igen...
Senast redigerad av Reverend.Camden 2020-12-13 kl. 07:01.
Citera
2020-12-13, 12:28
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Bilens garanti har gått ut men det måste ändå gälla samma garanti som vanligt på reparationen. Bara för att någon försäkring betalar kan ju inte jobbet/reservdelen inte garanteras. Kolla med någon kunnig jurist på ditt försäkringsbolag.

Är du fortfarande nöjd med din bil? Även om jag inte sedan tidigare skulle köpa en Renault (dålig erfarenhet) har du verkligen övertygat mig, med dina trådar, att aldrig ens snegla på en Renault igen...

Garanti på en reparation har du bara om du betalar hela eller en del av kostnaden
Citera
2020-12-13, 14:30
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Garantin gäller bilen, inte motorn. Vad skulle det konstiga med det vara?

En ny motor bör ha garanti, förstår du inte det är det trist.
Citera
2020-12-13, 14:30
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Garanti på en reparation har du bara om du betalar hela eller en del av kostnaden
Så verkstaden kan m a o göra ett skitjobb utan att behöva stå för det?
Citera
2020-12-13, 14:31
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Motortillverkaren bör väl lämna någon form av garanti på sin produkt.

Motortillverkaren är Renault, motorn tillverkas i Renaults motorfabrik utanför Paris.
Citera
2020-12-13, 14:37
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus

Men jag syftar inte på reparationen, utan på själva motorn.
En fabriksny motor som kommer direkt från fabrik bör ha garanti, själva garantin på produkten kan ju inte försvinna bara för att jag har fått motorn på garanti, det bör vara två skilda saker.
Citera
2020-12-13, 14:51
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
En ny motor bör ha garanti, förstår du inte det är det trist.

Om du köper en ny motor, ja. Om du får en ny motor på garantin, så är det en lagning av din bil som garantin tillhör. Då hör det såklart till den befintliga garantin. Förstår du inte det är det inte bara trist.
Citera
2020-12-13, 15:00
Medlem
Citat:

Helt riktigt, du har garanti beräknat på den nya bilen du köpte. Passa på att sälj skitet snabbt nu när den fungerar. Om den fortfarande fungerar? Obegripligt att köpa fransk ingenjörskonst när det finns så mycket annat. Alla dina trådar om bilen är ett enda långt bevis varför man inte ska köpa Renault.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in