2020-12-14, 09:06
Vi har nog inte haft -30 sedan vintern 10/11, tror det var första året i villan för mig, är också för mig att det var väldigt kallt då från December-Mars.
Som kallast förra vintern var det -15, den här vintern har det varit -7 som kallast en natt.
Annars kommer jag ihåg dom kalla vintrarna både på 80 och 90 talet, det var ofta långa perioder av kyla. Nu för tiden fryser inte ens ån eftersom det inte är tillräckligt långa kallperioder.
Citera
2020-12-14, 09:21
Medlem
Jobbade i Dec runt mellandagarna 2012 för fortum och hade vi produktionsrekord för fjärrvärmeleverans i Sthlm kommer ihåg hur bitigt isande kallt det var utetempmätaren på verket låg på minus 33
Citera
2020-12-14, 10:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Fantastiska minnen, gjorde lumpen på Berga i Stockholm februari 1985. Det var -20 grader varenda dag hela dagarna i en månad. När jag körde bilen vägen upp till Berga på morgonen så hade hela vägen frusit till en total iskana och det gick inte ens att stå på den. Min bil snurrade 10 varv mitt på vägen ner i diket. Dike, nåja, det var 2 meter höga snövallar från all plogning så baken stack rakt in i vallen. Min chef på Berga tog en militär Valpen och drog loss min bil.

Enda chansen att köra bil i Stockholm februari 1985 var att ha motor- och kupe-värmare så den var varm och startade.

Makalöst år.
Citera
2020-12-14, 11:00
Medlem
kallaste jag minns va -36. i början av nittiotalet, uppland.
20 minus va standard under långa perioder även om det inte var norrland direkt.
Citera
2020-12-14, 11:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Både 85 och 87 var kalla, både i Sverige och Europa i allmänhet. Reagerade på att du skrev "inte speciellt kallt".
85 har fortfarande rekordet för kallaste medeltemp för en månad. 87 har enstaka dagar med extremvärden men inte kallaste månad. Topic är 1985.

Det beror ju på vilken landsdel som avses. Om man ser på Svealand tycks 1987 varit värre. Ser man på Norrland så var ju januari 1893 inte så mycket mindre kall än februari 1985.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/m...anuari-1.34562

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/m...bruari-1.34563

Djupdyker man i statistiken ser man också att det varit kallt ganska ofta förr, men att det blivit mildare på senare år.
Citera
2020-12-14, 12:54
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Både 85 och 87 var kalla, både i Sverige och Europa i allmänhet. Reagerade på att du skrev "inte speciellt kallt".
85 har fortfarande rekordet för kallaste medeltemp för en månad. 87 har enstaka dagar med extremvärden men inte kallaste månad. Topic är 1985.

Ja på den tiden var det största klimathotet att forskarna trodde vi var på väg mot en ny istid. Nu har vi fått några varma somrar och nu tror forskarna vi är på väg mot global uppvärmning. Personligen föredrar jag varmare klimat än kallare.
Citera
2020-12-14, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det beror ju på vilken landsdel som avses. Om man ser på Svealand tycks 1987 varit värre. Ser man på Norrland så var ju januari 1893 inte så mycket mindre kall än februari 1985.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/m...anuari-1.34562

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/m...bruari-1.34563

Djupdyker man i statistiken ser man också att det varit kallt ganska ofta förr, men att det blivit mildare på senare år.

Så 1985 var "inte speciellt kallt" då eller? För övrigt så är det aldrig speciellt kallt söder om Dalälven..
Citera
2020-12-14, 23:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Så 1985 var "inte speciellt kallt" då eller? För övrigt så är det aldrig speciellt kallt söder om Dalälven..

Nu är ju »speciellt« ditt ordval, inte mitt, så jag har lite svårt att svara på det. Vad jag skriver är att det finns flera år över tiden som varit rätt kyliga vad gäller medeltemperatur. Något år kommer ju alltid att vara det kallaste, men det innebär ju inte att det året är »extremt« mycket kallare. Det räcker ju med att det är kallare.
Citera
2020-12-14, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu är ju »speciellt« ditt ordval, inte mitt, så jag har lite svårt att svara på det. Vad jag skriver är att det finns flera år över tiden som varit rätt kyliga vad gäller medeltemperatur. Något år kommer ju alltid att vara det kallaste, men det innebär ju inte att det året är »extremt« mycket kallare. Det räcker ju med att det är kallare.

Det var faktiskt "SkogsSaab" som inledningsvis påstod att 1985 inte var speciellt kallt. Dessutom är det väl så att 1985 är topic, inte en massa andra kalla år.
Citera
2020-12-14, 23:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det var faktiskt "SkogsSaab" som inledningsvis påstod att 1985 inte var speciellt kallt. Dessutom är det väl så att 1985 är topic, inte en massa andra kalla år.

Fast du använde det i ditt inlägg så jag tog det därifrån

1985 kan inte vara ett avgränsat ämne om man vill diskutera frågan. Vad ska du jämföra med om det bara är tillåtet att diskutera 1985? Det blir en tämligen stympad diskussion.
Citera
2020-12-16, 18:38
Medlem
Goulburns avatar
Kommer i håg vintern 1985. Hela januari och februari under noll grader och i stort sett sol varje dag. Ett mycket stabilt högtryck låg över Sverige.

Åker inte långfärdsskridsko själv men åkte med Waxholmbåt ut i Stockholms ytterskärgård. Där klev ett antal skridskoåkare av på den flera decimeter tjocka isen och strax därefter försvann de som små svarta prickar ut mot den öppna horisonten rakt i öster.

De senaste vintrarna har man här ibland med lite tur kunnat spolat rundor för skridskoåkare på land.
Citera
2020-12-16, 22:39
Medlem
TwinkleSmashs avatar
Citat:
Varför var 1985 så kallt?

För den globala uppvärmningen skulle döda alla "om 12 år".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in