2020-12-11, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PassivMunkula
Visar du din så visar jag min!

Naturligtvis!
Arbetar som försäkringsmäklare. Min lön är provisionsbaserad men min genomsnittliga årsinkomst är 550 000kr.
2020-12-11, 19:56
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKEE
På vilket sätt?
Har nog fel då jag ser att den tagit fart på ett bra sätt....
2020-12-11, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vicoped
Trist att höra med polackerna på ditt jobb!
Polacker brukar vara jäkligt pålitliga och hårt arbetande.

Jobbar du med polacker i Sverige eller Norge?

Jag jobbar med dom i Norge, och jag undviker dom så mycket jag bara kan.
Polacker är ett riktigt skitfolk.
Visserligen håller jag med Polen och Ungerns regeringar vad det gäller
arab och afrika-import, men iaf polacker har fullständigt invaderat väst-europa
med polsk arbetskraft så dom borde kanske hålla käft lite mer.
Sverige och Norge borde stänga sina gränser snarast.
2020-12-11, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aStringOfSomeSort
571 kkr. Data. Ökade 5 kkr.

Snyggt! Vad jobbar du med?
2020-12-11, 20:03
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Man brukar väl säga att man får betalt för 13månader i Norge vilket också är ett missförstånd, däremot betalar man bara hälften så mycket skatt jämfört mot som vanligt i december. Semesterersättning har de givetvis också.

Har aldrig hört om 13 månader. Man får lön i 11 och en kraftig semesterlön i juni som är en andel, oftast 12% av föregående årslön, vilket är en betydligt bättre deal än 12 månadslöner + 0,43% av 25 dagslöner. Detta gäller för de allra flesta i Norge.

Vissa i Norge får dock bättre deal med 12 löner + samma semesterlön.

Skattepengarna är dessutom redan skattade så det är rätt i fickan. Tjänar man 550 000 får man 66 000 netto i juni.

Men poängen är att många svenskar har missförstått det hela. De tror att de har bättre deal än norrmänbara för att de får 12 löner + semestertillägget.
Senast redigerad av barfotalasse 2020-12-11 kl. 20:06.
2020-12-11, 20:04
Medlem
Pershagen76s avatar
Svårt att jämföra, jag gick från att vara anställd till att köra eget i somras.

Jag tar ut ungefär hälften i bruttolön mot min förra lön, men kan investera 100k per månad i värdepapper genom företaget istället.
2020-12-11, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Jag jobbar med dom i Norge, och jag undviker dom så mycket jag bara kan.
Polacker är ett riktigt skitfolk.
Visserligen håller jag med Polen och Ungerns regeringar vad det gäller
arab och afrika-import, men iaf polacker har fullständigt invaderat väst-europa
med polsk arbetskraft så dom borde kanske hålla käft lite mer.
Sverige och Norge borde stänga sina gränser snarast.

Du har väl träffat trista personer men polacker som sådana är inte slöa eller dumma på nåt sätt.
Norrmännen är väl för slappa med polackerna och ställer gissningsvis tramsiga krav.

I Polen är det ordning och reda och den som drar fötterna efter sig har inget bra liv på nåt sätt.
Inte så mycket överseende med den som sover och vill dricka öl och bigos istället för att jobba

Norrmänen är gissningsvis naiva och olje-feta chauvinister som inte har vett att ta tag i slappa rövar som ful-skolkar från jobbet.
Inga karensdagar, Gro-dagar jul-bonus, jobba 9-15.
Det är lite uppförsbacke för norrmännen att vrida tillbaka statens kostnader för alla slapprövar...
2020-12-11, 20:09
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Har aldrig hört om 13 månader. Man får lön i 11 och en kraftig semesterlön i juni som är en andel, oftast 12% av föregående årslön, vilket är en betydligt bättre deal än 12 månadslöner + 0,43% av 25 dagslöner. Detta gäller för de allra flesta i Norge.

Vissa i Norge får dock bättre deal med 12 löner + samma semesterlön.

Men poängen är att många svenskar har missförstått det hela. De tror att de har bättre deal än norrmänbara för att de får 12 löner + semestertillägget.

Man får lön för de månader man jobbat. Det jag menar är att det brukar uppstå missförstånd kring skatten i november/december då många svenskar fått för sig att det handlar om en extra månadslön lagom till jul.
2020-12-11, 20:17
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Man får lön för de månader man jobbat. Det jag menar är att det brukar uppstå missförstånd kring skatten i november/december då många svenskar fått för sig att det handlar om en extra månadslön lagom till jul.

Nej, de får halv skatt i november eller december. Det missuppfattas sällan om man inte är mongolid.
2020-12-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vicoped
Du har väl träffat trista personer men polacker som sådana är inte slöa eller dumma på nåt sätt.
Norrmännen är väl för slappa med polackerna och ställer gissningsvis tramsiga krav.

I Polen är det ordning och reda och den som drar fötterna efter sig har inget bra liv på nåt sätt.
Inte så mycket överseende med den som sover och vill dricka öl och bigos istället för att jobba

Norrmänen är gissningsvis naiva och olje-feta chauvinister som inte har vett att ta tag i slappa rövar som ful-skolkar från jobbet.
Inga karensdagar, Gro-dagar jul-bonus, jobba 9-15.
Det är lite uppförsbacke för norrmännen att vrida tillbaka statens kostnader för alla slapprövar...
Problemet är att Norge skriker efter arbetskraft. Hur folk från Polen har fått sina behörigheter, är en bra fråga, och här i Norge tittar man bort.
Jag har jobbat i Norge i tio år nu, och jag har aldrig sett en enda leende polack. Det går aldrig att på fikarasten föra ett normalt samtal. Dom snackar med varann, men inte med oss svenskar eller norrmän.
Polacker är inget trevligt folk. Vi hade en som tankade sin bil på företagskortet, hur dum får man bli.
Han fick sparken, naturligtvis.
Näe, jag är ingen vän av polacker.
2020-12-11, 20:22
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Nej, de får halv skatt i november eller december. Det missuppfattas sällan om man inte är mongolid.

Vadå? Betalar man full skatt och får tillbaka den senare? Trodde arbetsgivarna satte in korrekt skatt på en gång löneperioden innan decemberlönen. Men de får alltså tillbaka en halv skatt?
2020-12-11, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Problemet är att Norge skriker efter arbetskraft. Hur folk från Polen har fått sina behörigheter, är en bra fråga, och här i Norge tittar man bort.
Jag har jobbat i Norge i tio år nu, och jag har aldrig sett en enda leende polack. Det går aldrig att på fikarasten föra ett normalt samtal. Dom snackar med varann, men inte med oss svenskar eller norrmän.
Polacker är inget trevligt folk. Vi hade en som tankade sin bil på företagskortet, hur dum får man bli.
Han fick sparken, naturligtvis.
Näe, jag är ingen vän av polacker.

Fan vad tråkigt att höra!
Min erfarenhet polacker är att dom är skickliga stolta och hårt arbetande.

De går nog inte att dra slutsatser om nationalitet och hur de är som personer

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in