2020-12-11, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
54.000 i månaden för att ratta lastbil?
Galet bra betalt...

400.000 ganska exakt. Brandman på heltid.
Jag hade tur som fick detta jobbet, dom ringde mig. Du ska också veta att jag har haft riktiga skitjobb med dåligt betalt också.
Så, mitt råd blir, ta dom jobben du kan få, till att börja med och efter ett år, när du har blivit varm i kläderna, hitta något nytt.
Dock vill jag verkligen rekommendera alla er som är elektriker med erfarenhet att söka er till Norge.
Jag snackade med en villa-spekulant och han visade foto på el-installationer. Jag blev fan mörkrädd!
Vad kan en svensk-utbildad elektrike ligga på i timmen som begynnelselön? 250 nok per timme är inget opris. Ni får kolla själva.
2020-12-11, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiotpuckofittunge
Grattis!

Varför anställer inte din arbetsgivare en polack till 200.000 nok per år?

Tja, vill man ha någon som är sjuk jämt och vill gå hem klockan två varenda jävla dag,
då ska man anställa en polack! Polacker är lata! Anställ du dina polacker, gör det!
När det blir tjafs om lönen, då ska du vara jävligt glad om du bara får en blåtira.
Hur var det med dom där två svenskarna som bedrev byggfirma i Ljungskile. Dom anställde polacker då det var mycket billigare, jag tror inte att dom har hittats ännu, trots att det har gått tjugo år.

Vi svenskar har ett grymt bra rykte här i Norge vad det gäller att jobba.
Ta bara krogbranschen i Oslo, där är svenskar nummer ett..
2020-12-11, 19:07
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Men du får bara lön 11 månader i Norge

Ja men du får en kraftig semesterersättning den månaden du inte får lön som är mycket högre än lönen.

Det där är ett gravt missförstånd som svenskar inte fattar.

I Sverige får man oftast 12 löner + en semestertillägg som ligger på 0,43% av lönen i antal dagar man har semester, vilket är en betydligt sämre deal.

Det låter säkert bättre när man får ”12 löner+ semesterpengar” och i Norge för man bara 11 månadslöner.

Problemet med det argumentet är att i Norge är semesterpengarna en större andel av lönen än vad 12e lönen+ Semesterlönen är i Sverige.

I Norge jobbar man dessutom 37,5 timmars veckor.
Senast redigerad av barfotalasse 2020-12-11 kl. 19:11.
2020-12-11, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Tja, vill man ha någon som är sjuk jämt och vill gå hem klockan två varenda jävla dag, då ska man anställa en polack! Polacker är lata! Anställ du dina polacker, gör det!

Inte alla polacker är lata - finns också massor med lastbilsförare från Baltikum som gärna vill jobba i Norge. I EU har man börjat anställa förare från Filippinerna. Bra för dig Norge inte är medlem.
2020-12-11, 19:28
Medlem
“Oh boy. Here we go!”
2020-12-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKEE
Hur har ditt 2020 varit ekonomiskt?
Har din årsinkomst ökat eller blivit mindre i jämförelse mot föregående år?
Vad jobbar du med och vad är din genomsnittliga årsinkomst?

571 kkr. Data. Ökade 5 kkr.
2020-12-11, 19:36
Medlem
Citat:
Inte alla polacker är lata - finns också massor med lastbilsförare från Baltikum som gärna vill jobba i Norge. I EU har man börjat anställa förare från Filippinerna. Bra för dig Norge inte är medlem.
Polacker är ett postkommunistisk, arbetsovilligt, osofistikerat jävla B-folk som jag vill beblanda mig med så lite som det bara går.
Om jag fick som jag ville, bygg upp den där Berlin-Muren igen.
Jag har fyra polacker på mitt jobb, tre av dom är sjuka jämt. I Norge kan du vara sjuk i 25 dagar utan läkarintyg, och det kan du hoppa upp och sätta dig på att dom är.
Bygg upp den där jävla muren igen!
2020-12-11, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Kan du inte berätta vad din är först?

Naturligtvis!
Arbetar som försäkringsmäklare. Min lön är provisionsbaserad men min genomsnittliga årsinkomst är 550 000kr.
2020-12-11, 19:46
Medlem
Citat:
Grattis!

Varför anställer inte din arbetsgivare en polack till 200.000 nok per år?

Får polacker konkurrera om jobb på det sättet?
Norge är ju inte med i EU, finns det polsk-norka avtal på det sättet?
2020-12-11, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Trams tråd

På vilket sätt?
2020-12-11, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Polacker är ett postkommunistisk, arbetsovilligt, osofistikerat jävla B-folk som jag vill beblanda mig med så lite som det bara går.
Om jag fick som jag ville, bygg upp den där Berlin-Muren igen.
Jag har fyra polacker på mitt jobb, tre av dom är sjuka jämt. I Norge kan du vara sjuk i 25 dagar utan läkarintyg, och det kan du hoppa upp och sätta dig på att dom är.
Bygg upp den där jävla muren igen!

Trist att höra med polackerna på ditt jobb!
Polacker brukar vara jäkligt pålitliga och hårt arbetande.

Jobbar du med polacker i Sverige eller Norge?
2020-12-11, 19:48
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Ja men du får en kraftig semesterersättning den månaden du inte får lön som är mycket högre än lönen.

Det där är ett gravt missförstånd som svenskar inte fattar.

Man brukar väl säga att man får betalt för 13månader i Norge vilket också är ett missförstånd, däremot betalar man bara hälften så mycket skatt jämfört mot som vanligt i december. Semesterersättning har de givetvis också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in