2020-12-12, 13:13
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff
Förstår att du trollar med ditt inlägg men det är inte möjligt att få sänkt förmånsvärde bara för det sitter en logotyp på bilen. Gör ni så på företaget så gör ni fel och begår skattebrott. Kan ni ju likaväl skita i att lägga på något förmånsvärde alls när ni ändå ska hitta på egna regler.

Jag trollar absolut inte.

Nu har jag inte full koll på reglerna när det gäller skatten. Vi har ett upplägg där man gör ett bruttolöneavdrag på ca 2k för förmånsbilen, därefter kommer skatt för själva förmånen.
Om vi väljer att ha logotype på bilen tas bruttolöneavdraget bort, det är det jag menar med ”förmånsvärde”.
Senast redigerad av calmsolution 2020-12-12 kl. 13:18.
2020-12-12, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ixnai
När man läser trådar likt dessa inser man hur penga- och titelkåta samt patetiska svenskar i gemen är.

"Öh, jag har 60k i månaden! De du!"
"Du, det är ju småslantar, jag har 80k!"
Sverige är världens mest avundsjuka land. Räcker med att ta fram en nyttig hemlagad matlåda så känner alla sig hotade och de verbala gliringarna kommer.
2020-12-12, 13:17
Medlem
190k året, i månaden 15845 efter skatt.

Ingen utbildning, inom industri.

Mitt första riktiga jobb också, men det kanske inte spelar så stor roll.
Senast redigerad av pyssen87 2020-12-12 kl. 13:22.
2020-12-12, 13:19
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
ja det är vidrigt att betala en sådan skatt bara för att man råkar arbeta lite för hårt och tjänar lite för bra och har "fel" bolagsform.

Nu har jag en hel del personliga utgifter i form av boende m.m. så ska lägga min lön strax under gränsen för statlig skatt, och anställa frugan på deltid och ge henne en lön som gör att våra kombinerade utgifter täcks, sen köra aktieutdelning istället och lägga undan på räntekonton och liknande för att spara inför framtiden.

Lite samma som jag gör, jag har lagt mig på 45k i månaden, frun är anställd med en lön på 10k och sen hyr jag ut ett kontorsrum i huset till ABt för 4k i månaden.

70-100k går till en kapitalförsäkring (aktier/fonder) hos Avanza varje månad.

Detta täcker absolut alla kostnader och tillåter även privata investeringar på 10-15k i månaden hos Avanza.
2020-12-12, 13:24
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Lite samma som jag gör, jag har lagt mig på 45k i månaden, frun är anställd med en lön på 10k och sen hyr jag ut ett kontorsrum i huset till ABt för 4k i månaden.

70-100k går till en kapitalförsäkring (aktier/fonder) hos Avanza varje månad.

Detta täcker absolut alla kostnader och tillåter även privata investeringar på 10-15k i månaden hos Avanza.

Kul att du gör så som jag tänkt!

Hur ser dina framtidsplaner ut?

Jag själv är strax under 40 år och min tanke är att sätta undan runt 150k om året i diverse fonder / Räntekonton där jag kan få en avkastning på runt 5% årligen och låta vinsten stå. om en sådär 15 år kommer jag dra av på takten och om runt 20 år försöka ha en anställd som täcker sin egen lön plus ett par tusenlappar åt mig varje månad. min fru är 4 år yngre än mig och jag vill ju gärna se att när jag är ca 60 så ska hon kunna gå ner på deltid så att vi kan leva lite innan vi blir för gamla, och att hon ska kunna ha valet att förtidspensionera sig. hennes studier hon gör nu möjliggör att hon kommer kunna plocka en lön på ut runt 30.000 i månaden så hon i sin tur kan nog spara undan runt 10.000 i månaden själv.
2020-12-12, 13:38
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Kul att du gör så som jag tänkt!

Hur ser dina framtidsplaner ut?

Jag själv är strax under 40 år och min tanke är att sätta undan runt 150k om året i diverse fonder / Räntekonton där jag kan få en avkastning på runt 5% årligen och låta vinsten stå. om en sådär 15 år kommer jag dra av på takten och om runt 20 år försöka ha en anställd som täcker sin egen lön plus ett par tusenlappar åt mig varje månad. min fru är 4 år yngre än mig och jag vill ju gärna se att när jag är ca 60 så ska hon kunna gå ner på deltid så att vi kan leva lite innan vi blir för gamla, och att hon ska kunna ha valet att förtidspensionera sig. hennes studier hon gör nu möjliggör att hon kommer kunna plocka en lön på ut runt 30.000 i månaden så hon i sin tur kan nog spara undan runt 10.000 i månaden själv.

Jag hoppas kunna investera 700-1000k per år genom bolaget och kanske 120k privat med en avkastning på 8,5% (vi får se hur det blir med det), förhoppningen är att vi båda ska kunna sluta jobba vid 60 (42&44 idag) Det är långt kvar och jag kanske hinner börja någon anställning som verkar kul igen.

Dock så fortsätter jag att betala in en bra tjänstepension även när jag kör AB, värt att tänka på.
2020-12-12, 13:38
Medlem
370tkr,inom vården.
Ca 15tkr upp från förra året, dock enbart pga lite mer övertid.
2020-12-12, 13:41
Medlem
deerejohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tholbox
Jag har 36k/månad brutto så typ 430k/år brutto

Nu har jag fått ett annat jobb i ett annat land så har 90k/månad
1,1miljoner brutto.

Detta är inte i Sverige dock och jag kommer arbeta 10,5h/dag.
Så det beror på hur man ser det, är det värt det är ju frågan.

Folk tittar endast och säger WOW 1,1 mille men man ger ju upp all fritid i princip...
I Sverige hade jag aldrig fått denna lönen, kommer säkert max palla jobba i ett år

Jag håller med dig.
Jag jobbar enligt schema 10,5 h/dag/vecka, men är stand-by 24h. Målet är självklart att jobba så lite som möjligt, men det blir sällan så.
Det är svårt för folk att förstå att högre peng i fickan.
2020-12-12, 13:44
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Meningslös tråd!
De flesta ljuger när det kommer till lön. Folk i allmänhet vill ge skenet av att de tjänar mer än vad de egentligen gör.

Är man nyfiken på vad folk tjänar så finns något som heter taxeringskalendern. Fackförbund för också statistik...
Har du kollat i den då? Folk tjänar riktigt bra, i allafall i Stockholm och väldigt många gör det i form av kapitalinkomster.
2020-12-12, 13:45
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag hoppas kunna investera 700-1000k per år genom bolaget och kanske 120k privat med en avkastning på 8,5% (vi får se hur det blir med det), förhoppningen är att vi båda ska kunna sluta jobba vid 60 (42&44 idag) Det är långt kvar och jag kanske hinner börja någon anställning som verkar kul igen.

Dock så fortsätter jag att betala in en bra tjänstepension även när jag kör AB, värt att tänka på.

låter ju helt suveränt med en sådan investering! där snackar vi att säkra upp pensionen!
Självklart har jag också ambitioner att få företaget att växa och låta mig själv kunna investera mer.. men jag håller mig på en relativ nivå fram tills jag får möjlighet att växa. är liksom en svår bransch jag befinner mig i då utbildad personal är en bristvara, och jag har inte tiden att lägga 2-3 år på upplärning.

Det viktigaste för mig är att inte arbeta ihjäl mig - men ändå kunna unna mig det jag vill i form av mat och resor samt inköp av kläder och liknande efter behag utan att kika på prislappen, men ändå investera inför mina äldre dagar. Man vill ju leva nu, men också även efter pensionen
2020-12-12, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ixnai
När man läser trådar likt dessa inser man hur penga- och titelkåta samt patetiska svenskar i gemen är.

"Öh, jag har 60k i månaden! De du!"
"Du, det är ju småslantar, jag har 80k!"
Pengar (eller ja, investeringar) är viktigt för att säkra ens framtid.

Tjänar ca miljonen efter skatt omräknat till svenska kronor i sydostasien. Arbetar med arkitektur av molnsystem (typ AWS, Azure etc).
Senast redigerad av GarMinEgenVag 2020-12-12 kl. 13:50.
2020-12-12, 13:50
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
låter ju helt suveränt med en sådan investering! där snackar vi att säkra upp pensionen!
Självklart har jag också ambitioner att få företaget att växa och låta mig själv kunna investera mer.. men jag håller mig på en relativ nivå fram tills jag får möjlighet att växa. är liksom en svår bransch jag befinner mig i då utbildad personal är en bristvara, och jag har inte tiden att lägga 2-3 år på upplärning.

Det viktigaste för mig är att inte arbeta ihjäl mig - men ändå kunna unna mig det jag vill i form av mat och resor samt inköp av kläder och liknande efter behag utan att kika på prislappen, men ändå investera inför mina äldre dagar. Man vill ju leva nu, men också även efter pensionen

Bra att du inte vill jobba ihjäl dig. Jag har tur och är en i en bransch med relativt hög timrate. Jag har inga som helst planer på att växa utan trivs jättebra (just nu i alla fall) med att det bara är jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in