• 1
  • 2
2020-12-10, 22:31
Medlem
-Murklas avatar
Hej,

Jobbar inom kundtjänst och skriver då massor av olika jobbmail som givetvis ska skrivas snyggt och välformulerat. Jag har några frågor angående hur man framstår sig som professionell när det kommer till just mail.

Räcker det att skriva "Hej *namn*" , eller ska a man skriva något som tex "Bäste *namn*"?
A) känns inte "bäste" som att man snarare skriver ett brev eller att man ska känna personen i fråga bättre innan man skriver så?
B) är Hej för simpelt att börja ett snyggt mail med?

Skrivet man du eller skriver man ni?

Någon som har andra tips?

Med vänliga hälsningar
TS
Citera
2020-12-10, 22:36
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Murkla
Hej,

Jobbar inom kundtjänst och skriver då massor av olika jobbmail som givetvis ska skrivas snyggt och välformulerat. Jag har några frågor angående hur man framstår sig som professionell när det kommer till just mail.

Räcker det att skriva "Hej *namn*" , eller ska a man skriva något som tex "Bäste *namn*"?
A) känns inte "bäste" som att man snarare skriver ett brev eller att man ska känna personen i fråga bättre innan man skriver så?
B) är Hej för simpelt att börja ett snyggt mail med?

Skrivet man du eller skriver man ni?

Någon som har andra tips?

Med vänliga hälsningar
TS

Ett "Hej," eller "Hej Murkla," är bra. "Bäste" och liknande gör att du framstår som udda. Skriv alltså typ:

"Hej Murkla,

Tack för ditt inlägg.

Med vänlig hälsning
Stygotius
Flashback AB"
Citera
2020-12-10, 22:37
Bannlyst
Hej.
Du" eller Ni" blir omöjligt att svara på, beror ju helt på hur diskussionen ser ut.

Har du inte fått någon utbildning?
Citera
2020-12-10, 22:44
Medlem
-Murklas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranbogmordare
Hej.
Du" eller Ni" blir omöjligt att svara på, beror ju helt på hur diskussionen ser ut.

Har du inte fått någon utbildning?

Jag jobbar i ett team som behandlar många mail allihop, men ingen av oss har någon utbildning i mailetikett kom det är det du undrar.

Jag vill ge en bra och personlig service och då känns det som att du fungerar bättre men "ni" känns mer artigt. Men, som du skriver, man får anpassa sig.
Citera
2020-12-10, 22:46
Medlem
-Murklas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ett "Hej," eller "Hej Murkla," är bra. "Bäste" och liknande gör att du framstår som udda. Skriv alltså typ:

"Hej Murkla,

Tack för ditt inlägg.

Med vänlig hälsning
Stygotius
Flashback AB"

Håller med on at bäste känns udda, så hej bara fungerar alltså alldeles utmärkt? Även i professionella sammanhang?
Citera
2020-12-10, 22:48
Medlem
KlappMungons avatar
"Bäste" känns lite formellt om det handlar om kundtjänst.

Viktigast är att du ger fan i att skriva "ni" istället för "du". Det signalerar som inget annat en ung spoling som försöker låta formell.

Användningen av ni i svenskan motsvarande inte franskans "vous" t ex.

Ett korrekt tilltal för om man inte sa du var ett otroligt styltigt användande av titel och eller namn hela tiden.
"Om Fru Olsson önskar så kan Fru Olsson slå sig ner en stund medan jag aktiverar Fru Olssons konto".

Ni var något som användes när man tilltalade folk i lägre ställning och uppfattas därför inte alls som artigt av gamlingar.

Säger du "ni" så kommer alla unga tycka att du är fånig medan gamlingar tycker du är nedlåtande mot dem. Det är mycket bättre att säga du till dem. De kanske ogillar du-reformen men de vet att du inte menar att vara nedlåtande.
Citera
2020-12-10, 22:50
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Skriv alltså typ:

"Hej Murkla,

Tack för ditt inlägg.

Med vänlig hälsning
Stygotius
Flashback AB"

Korrekt. I Sverige är det formella att inte vara så formell.

Enda anmärkningen jag har är att det ska vara utropstecken efter "Hej" eller "Hej Förnamn".

Det kan också hellre vara "Med vänliga hälsningar".
Citera
2020-12-10, 22:50
Medlem
Logan5s avatar
Kort och torrt.

Hej Stefan Löven

Vi har fått resultaten av ditt IQ-test.

Ditt värde är 67.

mvh, Greta von Grishufvud , testenheten, riksdagskansliet
Citera
2020-12-10, 22:59
Medlem
PuppisFs avatar
använd inte emojis/smileys. tog lång tid för mig att vänja mig vid att inte göra det XD O_o
Citera
2020-12-10, 23:02
Bäste Disponent Bruusenhaane,

Det är med glädje vi har den stora äran att kunna meddela svar på det HIV-test Ni behagade utföra sistlidna vecka. Svaret kom tillbaka positivt, vilket vi gratulerar!

Med ödmjuka hälsningar

Er förtrolige vän och tjänare

Lotta-Potta Lavatorieslev
Leg. Sjuksköterska

Smittskyddsenheten, Grötköping
Senast redigerad av Haverism 2020-12-10 kl. 23:13.
Citera
2020-12-10, 23:12
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
"Bäste" känns lite formellt om det handlar om kundtjänst.

Viktigast är att du ger fan i att skriva "ni" istället för "du". Det signalerar som inget annat en ung spoling som försöker låta formell.

Användningen av ni i svenskan motsvarande inte franskans "vous" t ex.

Ett korrekt tilltal för om man inte sa du var ett otroligt styltigt användande av titel och eller namn hela tiden.
"Om Fru Olsson önskar så kan Fru Olsson slå sig ner en stund medan jag aktiverar Fru Olssons konto".

Ni var något som användes när man tilltalade folk i lägre ställning och uppfattas därför inte alls som artigt av gamlingar.

Säger du "ni" så kommer alla unga tycka att du är fånig medan gamlingar tycker du är nedlåtande mot dem. Det är mycket bättre att säga du till dem. De kanske ogillar du-reformen men de vet att du inte menar att vara nedlåtande.

Tack för att du förklarade det jag skulle säga. Det jag kan tillägga för att låta lite mer formell är att använda passiv-former, i stället för "vill du ha" kan man skriva "önskas"/"finns behov av* etc. Det är bäst om man kan undvika både du och ni.
Citera
2020-12-10, 23:17
Medlem
mikaelss avatar
’Bäste’ är maskulinum, funkar alltså inte till andra än män, ’bästa’ är i så fall bättre, även om ’hej’ funkar.

Och jag vidhåller att det inte ska vars utropstecken efter hälsningen, utan komma, och därmed inte stor bokstav på fortsättningen, som ju är samma mening. Jag vet att Word inte håller med mig, men jag har rätt, iallafall på svenska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in