2020-12-10, 23:25
Medlem
exoticspices avatar
Det är alltid trevligare att få ett mer personligt mail;

Hej Ruth!

Tack för din beställning.

Vänligen,

Ulla Månsson
-----------------------
Hej!

Tack för din beställning.

Vänligen,

Ulla Månsson
Citera
2020-12-10, 23:44
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Murkla
Håller med on at bäste känns udda, så hej bara fungerar alltså alldeles utmärkt? Även i professionella sammanhang?

Absolut, helt klart.

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Korrekt. I Sverige är det formella att inte vara så formell.

Enda anmärkningen jag har är att det ska vara utropstecken efter "Hej" eller "Hej Förnamn".

Det kan också hellre vara "Med vänliga hälsningar".

Det beror lite på. I mer 'strikta' mejl tycker jag inte man ska använda utropstecken. Om det inte är så 'strikt' situation (du har haft en del kontakt innan, är lite småbekanta eller liknande eller annars inte ett särskilt formellt sammanhang) passar ett uttropstecken fint.
Citera
2020-12-11, 00:24
Medlem
Jiiimboohs avatar
Hej Murkla,

Tack för din fråga.

Jag har jobbar inom kundtjänst för flera olika företag och det sättet jag skriver på nu är standard inom kundtjänst i Sverige. Tacka gärna för mejlet också, som jag gjorde ovan. Man brukar använda komma efter "Hej Namn" och det räcker med deras förnamn. Däremot är det inte så vanligt med komma efter "Med vänliga hälsningar". Du ska helst inte skriva förkortningen "Mvh".

På engelska brukar man istället inleda med "Dear (ev Mr/Mrs) namn," och avsluta med "Best regards,," (med kommatecken).

Med vänliga hälsningar
Jiiimbooh
Företaget AB
Citera
2020-12-11, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Hej Murkla,

Tack för din fråga.

Jag har jobbar inom kundtjänst för flera olika företag och det sättet jag skriver på nu är standard inom kundtjänst i Sverige. Tacka gärna för mejlet också, som jag gjorde ovan. Man brukar använda komma efter "Hej Namn" och det räcker med deras förnamn. Däremot är det inte så vanligt med komma efter "Med vänliga hälsningar". Du ska helst inte skriva förkortningen "Mvh".

På engelska brukar man istället inleda med "Dear (ev Mr/Mrs) namn," och avsluta med "Best regards,," (med kommatecken).

Med vänliga hälsningar
Jiiimbooh
Företaget AB

Några emojis i slutet och början ser alltid bra ut,

Hej Murkla

Med vänlig hälsning

Emojis funkar bra ist för komma eller utropstecken.
Citera
2020-12-11, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels

Och jag vidhåller att det inte ska vars utropstecken efter hälsningen, utan komma, och därmed inte stor bokstav på fortsättningen, som ju är samma mening. Jag vet att Word inte håller med mig, men jag har rätt, iallafall på svenska.

Du har fel.
Kommatecken används i engelskan "after the greeting in a friendly or informal letter, and after the closing in a letter of any kind" (Writing, a College Handbook 5th ed. London 2001, §29.10), men i svensk brevhälsningstradition har utropstecken varit det dominerande skiljetecknet under mycket lång tid, även i ganska formella brev.

Riktigt formella brev inleds ofta med endast en ärenderad som avslutas med punkt.

TS: använd ALDRIG slöförkortningen mvh/MVH. Signalerar att man är lat och obrydd om kunden/mailets läsare. Du kan lägga in i mailprogrammet att bokstavskombinationen mvh ska skrivas ut som Med vänlig hälsning, alternativt lägga in den fullständiga frasen överst i din mailsignatur. Och det är "vänlig hälsning" i singular. Symboliserar att man säger adjö/hej då EN gång, inte "hej då hej då hej då", vilket "vänliga hälsningar" antyder.

En annan aspekt på du/ni-tilltal än den ovan anförda (om att "ni" inte alls signalerar artighet som många tycks tro) är att "ni" också är pluralformen. Det är otroligt ovanligt att mer än en person i taget läser ditt mail. Det är alltså bara en enda "du" som tar del av innehållet. (Självklart måste du anpassa dig om du riktar ditt svar till mer än en person:
Hej Lisa och Kalle!
Vi har öppet mellan 9.00 och 16.00 så ni är välkomna när det passar er!)
Citera
2020-12-11, 03:04
Medlem
Mr.Berits avatar
Skriv enligt följande. Jag jobbade i kundtjänst på mitt förra jobb. Viktigt att öva på situationer där problemet inte kunnat lösas.

-
Hej du.

Vi på kundtjänst har inte kunnat avhjälpa ditt fel. Men kundtjänst ska givetvis försöka hjälpa dig ändå.

Är det något annat du behöver hjälp med?

MVH: Mr.Berit
Kundtjänst Hot Coffee AB
-
Citera
2020-12-11, 03:27
Medlem
Några "Hej" eller liknande behövs inte som inledning, det är svar på en fråga eller hemställan det handlar om i allmänhet.

Angående er besvärsskrivelse dagtecknad 2020-12-11
Efter slutförd utredning har det inte framkommit något som styrker er sak. Ni anmodas att omgående, dock senast 2020-12-29, reglera vår fordran.

Vår fordran vidhålls således och kan komma, om betalning uteblivit när angiven betalningsfrist löpt ut, att överlämnas för vidare handläggning av Riksinkasso AB.

(Signatur)

Något som ovan kan säkert passa, "kundtjänst" som ts är inne på har sällan kontakter med kända personer så något "Hej" eller "Goddag" behövs inte. Mer formella svar, de sänds sällan som e-post, där gäller fortfarande fysiska brev, då kan det bli mer omfattande inledningar och ibland även avslutningar.
Citera
2020-12-11, 03:36
Medlem
Många som skriver i likartade ärenden ofta har lagt upp mallar för dessa brev. Var då noga att följa samma stil i hela brevet, i synnerhet om någon annan framställt mallen kan det ibland se väldigt illa ut. Har råkat på att i olika stycken av ett brev bli tilltalad med "du" respektive "ni" exempelvis, sådant borde vara lätt att undvika.
Citera
2020-12-11, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Några emojis i slutet och början ser alltid bra ut,

Hej Murkla

Med vänlig hälsning

Emojis funkar bra ist för komma eller utropstecken.

Nej, emojis bör undvikas som pesten.
Citera
2020-12-11, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Några "Hej" eller liknande behövs inte som inledning, det är svar på en fråga eller hemställan det handlar om i allmänhet.

Angående er besvärsskrivelse dagtecknad 2020-12-11
Efter slutförd utredning har det inte framkommit något som styrker er sak. Ni anmodas att omgående, dock senast 2020-12-29, reglera vår fordran.

Vår fordran vidhålls således och kan komma, om betalning uteblivit när angiven betalningsfrist löpt ut, att överlämnas för vidare handläggning av Riksinkasso AB.

(Signatur)

Något som ovan kan säkert passa, "kundtjänst" som ts är inne på har sällan kontakter med kända personer så något "Hej" eller "Goddag" behövs inte. Mer formella svar, de sänds sällan som e-post, där gäller fortfarande fysiska brev, då kan det bli mer omfattande inledningar och ibland även avslutningar.
Nej. Inte skriva så om man vill vara eller framstå som en kundtjänst.
Citera
2020-12-11, 05:05
Medlem
Liberationfronts avatar
Förstår att du bara nått till kundtjänst. Då du dels saknar allmänbildning och dessutom frågar forumet som har mest arbetslösa / capita.
Citera
2020-12-11, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Nej. Inte skriva så om man vill vara eller framstå som en kundtjänst.
Syftet är att kunden skall få klar och tydlig information eller svar på sin fråga, då passar detta sätt nog bra. Det finns säkert situationer och typ av kundtjänst där annat skall delges kunderna, då får man anpassa sig efter det. Som jag skrev senare så finns det ofta mallar att hålla sig till, då är det lämpligt att anpassa stilen på det som skrivs till den som mallen innehåller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in