Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Och jag vidhåller att det inte ska vars utropstecken efter hälsningen, utan komma, och därmed inte stor bokstav på fortsättningen, som ju är samma mening. Jag vet att Word inte håller med mig, men jag har rätt, iallafall på svenska.
Du har fel.
Kommatecken används i engelskan "after the greeting in a friendly or informal letter, and after the closing in a letter of any kind" (Writing, a College Handbook 5th ed. London 2001, §29.10), men i svensk brevhälsningstradition har utropstecken varit det dominerande skiljetecknet under mycket lång tid, även i ganska formella brev.
Riktigt formella brev inleds ofta med endast en ärenderad som avslutas med punkt.
TS: använd ALDRIG slöförkortningen mvh/MVH. Signalerar att man är lat och obrydd om kunden/mailets läsare. Du kan lägga in i mailprogrammet att bokstavskombinationen mvh ska skrivas ut som Med vänlig hälsning, alternativt lägga in den fullständiga frasen överst i din mailsignatur. Och det är "vänlig hälsning" i singular. Symboliserar att man säger adjö/hej då EN gång, inte "hej då hej då hej då", vilket "vänliga hälsningar" antyder.
En annan aspekt på du/ni-tilltal än den ovan anförda (om att "ni" inte alls signalerar artighet som många tycks tro) är att "ni" också är pluralformen. Det är otroligt ovanligt att mer än en person i taget läser ditt mail. Det är alltså bara en enda "du" som tar del av innehållet. (Självklart måste du anpassa dig om du riktar ditt svar till mer än en person:
Hej Lisa och Kalle!
Vi har öppet mellan 9.00 och 16.00 så ni är välkomna när det passar er!)