Lite hjälp och råd från någon med erfarenhet skulle uppskattas!
Bor utomlands för tillfället men kommer om ett tag att vara hos mina föräldrar i Stockholm under en vecka. Planerar in en beställning från tjockhudingen som borde anlända under denna tid, då de inte levererar till landet jag är bosatt i. Paketet MÅSTE anlända senast denna vecka, då jag knappast kan be mor & far eftersända min svamp, men samtidigt vore det inte alltför lyckat om det kom långt tidigare heller, då jag gärna skulle ta emot det själv utan några nyfikna mellanhänder.
Så några frågor angående en beställning:
1. Vad jag förstått från tråden kan beställningstiderna variera en del. Vad skulle ni som beställt flera gånger gissa är mest troligt, dvs hur många arbetsdagar innan jag anländer till Sverige bör jag beställa?
2. Hur mycket måste man beställa för att det ska komma en avi hem?
3. Hur länge ligger paketet kvar på posten om man inte kan hämta ut det direkt? Det har varit 30 dagar på saker jag beställde när jag var yngre, men är det en allmän regel för både nationella och internationella sändelser, eller är det upp till något annat?
4. Finns det något betalningssätt som är helt riskfritt, dvs att nyfikna tulltjänstemän eller farbror polis kan koppla den till mig? (om jag skulle hävda att jag är ovetande om någon sån beställning ifall de beslagtar paketet). Har mycket att förlora på en dom, även om det bara är ringa
5. Är en FedEx-leverans i almänhet säkrare mot bortslarvning och tullen? Skulle inte ha nåt emot den extra kostnaden ifall det dessutom går lätt att räkna ut när det kommer fram med detta leveranssätt så man är hemma.
6. Uppskattningsvis, skulle ni säga att det är någon skillnad i risken att det blir beslagtaget om det är en stor eller liten beställning?
Tack på förhand