Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-12-08, 17:56
  #1
Medlem
Hej alla! Men tanke på fortsatta låga räntelägen, coronavaccin samt troligt hög tillväxt under nästa år, hur tänker ni andra om att vikta besparingarna i fonder? Jag ligger 50% av allt mitt kapital nu i fonder, resten utanför börsen. Funderar dock på att vikta om till 70/30 nu. Känns som ganska troligt att 2021 blir ett tillväxtsår.

Kommentarer?😀
Citera
2020-12-08, 18:30
  #2
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zooparkstar
Håller med.


Problemet är att det troligen blir svårt att hitta någon som inte håller med, just därför stiger risken för sättning tror jag tyvärr. Börskurserna är tillbaks och förbi ATH men ekonomierna har minskat rejält i spåren av pandemin. Det verkar inte återspeglas i kurserna.
Citera
2020-12-08, 18:39
  #3
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zooparkstar
Vad menar du?

Att precis alla verkar resonera likadant, vaccin på G, klackarna i taket. Realekononomierna är fortfarande rejält mycket mindre än de var i februari men börskurserna har stuckit tillbaks och förbi den nivån.

Utan att vara den som målar fan på väggen så har risken för sättning ökat ordentligt och börsen tenderar att klippa till när ingen tror det skall ske.

Man skall investera givetvis men vara beredd på att snabbt sälja av..
Citera
2020-12-08, 18:44
  #4
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zooparkstar
Du har så fel

Ummm, hört talas om lämmeltåget? Alla springer i samma riktning, mycket farligt. Jag är fullinvesterad men beredd att kliva av för att pandemin fortsätter att gräva djupa hål i företagens balansräkningar och har så gjort i flera kvartal.

När alla är positiva skall man vara försiktig och vice versa.
Citera
2020-12-08, 19:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Ummm, hört talas om lämmeltåget? Alla springer i samma riktning, mycket farligt. Jag är fullinvesterad men beredd att kliva av för att pandemin fortsätter att gräva djupa hål i företagens balansräkningar och har så gjort i flera kvartal.

När alla är positiva skall man vara försiktig och vice versa.

Det är lite sanning.. men hur ska du veta när du ska kliva av? Det är svår å tajma marknaden.
Bättre å ligga all in hela tiden om man är långsiktig.
Citera
2020-12-08, 22:11
  #6
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Jag tror också att det är en fördel att ha en stor del av kosingen på börsen nu. EU trycker upp sanslösa mängder krispengar. En stor del av dessa kommer väl att hamna i börsbolag, medan pengarna på kontot minskar i värde när krispengarna kommer och späder ut värdet.
Citera
2020-12-09, 02:36
  #7
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är lite sanning.. men hur ska du veta när du ska kliva av? Det är svår å tajma marknaden.
Bättre å ligga all in hela tiden om man är långsiktig.

Funkade utmärkt i februari, efter flera dagar av nedgång tryckte jag på sälj på rubbet och lade mig helt likvid resp i räntepapper i pensionskontona. Man kan aldrig pricka exakt, däremot kapa förluster - att hänga med ner i ett ras anser jag vara totalt idiotiskt, tar då hellre något mindre uppgång.

Det är viktigare att bevara kapital än att maximera avkastning när beloppen börjar bli lite större och man själv inte är 22 längre utan skall ha pengarna kanske innan börsen hinner resa sig igen.
Citera
2020-12-09, 07:01
  #8
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massatassa
Hej alla! Men tanke på fortsatta låga räntelägen, coronavaccin samt troligt hög tillväxt under nästa år, hur tänker ni andra om att vikta besparingarna i fonder? Jag ligger 50% av allt mitt kapital nu i fonder, resten utanför börsen. Funderar dock på att vikta om till 70/30 nu. Känns som ganska troligt att 2021 blir ett tillväxtsår.

Kommentarer?😀

Din individuella risknivå borde bero mer på din personliga situation än läget på världsmarknader. Det är ändå så att det är svårt att förutse marknaden på det sättet, även när det verkar lovande och vice versa.

När jag bedömer min exponering mot aktier så tar jag följande i beaktning:
* När skall jag använda pengarna?
* Månadssparar jag?
* Hur gammal är jag?
* Hur hög avkastning vill jag ha?
* Hur mycket är jag beredd att förlora?

Dessa frågor är mycket viktigare än allting annat. För om det är så att du är 25 år gammal och sparar till pension så borde du ha 100% aktier och om du är 64 år och går i pension sommaren 2021 så borde du i princip inte ha en krona i aktier.

Utöver dessa tankar, bör man även ha ett buffertsparande för oförutsedda händelser. Den bufferten kan vara en "hard limit" på, låt säga 50.000:-. Det kan täcka vattenläcka, din oförsäkrade bil går sönder, separation osv. osv.

Om du sparar till en resa, bostad eller annat som du skall använda inom 1-3 år så borde inte heller dessa pengar vara på börsen.

Du kände säkert till alla dessa punkter men kanske värdefullt för någon att läsa och inte annat alltid bra att påminna sig själv om!

Med det sagt. Klart jag hoppas att 2021 blir ett bra börs-år men jag har faktiskt ingen susning. Det är på tok för komplicerat på världsmarknaderna för att jag ska förstå.
Citera
2020-12-09, 11:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Funkade utmärkt i februari, efter flera dagar av nedgång tryckte jag på sälj på rubbet och lade mig helt likvid resp i räntepapper i pensionskontona. Man kan aldrig pricka exakt, däremot kapa förluster - att hänga med ner i ett ras anser jag vara totalt idiotiskt, tar då hellre något mindre uppgång.

Det är viktigare att bevara kapital än att maximera avkastning när beloppen börjar bli lite större och man själv inte är 22 längre utan skall ha pengarna kanske innan börsen hinner resa sig igen.

Så men det gäller att känna av nedgången i tid. Svårt å Veta när det går upp igen. Mer avkastning förloras på att vara utanför marknaden än inne i.
Citera
2020-12-09, 12:28
  #10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Så men det gäller att känna av nedgången i tid. Svårt å Veta när det går upp igen. Mer avkastning förloras på att vara utanför marknaden än inne i.

Det påstås det ja, mestadels för att man vill att småspararna skall sitta "lugnt i båten" medan de stora drakarna kliver av. Egentligen är det inte så himla svårt och eftersom jag dessutom kör med svag hävstång på ca 10-15% så vore det rent huvudlöst att sitta kvar i nedgång.

Att snegla på teknisk analys hjälper, att hänga med i nyheterna ännu mer och om vix index dessutom sticker så börjar det bli dags att tacka för kaffet https://www.marketwatch.com/investing/index/vix
Citera
2020-12-09, 18:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det påstås det ja, mestadels för att man vill att småspararna skall sitta "lugnt i båten" medan de stora drakarna kliver av. Egentligen är det inte så himla svårt och eftersom jag dessutom kör med svag hävstång på ca 10-15% så vore det rent huvudlöst att sitta kvar i nedgång.

Att snegla på teknisk analys hjälper, att hänga med i nyheterna ännu mer och om vix index dessutom sticker så börjar det bli dags att tacka för kaffet https://www.marketwatch.com/investing/index/vix

Sticker? Hur menar du? Vad är det man ska ha koll på?
Citera
2020-12-09, 19:07
  #12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massatassa
Sticker? Hur menar du? Vad är det man ska ha koll på?

Volatilitetsindex, det brukar stiga kraftigt i samband med krascher. När det var som värst i feb/mar så var det uppe i 85, en 4-dubbling mot nuvarande nivåer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback