2020-12-05, 22:02
Bannlyst
Toyota, Honda och Hyundai/Kia gör bra bilar men det gör inte VW. Är det medvetet från VW´s sida för att tjena pengar på alla reparationer?

Exempel på problem: Rost, topstycken TDI, kamkedjor TSI, DSG, interiörkvalitet, bromsar, oljeförbrukning etc.
Citera
2020-12-05, 22:08
Medlem
megacoolmans avatar
VW's verkstäder är tyvärr usla, så det är lite konstigt. De borde vara mästare på bilreparationer.
Citera
2020-12-05, 22:09
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiotpuckofittunge
Toyota, Honda och Hyundai/Kia gör bra bilar men det gör inte VW. Är det medvetet från VW´s sida för att tjena pengar på alla reparationer?

Exempel på problem: Rost, topstycken TDI, kamkedjor TSI, DSG, interiörkvalitet, bromsar, oljeförbrukning etc.
Det är ingen bra reklam att göra bilar som har kort livslängd och folk köper annat. Vet inte vad som hänt med vw och alla fel men en sak vet jag och det är att deras 3000 mil mellan oljebyten klarar dom inte så man kan tro att dom gör bilar som bara ska gå i 10 år sedan ska det köpas en ny
Citera
2020-12-05, 22:48
Medlem
CompressorVanes avatar
Jag vete tusan vad de håller på med.

Passaterna tycker jag är bland de sämsta bilarna de gjort. I alla fall från 2006 och framåt.
Det går ju inte att hålla på med dem. Fixar man nåt, går bara nåt annat sönder på dem.

De kostar ju några hundra tusen nya, vad fasen får man för de pengarna?

Har haft in bilar i verkstan som sprutar ur sig glykol under 7.000mil.
På vattenpump och delar i kamdrivningen står det "Made in China"
Hjullager har jag bytt på bilar med 4-5000 mil på mätaren bara.

Toyotorna kommer in för olja och filterbyte, sen ser man dem inte förrän nästa byte.
Alltså vilka bilar. Lätt att hålla på med också.
Kia är också bra grejer.
Ser dem sällan också.

Bland de sämsta bilarna är passat i topp, VAG är det ofta in bilar med en massa problem på i övrigt.
Citera
2020-12-05, 22:54
Bannlyst
Citat:

VW är i min värld Tysklands nr. 2 lågbudgetbil, bara med Opel över sig som nr. 1. VW och Ford är ganska lika, rena skiten. Jag nästan slog sönder min Golf jag hade innan jag skrotade denna medan den ännu gick att köra. Efter jag köpt den började två dörrar att vägra öppna sig med ute-handtaget. Sådan jävla skit att jag finner inte ord.

Jag såg en svennebanan på gymmet som tatuerat in VW på vaden, det är i min värld som att tatuera in texten Biltema eller Jula. Alla kan ha nytta av VW, Biltema och Jula - men man skyltar aldrig med B-märken...
Citera
2020-12-05, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Jag vete tusan vad de håller på med.

Passaterna tycker jag är bland de sämsta bilarna de gjort. I alla fall från 2006 och framåt.
Det går ju inte att hålla på med dem. Fixar man nåt, går bara nåt annat sönder på dem.

De kostar ju några hundra tusen nya, vad fasen får man för de pengarna?

Har haft in bilar i verkstan som sprutar ur sig glykol under 7.000mil.
På vattenpump och delar i kamdrivningen står det "Made in China"
Hjullager har jag bytt på bilar med 4-5000 mil på mätaren bara.

Toyotorna kommer in för olja och filterbyte, sen ser man dem inte förrän nästa byte.
Alltså vilka bilar. Lätt att hålla på med också.
Kia är också bra grejer.
Ser dem sällan också.

Bland de sämsta bilarna är passat i topp, VAG är det ofta in bilar med en massa problem på i övrigt.

Komiskt! Vilken dynga VW är!
Citera
2020-12-05, 22:59
Medlem
megacoolmans avatar
Ja jag fattar inte varför VW är så populära. Folk betalar överpriser för begagnade golfar och passater som bara ger en en massa problem.
VW har fan inte gjort en pålitlig bil sedan bubblan eller den gamla transporter typ 2
Citera
2020-12-05, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Ja jag fattar inte varför VW är så populära. Folk betalar överpriser för begagnade golfar och passater som bara ger en en massa problem.
VW har fan inte gjort en pålitlig bil sedan bubblan eller den gamla transporter typ 2

Jag såg en fjolla på gymmet som hade tatuerat VW på vaden. Efterbliven?
Citera
2020-12-06, 00:07
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
VW är i min värld Tysklands nr. 2 lågbudgetbil, bara med Opel över sig som nr. 1. VW och Ford är ganska lika, rena skiten. Jag nästan slog sönder min Golf jag hade innan jag skrotade denna medan den ännu gick att köra. Efter jag köpt den började två dörrar att vägra öppna sig med ute-handtaget. Sådan jävla skit att jag finner inte ord.

Jag såg en svennebanan på gymmet som tatuerat in VW på vaden, det är i min värld som att tatuera in texten Biltema eller Jula. Alla kan ha nytta av VW, Biltema och Jula - men man skyltar aldrig med B-märken...

Ford focus, Volvo V50 är rena döden de också. Det är ju samma bil mest. Har haft in några dieslar som strulat rätt ordentligt.
Dåliga dieselpumpar, stopp i filter, kan vara struliga att få igång om de får luft i systemet.
Känns bara billigt och kasst.
Kupèfiltret är inte roligt att byta på dem.

Vissa äldre Fordar kommer in med lysande motorlampa, går bara på tre cylindrar av fyra, då visar det sig att de är nästan komplös på fjärde.

De som gillar VW är inga som varken skruvat eller servat dem...
Ingen på jobbet är fan av dem.
Citera
2020-12-06, 00:39
Medlem
Citat:

Verkar faktiskt så..
Vissa köper en ny vw trots dom haft mycket problem med den tidigare..
Även efter skandalen tyckte VW ägarna att det var ok att köpa en ny..
Misstänker att VW ägare saknar en viktig del i hjärnan när man fortsätter o köpa skiten.
Citera
2020-12-06, 00:52
Bannlyst
Citat:
Ford focus, Volvo V50 är rena döden de också. Det är ju samma bil mest. Har haft in några dieslar som strulat rätt ordentligt.
Dåliga dieselpumpar, stopp i filter, kan vara struliga att få igång om de får luft i systemet.
Känns bara billigt och kasst.
Kupèfiltret är inte roligt att byta på dem.

Vissa äldre Fordar kommer in med lysande motorlampa, går bara på tre cylindrar av fyra, då visar det sig att de är nästan komplös på fjärde.

De som gillar VW är inga som varken skruvat eller servat dem...
Ingen på jobbet är fan av dem.

Min Audi A4 Quattro hade med de km på 220 k varit motorslut vi det här laget om det var en Ford eller Opel. Motorn låter som en symaskin, och toppen har aldrig varit lyft. Har bara bytt allt yttre som rör sig, generator, start, servopump, AC-komp, alla spännhjul och fläktlagret. Detta hade inte varit möjligt på en Ford, Opel eller VW. Min Audi är dessutom helt rostfri, men då har jag lackerat om hela ut- och invändigt.
Citera
2020-12-06, 01:13
Medlem
Citat:

Du menar alltså att de blev ännu sämre efter 2006? För generationen 1996-2005 var ett riktigt bottennapp. Sannolikt mellanklassens sämsta bil (bland européer). Jag minns reklamen när den lanserades. De hade sänkt ner den i en swimmingpool. Man stoltserade med en otroligt lång rostskyddsgaranti. Jag chockades dels över hur lång rostskyddsgarantin var, dels över hur ful bilen var.

De hade rätt. Den var oerhört bra rostskyddad. Bara det att allt annat var skräp. Nej, Passat B5 (96-05) kändes som ett riktigt bottennapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in