Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-12-05, 16:20
  #1
Medlem
Hej,

Finns det någon som bekostade själv sin utbildning som ordningsvakt och frilansar/arbetar på timmar. Finns det gott om uppdragen? Hur ser efterfrågan ut?

Med vänlig hälsning,
Citera
2020-12-13, 22:50
  #2
Medlem
Bekostade i slutändan utbildningen själv då företaget drog av utbildningen på min lön, vanligtvis är det många som kör behov och/eller krog. Men pga Covid19 så är det för tillfället relativt svårt att få ihop timmarna om man själv inte ligger på, då de flesta krogar inte har Ov eller stänger tidigare efter att nya restriktioner.

Mvh
Citera
2020-12-14, 21:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalkermt08
Bekostade i slutändan utbildningen själv då företaget drog av utbildningen på min lön, vanligtvis är det många som kör behov och/eller krog. Men pga Covid19 så är det för tillfället relativt svårt att få ihop timmarna om man själv inte ligger på, då de flesta krogar inte har Ov eller stänger tidigare efter att nya restriktioner.

Mvh

Tack för ditt svar!

Ja, men för eller senare Covid försvinner, men tycker du att det löner sig att bekosta själv utbildningen och sen höra av sig till olika bevakningsföretag för att jobba på timmar?
Citera
2020-12-14, 23:26
  #4
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Tack för ditt svar!

Ja, men för eller senare Covid försvinner, men tycker du att det löner sig att bekosta själv utbildningen och sen höra av sig till olika bevakningsföretag för att jobba på timmar?

Klart det kommer att löna sig. Vad är du ute efter? Köpcentrum? Krogen? Biblioteket? Simhallen? Lättast är att komma in på ett bevakningsföretag och ta timmar på olika ställen efter behov.

Tänk på detta kravet: Behärska svenska språket i tal och skrift väl. Språkkunskaperna kommer att bedömas av polisen.
Citera
2020-12-14, 23:54
  #5
Medlem
sverjevenns avatar
Jag körde mkt OV när jag pluggade, bekostade själv utbildningen, och sedan även kläderna och utrustningen. Det är iofs många år sedan men jag körde bara krog (ons-fre-lör)och festivaler och jobbade snabbt in de pengar jag lagt ut.
Ett roligt jobb, men ganska påfrestande med fyllskallar och bråkmakare, men skulle uppskatta att ca 90% är trevliga. Polisen brukar vara ganska bra på att rensa bort de allra spännigaste men en del slinker igenom och de är ett helvete att jobba med...
Citera
2020-12-15, 06:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Klart det kommer att löna sig. Vad är du ute efter? Köpcentrum? Krogen? Biblioteket? Simhallen? Lättast är att komma in på ett bevakningsföretag och ta timmar på olika ställen efter behov.

Tänk på detta kravet: Behärska svenska språket i tal och skrift väl. Språkkunskaperna kommer att bedömas av polisen.

Du menar att det kommer att finnas gott om jobb för ordningsvakter i framtiden? Tänkte mest på de som åker runt och kollar olika objekt.

Ja, jag tar det som konstruktiv kritik gällande språket. Idag jobbar i tätt samarbete med poliser i yttre tjänst, måste säga att ibland blir det väldigt svårt att förstå deras rapporter som de skriver efter en eller annan händelse (kommer inte närmare på vad arbete handlar om), så deras språk är långt ifrån akademiskt också

Tack för ditt svar
Citera
2020-12-15, 06:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sverjevenn
Jag körde mkt OV när jag pluggade, bekostade själv utbildningen, och sedan även kläderna och utrustningen. Det är iofs många år sedan men jag körde bara krog (ons-fre-lör)och festivaler och jobbade snabbt in de pengar jag lagt ut.
Ett roligt jobb, men ganska påfrestande med fyllskallar och bråkmakare, men skulle uppskatta att ca 90% är trevliga. Polisen brukar vara ganska bra på att rensa bort de allra spännigaste men en del slinker igenom och de är ett helvete att jobba med...

Tror du om man jobbar på timmar som ordningsvakt kan man arbeta mer än 165 timmar per månad? Många slutar som ordningsvakter då de tycker att arbete är mycket påfrestande, samtidigt som jag tjänar många poliser som gick över till att jobba som ordningsvakter då de fick mycket bättre betalt och lugnare arbete såsom på sjukhus etc

Tack för ditt svar
Citera
2020-12-15, 17:19
  #8
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Du menar att det kommer att finnas gott om jobb för ordningsvakter i framtiden? Tänkte mest på de som åker runt och kollar olika objekt.

Ja, jag tar det som konstruktiv kritik gällande språket. Idag jobbar i tätt samarbete med poliser i yttre tjänst, måste säga att ibland blir det väldigt svårt att förstå deras rapporter som de skriver efter en eller annan händelse (kommer inte närmare på vad arbete handlar om), så deras språk är långt ifrån akademiskt också

Tack för ditt svar

De som åker runt och kollar objekt är inte ordningsvakter. Det är väktare. Väktare kräver ingen utbildning men det är bra om du har en. Även där är det väldigt lätt att jobba på timmar.
Citera
2020-12-15, 18:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
De som åker runt och kollar objekt är inte ordningsvakter. Det är väktare. Väktare kräver ingen utbildning men det är bra om du har en. Även där är det väldigt lätt att jobba på timmar.

??¨

Finns inga väktare som får jobba utan utbildning.
Citera
2020-12-15, 19:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
??¨

Finns inga väktare som får jobba utan utbildning.

Du vill att civila ska gå runt med handfängsel och batong utan att vara en riktig väktare?
Hur kommer det samhället se ut?
Citera
2020-12-15, 19:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Du vill att civila ska gå runt med handfängsel och batong utan att vara en riktig väktare?
Hur kommer det samhället se ut?

Var skrev jag det ?
Citera
2020-12-18, 15:47
  #12
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
De som åker runt och kollar objekt är inte ordningsvakter. Det är väktare. Väktare kräver ingen utbildning men det är bra om du har en. Även där är det väldigt lätt att jobba på timmar.

Nu är varken ordningsvakt eller väktare några yrken som kräver vad normala människor kallar för utbildning men du har fel.
Det krävs enligt lag 88 lektionstimmar för VU1 samt 40 lektionstimmar för VU2. Därtill krävs minst 160 timmars arbetspraktik innan VU2 får göras. VU1 samt i förekommande fall VU2 krävs alltid vid anställning som väktare.

Jämför det med ordningsvakters otroligt långa utbildning på hela 80 lektionstimmar för att få leka låtsaspolis.
__________________
Senast redigerad av konstapel 2020-12-18 kl. 16:07.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback