Citat:
Ursprungligen postat av
Solltan1
[Solltan]Låter mycket makabert och sorgligt .men samtidigt inte helt otroligt.
Det skulle i sådana fall vara en grop som redan var uppgrävd. Som du säger för att sedemera gjuta en husgrund på.
I sådana fall borde det ligga i närheten till ån,jag vet inte hur långt doftmolekylerna kan färdas så att hundarna känner av dofterna. Kanske dykarna hade kunnat svara på det.
Någon hund eller människa har säkert inte letat på något sådant ställe.
Om man tänker på alla försvunna svenskar som aldrig hittats så ligger väl de flesta antingen på någon sjöbotten eller nedgrävda. Hela eller i bitar. Annars borde de ju hittats förr eller senare. Sverige består visserligen av extremt mycket skog men att släpa ut en kropp till absoluta vildmarken (dit man inte tar sig med något fordon) och lämna den under några trädgrenar är ett jävla jobb och en risk att den släpas fram av något djur. Det finns också en risk för bärplockare och folk som går med hundar. Men ligger kroppen under ett husfundament så kommer den ju aldrig fram. Ett annat förslag är att lösa upp kroppen i lut så att det bara blir en sörja kvar som sedan kan spridas ut i någon träskmark eller skog. Men de flesta tänker inte på den "lösningen" som även kräver att kroppen då måste förvaras en tid. Nä, det är tre tankar folk i allmänhet har som ska göra sig av med en kropp:
1. Stycka
2. Gräva ner
3. Sänka i sjön
I det här fallet är ju Ljungbyån extremt lång och mynnar ut i Kalmarsund. Sen har jag inte koll på hur fort en kropp som sjunkit till botten kan driva iväg med strömmen, förutsatt att den då inte är sänkt med tyngder. Men det känns osannolikt att den skulle driva iväg flera mil och ut i Östersjön. Dessutom har man väl gjort dykningar i ån redan?
För att svara på min egen fråga så:
https://www.quora.com/If-you-threw-a...-the-same-spot
Alltså: Kroppen flyter upp till ytan inom bara någon vecka om den inte är nedtyngd. Och även om den är nedtyngd finns en risk att den på botten förflyttas med strömmen. Så om han fallit i ån och drunknat hade han garanterat hittats när han flöt upp. Har han blivit sänkt i ån kan han fortfarande ha förflyttats mot sundet då vatten alltid är i rörelse. Därmed känns det mer sannolikt att han är nedgrävd.