2022-07-29, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Ledsen att jag inte hängt med i tråden.

Ska läsa in mig under dagen.

Man har alltså aldrig funnit denna Mattias än?
Så stort är ju inte Ljungby.

Är det inte anmärkningsvärt?!

Mycket anmärkningsvärt…
Citera
2022-07-30, 15:20
Medlem
landbandys avatar
Funderar på om ifall det där "torpet" som brann ner ,om ifall M hade blivit ihjälslagen och förövarna inte visste vad de skulle göra med kroppen ; om ifall det var en lösning att bränna den ??

(Spekulation)

Vet inte hur pass mycket som blir kvar utav ett skelett när någon blir innebränd ?????
Citera
2022-07-30, 18:48
Medlem
Ossans avatar
Exakt var låg torpet som brann upp/ner? Någon som har koll på detta? Har framkommit att det var i Lidhult eller Hagen? Nog borde det gjorts en undersökning då händelsen skedde i samtid som försvinnandet? Var väl mammans "pojkvän" som ägde torpet? Har kompisgänget varit i torpet tidigare kanske? Typ festat eller nått? Tycker det är märkligt om det bara råkade brinna i samband med försvinnandet. Ingen slump.
Citera
2022-07-30, 20:17
Citat:
Ursprungligen postat av Ossan
Exakt var låg torpet som brann upp/ner? Någon som har koll på detta? Har framkommit att det var i Lidhult eller Hagen? Nog borde det gjorts en undersökning då händelsen skedde i samtid som försvinnandet? Var väl mammans "pojkvän" som ägde torpet? Har kompisgänget varit i torpet tidigare kanske? Typ festat eller nått? Tycker det är märkligt om det bara råkade brinna i samband med försvinnandet. Ingen slump.
Hata slumpen...
Har det framkommit tidigare att mammans pojkvän ägde ett torp, det uppeldade torpet?
Mamman skickade hem pojkvännen har jag för mig, från dokumentärboken,
Citera
2022-07-30, 21:02
Medlem
32åringens avatar
Citat:

Familjens koppling till Lidhult har diskuterats här tidigare.
https://www.flashback.org/p77381818#p77381818

Som jag har förstått det hela låg stugan en bit ifrån Hagen

https://maps.app.goo.gl/HprpAYp6bHYKPUak9

Citat:
Från Smålandsposten 7/12

Fritidshuset ligger, ett rättare sagt låg, i Virkesnäs utanför Lidhult i Ljungby kommun. När en granne på fredagen passerade fritidshuset såg allt ut att vara som vanligt.
Men - när hon gick förbi på söndagen stod bara murstockarna från två eldstäder kvar. Hela byggnaden bar borta - nedbrunnen.

https://www.smalanningen.se/2020-12-...-som-mordbrand

Citat:
Från Smålänningen 7/12.

”Ett fritidshus utanför Lidhult brann ner till grunden under helgen. Branden innebar fara för annans liv och utreds som mordbrand

Det var i söndags som en förbipasserande upptäckte att fritidshuset hade brunnit ner. Branden ska ha skett utanför Lidhult någon gång mellan fredag och söndag.

– Anmälaren uppger att det fortfarande var varmt på platsen i söndags. Bara två skorstenar var kvar, säger Sven-Erik Thyr på Ljungbypolisen.

I nuläget vet polisen inte vad som orsakat branden. Händelsen rubriceras som mordbrand, alternativt grov skadegörelse genom brand”
Citera
2022-07-31, 05:07
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Funderar på om ifall det där "torpet" som brann ner ,om ifall M hade blivit ihjälslagen och förövarna inte visste vad de skulle göra med kroppen ; om ifall det var en lösning att bränna den ??

(Spekulation)

Vet inte hur pass mycket som blir kvar utav ett skelett när någon blir innebränd ?????

"Det är omöjligt att bränna upp en kropp utan att lämna spår. Tänder och kroppens stora ben står alltid emot elden."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...branna-upp-lik

Kanske han mördades i torpet och GM brände ner det för att förstöra bevis?

Kroppen kan vara nedgrävd någonstans i närheten.
Senast redigerad av smokeonthewater 2022-07-31 kl. 05:10.
Citera
2022-07-31, 05:13
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

I så fall kan det väl inte vara en slump?
Citera
2022-07-31, 05:40
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 32åringen
Mamman, och jag antar även Mattias och brodern, har bott i Odensjö innan. Troligen har M och D gått i skola i Lidhult, i vart fall mellanstadiet. Odensjö ligger 12km från Lidhult. Dom flyttade in till Ljungby för fyra år sedan.
Deras pappa bodde i Strömsnäsbruk fram tills han flyttade till Thailand 2011 när grabbarna var åtta år.
Möjligen bodde hela familjen i Strömsnäsbruk innan föräldrarna delade på sig?? Detta är inget jag vet utan bara ett antagande.

Fritidshuset som brann utanför Lidhult ligger enligt SMP i Virkesnäs, det är en dryg mil från Odensjö och fyra km från Lidhult.

Från SMP 7/12 -20

Men känns inte allt det här väldigt långsökt?
Om jag fattat det rätt så jag en BMW med två smågangsters iakttagits vid Replösabron. Dessa har en koppling till Lidhult.
M har bott i Odensjö 12km från Lidhult, men sannolikt gått i skola i Lidhult.
Ett fritidshus brann utanför Lidhult samma helg Mattias försvann.
En flicka som så vitt vi vet inte har någon koppling till Mattias har avlidit,
troligen genom självmord i Lidhult.
https://www.flashback.org/t3336687
Jag har svårt att koppla ihop dessa händelser på ett trovärdigt vis.

Hur har det framkommit att M har handlat sprit av dessa personer samma dag han försvann??

Ang smågangsters som dealar knark i Ljungby så har även personer från BMC Värnamo (som sägs kontrollera droghandeln i Ljungby) begått självmord och sprängt sig själva i luften nyss. Inte för att jag tror att det har med saken att göra men vi kan lägga även det till protokollet när vi ändå radar upp olika långsökta sammanträffanden.
https://www.flashback.org/t3353024

Kan M ha träffat flickan på någon fest? Kanske i torpet? Hade hon bröder eller kusiner som ville straffa M för att han "kränkt hennes heder"? När hennes pappa kom tillbaka från hemlandet kanske han tyckte att det inte räckte utan att flickan också skulle straffas?
Citera
2022-07-31, 12:58
Medlem
Ossans avatar
Tack för svaren, kanske finns en del av lösningen i Lidhult eller trakten där. Inte bra att lägga allt fokus på Lagan då svaret på "gåtan" kan vara något helt annat.
Citera
2022-07-31, 13:07
Medlem
Ossans avatar
Kollade upp avståndet mellan Lidhult och Virkesnäs där stugan låg och det är bara 4.5km! Då kommer en annan fundering. Visst var där ett "gäng" killar som var "bråkstakar" i Ljungby varav en bor/bodde i Lidhult?
Citera
2022-07-31, 13:56
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Kollade upp avståndet mellan Lidhult och Virkesnäs där stugan låg och det är bara 4.5km! Då kommer en annan fundering. Visst var där ett "gäng" killar som var "bråkstakar" i Ljungby varav en bor/bodde i Lidhult?

Citat:
Ursprungligen postat av Dedenstora
Q*sem har en bror som heter F*rid. *=A
Båda två är våldsamma och är två killar som ingår i det såkallade ”arabgänget” i Ljungby. Intressant att detta namn dyker upp här då arabgänget har koppling till Mattias. Mattias köpte sprit från detta arabgänget samma dag han försvann. Plus att ledaren av ”arabgänget” är från Lidhult och har stor kännedom om fastigheter där ute. Di* Alb*nna. *=A

Någon släkting till flickan som dog i Lidhult?

Är det han som bor på
Fogdegatan 13A i Ljungby?

"Bostaden ligger ca två minuters gångväg (194 meter) från vattnet."

Dia*s tidigare adresser
"Di*a bodde tidigare på Strandvallen 2 i Halmstad. Han har även bott på Västra vägen 28 i Halmstad, Unnarydsvägen 1 i Lidhult, och Gymnasistgatan 6 i Malmö."

Visst har det skrivits om något gäng från Halmstad när det spekulerats om kidnappning?

Hans sambo har delat efterlysningen av Mattias på sin FB. Kan de ha varit rivaler om henne? D hade ju varit ute och gått med en tjej tidigare på kvällen. Vem var det? Kanske var det fel tvillingbror som försvann? Kanske därför D tiger? Han vet vad som väntar honom om han berättar? Stackars kille.
Senast redigerad av smokeonthewater 2022-07-31 kl. 14:40.
Citera
2022-07-31, 14:55
Medlem
Ossans avatar
Om jag inte haft 20 mil till Ljungby skulle jag engagerat mig mer i fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in