2021-11-23, 07:21
Medlem
SnR.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkel
Har följt tråden ett tag och har m.h.a sammanfattningarna ritat upp ev händelseförlopp på en karta. Vad jag förstår det som så har en hund markerat i skogen mellan Replösa och Tutaryd. Genom sammanfattningen framkommer också att hunden sedan har rört sig genom skogen mot Tutaryd.

Jag får känslan av att Mattias med drogmissbruk (obekräftad uppgift) ska möta upp någon som säljer. Han rör sig från Ågårdsvägen mot Föreningsgatan: sitt hem. Man kanske bör ta en kik på alt Hjortsbergskolan eller Regnbågens förskola eftersom sådana ställen ofta blir till samlingsplatser under nätterna. Där går något snett och Mattias springer över bron som går över Lagan mot smalspåret och sedan till Replösa området. Därefter rör han sig tillbaka mot bron men stöter då på langarna och springer upp mot Björkets gård med dessa hack i häl. Från Björkets gård springer han in i skogen mot Tutaryd. En MP-sökare har fått uppgifter om att en bil rivstartat vid björkets gård, kanske är det "gärningsmännen" som beger sig av efter att Mattias sprungit in i skogen.

Om nu Mattias har sprungit genom skogen från Björkets gård till Tutaryd; en sträcka på 5 km fågelväg lär han har varit rätt utmattad efter 1h vandring/löpning. Är det så att han har åkt i plurret kan han nog haft det tufft att ta sig upp.

Alltså är det enligt min mening värt att särskilt ta en titt i dels "sjön" i bifogad bild eftersom den ligger vågrätt mellan Björkets gård och Tutaryd men också ungefär där hund markerat; anta att Mattias sprungit rakt fram i mörkret. Dels i Storesjö som ligger över Banvallsleden i Tutaryd.

https://imgur.com/a/XSrisTI

Ingen likhund markerar där. Har läst igenom alla rapporter och ser inga hundmarkeringar i skogen mellan Ljungby och Tutatyd. Var har du fått information om denna hundmarkering?
Citera
2021-11-23, 08:18
Medlem
Jag har också läst att hund markerat skogen mellan ljungby - tutaryd men skogen var för svår att söka i. Sen tog hunden upp spåret på banvallen mot tutaryd
Citera
2021-11-23, 09:13
Medlem
WinnieSeilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnR.Sweden
Ingen likhund markerar där. Har läst igenom alla rapporter och ser inga hundmarkeringar i skogen mellan Ljungby och Tutatyd. Var har du fått information om denna hundmarkering?

Citat:
Ursprungligen postat av Flipflop84
Jag har också läst att hund markerat skogen mellan ljungby - tutaryd men skogen var för svår att söka i. Sen tog hunden upp spåret på banvallen mot tutaryd
Sökte på ”Sonja” i tråden (blodhundens namn), men har inte tid nu att läsa alla inläggen tyvärr:
https://www.flashback.org/sok/?so=we...t=3287002&sp=1
Kanske någon annan har tid att sammanfatta vart den markerade.
Citera
2021-11-23, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnR.Sweden

Spårhund får upp spår - nummer ett:
- Enligt uppgifter har spårhund lyckats spåra honom fram till en plats och där upphör allt (ej anslutning till ån). Hunden vänder spåret och det leder hela vägen hem till Mattias hemadress. Anledningen kan vara att hunden gick på hans tvillingbrors spår.
Hunden slutade leta här: https://www.hitta.se/kartan!~56.8421...84215:14.00015
[...].

Citaten är hämtat ur sammanfattningen på sida 148, inlägg #1775.

I bilden nedanför kan ni se var hunden har markerat, har använt samma koordinater för hundmarkeringen som framkommer ur länken till Hitta.se.
https://imgur.com/a/O1fSFvc
Senast redigerad av wakkel 2021-11-23 kl. 10:37.
Citera
2021-11-23, 19:20
Medlem
Hunden markerade men polisen menade väl att det inte var tillförlitligt..
Men det var väl samma hund som markerat att M var i dungen där ett vittne såg han och det verkade stämma.
Samt vet jag att Hjortbergsskolan nämndes i början.. men det bekräftades inte vidare mycket..

Varför tar inte polisen dessa spår på allvar?

Har också fått ”höra” om en sjö..
Citera
2021-11-23, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatabaka
Men det var väl samma hund som markerat att M var i dungen där ett vittne såg han och det verkade stämma.
Samt vet jag att Hjortbergsskolan nämndes i början.. men det bekräftades inte vidare mycket..

Jag anser det också märkligt att polisen inte tar dessa spår på allvar, det är trots allt en 17 åring pojke försvunnen.

Kanske kan SnR.Sweden ta ett dyk i Lillesjö?
Citera
2021-11-23, 21:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatabaka

Finns det någon dokumenterad status på hunden Sonja som är tillgänglig för oss läsare i tråden?

Min erfarenhet är att hundägare ofta talar gott om sin hund och dennes fenomenala kapacitet och förmåga. Inte sällan saknas någon form av dokumenterad kvalitetsstämpel som stödjer hundägarens påståenden.

Så, vilket kvitto har vi på Sonja som visar vilken förmåga hon besitter?
Citera
2021-11-23, 21:41
Medlem
Ossans avatar
Var en hel del intressanta teorier om Tutaryd första veckorna efter försvinnandet. Tror att även undertecknad delgivit en del funderingar vid den tiden om just Tutaryd. Sökte i tråden och finns mycket att läsa i ämnet.
Citera
2021-11-23, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det någon dokumenterad status på hunden Sonja som är tillgänglig för oss läsare i tråden?

Min erfarenhet är att hundägare ofta talar gott om sin hund och dennes fenomenala kapacitet och förmåga. Inte sällan saknas någon form av dokumenterad kvalitetsstämpel som stödjer hundägarens påståenden.

Så, vilket kvitto har vi på Sonja som visar vilken förmåga hon besitter?

Om det var Sonja som ”hittade” spår i dungen kanske det styrker förmågan i henne. Men vill också gärna ha ett kvitto på hundens träffsäkerhet..
Citera
2021-11-23, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Om man nu ska haka upp sig på hur denna hund eventuellt ska ha spårat så behövs en koppling som stödjer vad skulle det finnas för logik i att MB skulle ha varit i Tutaryd?. Finns det något som tyder på att MB skulle ha någon anknytning till Tutaryd?. I annat fall måste vi utgå ifrån att denna hund får spåra hur han vill. Det leder inte fallet framåt.
Vänner och ovänner?
Finns kanske en av varje?
Citera
2021-11-23, 22:36
Medlem
Mellan lillesjö och storsjö finns det rinnande vatten.
Har det sökts där?
Samt..har hundar varit i detta området?
Citera
2021-11-23, 22:45
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Jag undrar som så säkert många gjort här…. spårhund och blodhund. Spårhund som vände pga av svårtillgänglig natur? Kanske brorsan med otroligt lika lukt. Blodhund söker död.

Två helt olika saker.

En hund som söker tar sig vä igenom skog om spår ff finns?

En blodhund ger väl aldrig upp?

Såg en video om tester på blodhund och de är hårda. Träffprocenten för bra hundar är väldigt hög. 97% typ. Minns inte exakt, men väldigt liten om det markeras flera ggr på samma ställe.
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2021-11-23 kl. 22:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in