2021-11-24, 00:47
Medlem
Liberty75s avatar
Jag minns att jag läste att ”hunden vändes på” då föraren/förarna inte kunde gå in i den snåriga, otillgängliga skogen

Tänkte att det var synd att inte hunden fick gå dit den ville.
Citera
2021-11-24, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Jag minns att jag läste att ”hunden vändes på” då föraren/förarna inte kunde gå in i den snåriga, otillgängliga skogen

Tänkte att det var synd att inte hunden fick gå dit den ville.
Strumpan ser ovanligt hel ut trots att skor skulle saknats.
Vet någon om det var blod på strumpan efter denna steniga rutt på både asfalt och större grusvägar?
Tvillingar har exakt samma DNA så antingen hade han skor eller så kan det vara broderns strumpa.
Citera
2021-11-24, 06:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatabaka
Om det var Sonja som ”hittade” spår i dungen kanske det styrker förmågan i henne. Men vill också gärna ha ett kvitto på hundens träffsäkerhet..

Vi vet väl inte vems spår Sonja följde, eller sa hon det?

Vi kan inte veta vems spår hunden följde. Man kan göra vissa antaganden baserat på den information man har, men helt säker på vems spår hunden har följt kan man inte vara alla gånger. Därför undrar jag vilken utbildningsstatus hunden hade vid tillfället samt hur söket gick till från start till slut.
Citera
2021-11-24, 06:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atcjoooo
Strumpan ser ovanligt hel ut trots att skor skulle saknats.
Vet någon om det var blod på strumpan efter denna steniga rutt på både asfalt och större grusvägar?
Tvillingar har exakt samma DNA så antingen hade han skor eller så kan det vara broderns strumpa.

Vi vet inte exakt vilken doft hunden följer, det kan mycket väl vara en kombination av dofter, således skulle hunden kunna skilja på tvillingarna.
Citera
2021-11-24, 06:37
Medlem
32åringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det någon dokumenterad status på hunden Sonja som är tillgänglig för oss läsare i tråden?

Min erfarenhet är att hundägare ofta talar gott om sin hund och dennes fenomenala kapacitet och förmåga. Inte sällan saknas någon form av dokumenterad kvalitetsstämpel som stödjer hundägarens påståenden.

Så, vilket kvitto har vi på Sonja som visar vilken förmåga hon besitter?

Det var hunden Sonja som hittade 12åriga Dante som drunknade i Falkenberg för några år sedan.
Hon är utbildad spårhund och ingår i spårhundsgruppen.
Så det var inte vilken random jycke som helst.

https://www.hn.se/nyheter/falkenberg...ner-1.37124052

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...nt-att-fa-svar

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...r-pa-fel-plats
Citera
2021-11-24, 07:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 32åringen
Det var hunden Sonja som hittade 12åriga Dante som drunknade i Falkenberg för några år sedan.
Hon är utbildad spårhund och ingår i spårhundsgruppen.
Så det var inte vilken random jycke som helst.

https://www.hn.se/nyheter/falkenberg...ner-1.37124052

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...nt-att-fa-svar

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...r-pa-fel-plats

Jag ifrågasätter inte att Sonja kan spåra, jag är ute efter dokumentation eller annat som styrker kvaliteten på Sonjas förmåga.

Är Sonja en utbildad och kvalitetssäkrad id-sökhund och finns det resultat från bruksprov eller annan kontroll att visa upp?
Citera
2021-11-24, 07:11
Medlem
32åringens avatar
Citat:
Jag ifrågasätter inte att Sonja kan spåra, jag är ute efter dokumentation eller annat som styrker kvaliteten på Sonjas förmåga.

Är Sonja en utbildad och kvalitetssäkrad id-sökhund och finns det resultat från bruksprov eller annan kontroll att visa upp?

Att hon faktiskt har hittat flera försvunna personer är ju en kvalitetssäkring i sig. Men som jag tolkar artikeln i HN är hon upptränad av husse och matte.
Citera
2021-11-24, 07:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Att hon faktiskt har hittat flera försvunna personer är ju en kvalitetssäkring i sig. Men som jag tolkar artikeln i HN är hon upptränad av husse och matte.

Nja, jag tycker inte att det är en kvalitetssäkring, snarare en indikation på att hunden kan besitta en viss förmåga.

En hund kan hitta vad som helst beroende på vad den letar efter.

Förklaringen till att Polisen inte har varit intresserad av Sonja kan vara att det inte finns någon dokumenterad kvalitet på hunden.

Att en hund luktar på den försvunnes mössa och därefter hittar den försvunne är inte ett bevis för att hunden kan genomföra id-sök.

Hunden kan ta upp ett spår men man vet inte vem som har avsatt spåret. Det kan således vara en slump att Sonja har hittat och följt ett spår där man föreställer sig att M rörde sig och det blir lite av konfirmeringsbias när strumpan hittas.

Hittades strumpa innan Sonja användes eller efter?
Citera
2021-11-24, 08:40
Medlem
32åringens avatar
[quote=OY|78041484
Hittades strumpa innan Sonja användes eller efter?[/QUOTE]

Jo så här jag också förstått det.
Citera
2021-11-24, 10:56
Medlem
Citat:
Jo så här jag också förstått det.
Det var ingen hund som hittade den.
Det var under ett vanligt mänskligt sök i början av försvinnandet som den sågs av några och sedan hämtade mamman den för ett DNA-TEST då polis ansåg att det kunde kvitta vems strumpan var.
Bröderna har vänner i Tutaryd som svar på annan fråga.
Citera
2021-11-24, 15:54
Medlem
Citat:
Vi vet inte exakt vilken doft hunden följer, det kan mycket väl vara en kombination av dofter, således skulle hunden kunna skilja på tvillingarna.
Jo, på den punkten håller jag med dig i och med att DNA är ett biologiskt material som bara tillhör en person så kan jag också tycka det är konstigt då tex fingeravtryck på tvillingar är olika men enligt de kunniga inte DNA och det är genom kroppsdofterna hundarna spårar upp rätt person.
Så strumpan kan alltså vara tvillingbrorsans och doften i ån kan tillhöra vilken kropp som helst då hunden enbart känner liklukten, inte den personliga doften, alltså Mattias.
Citera
2021-11-24, 17:25
Medlem
SnR.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkel
Jag anser det också märkligt att polisen inte tar dessa spår på allvar, det är trots allt en 17 åring pojke försvunnen.

Kanske kan SnR.Sweden ta ett dyk i Lillesjö?

Vi har haft likhund där men ingen reaktion.
Att dyka på måfå ger tyvärr inte så mycket då sikten i våra sjöar är otroligt dålig. Vilket gör att man behöver begränsa området man kan dyka i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in