2022-05-19, 19:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Lite av en klassiker...
Han ringde inte brorsan, eftersom han vet att det är lönlöst, han kan ju ändå inte svara, eftersom han är (död?)?

Det ligger nära att dra den slutsatsen.

Han säger åt mamman att de måste börja leta efter M istället för att gå tillbaks till L hus och kolla hela huset vilket vore den naturligaste starten på ett sök då M skor fanns kvar i huset.

Fanns mobilen kvar i L hus skulle det också snabbt uppdagas att M är borta men mobilen kvar hos L.
Citera
2022-05-19, 19:39
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det ligger nära att dra den slutsatsen.

Han säger åt mamman att de måste börja leta efter M istället för att gå tillbaks till L hus och kolla hela huset vilket vore den naturligaste starten på ett sök då M skor fanns kvar i huset.

Fanns mobilen kvar i L hus skulle det också snabbt uppdagas att M är borta men mobilen kvar hos L.
Det är väldigt konstigt, ju mer man tänker på det.
Tror att D skulle pranka brorsan och har gett honom någonting, svampar, mdma eller liknande, och M har dött. Polarna, får bort kroppen, medan han tar morsan och låtsas leta. Är det ens Mattias som ses springa på filmen? Det kan lika gärna vara iscensatt av D
Citera
2022-05-19, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tagenpagrenen
Ibland kan jag se saker. Jag hittade en anteckning jag gjort som jag glömt bort. Såg det häromdagen. Tänkte jag postar det här. Ni som har lokal anknytning kan kanske förstå det jag såg.
Anteckning 2021-06-25
"Såg tre män, utländska med huva i en gammal Ford - 8-9 sits buss med skylt bak och två gul/orangea lampor. Sån man har när man köra skolskjuts. Dom kidnappade Mattias. Dom har anknytning till byn. Något med "heder".

Jag ser fortfarande hur jag (ser genom hans ögon) sitter i mittensätet bak i bussen och åker på en smal väg med skog runt på natten. Dom stannar till vid sidan av vägen och pratar med varandra. Minns att jag kände det som att bilfärden gick väster ut. Jag bara åker med. Känner mig paralyserad.

Kan vara rena hjärnspöken men detta såg jag.

Känner han dem?
Ålder?
Citera
2022-05-19, 23:04
Medlem
32åringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Enligt Google maps är gångtiden mellan Bondegatan och Smalspåret via Banvallsleden 10 minuter, och det stämmer väl med vittnesmål från Bondegatan( eftertext på SCI på tv, 01:10) och larmet som M sätter igång på Smalspåret 01:20.

Varför går M till Bondegatan utan skor, jacka, mobil och nycklar, för att därefter bege sig till Smalspåret i syfte att nå Klotvägen?

Finns väl två alternativ som jag ser det.

1 Bondegatan ligger på hemvägen och han tänkte helt enkelt gå hem men blev skrämd av någon/några vid Bondegatan och flydde tillbaka år det hållet han kommit.

2 Han begav sig till Bondegatan med avsikt att handla droger åt gänget men något gick överstyr. Skogsdungen han iakttogs vid är tydligen ökänt för det.

Deras mamma hade enligt uppgift en app så hon kunde se vart brödernas telefoner befann (och hade befunnit?) sig. Det är ju en anledning att inte ta med sig telefonen om man vill dölja något för sin mor.

Sen vet vi inte 100% att han saknade skor vid det tillfället eftersom pappan i huset inte riktigt kan svara på om det fattas ett par foppatofflor.
Däremot när Mattias pratar med mannen på Smalspåret och hans dotter (som filmade honom) så saknar han skor.

Vidare är Bondegatan endast en kort promenad från Ågårdsvägen där dom befann sig, så om han stämt träff med någon lite snabbt kanske han tänkte klara sig utan jacka.

Så jag undrar fortfarande vad som hände vid Bondegatan
. Fanns det någon eller några där som ville skada honom?
Citera
2022-05-20, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Lite av en klassiker...
Han ringde inte brorsan, eftersom han vet att det är lönlöst, han kan ju ändå inte svara, eftersom han är (död?)?
hans inlägg på instagram också.. han är verkligen övertygad om att mattias inte lever mer, men hur kan han vara så säker på det? är det för att det har gått 1 och ett halvt år utan livstecken från mattias eller för att D vet att personerna som jagade M den natten var såpass farliga att dom skulle döda honom? d och m har varit hotade av farliga folk på bondegatan tidigare.. så varför skulle inte D veta vilka man ska passa sig för och inte?
Citera
2022-05-20, 07:51
Citat:
Ursprungligen postat av kallamigkungeen
hans inlägg på instagram också.. han är verkligen övertygad om att mattias inte lever mer, men hur kan han vara så säker på det? är det för att det har gått 1 och ett halvt år utan livstecken från mattias eller för att D vet att personerna som jagade M den natten var såpass farliga att dom skulle döda honom? d och m har varit hotade av farliga folk på bondegatan tidigare.. så varför skulle inte D veta vilka man ska passa sig för och inte?
Har detta utretts??
Citera
2022-05-20, 13:36
Medlem
Tänker om att M och D haft ett litet slagsmål igen och D fått in en riktig känga i hövve på M. Han tuppar kanske av en stund och när han sen vaknar säger han bara att han ska dra hem.. en hjärnskakning/skada som gör att han beter sig så underligt sen.
Blir kanske påkörd och undangömd. Nåt liknande i fallet med Olle högbom?
Citera
2022-05-20, 16:24
Citat:
Ursprungligen postat av 32åringen
Finns väl två alternativ som jag ser det.

1 Bondegatan ligger på hemvägen och han tänkte helt enkelt gå hem men blev skrämd av någon/några vid Bondegatan och flydde tillbaka år det hållet han kommit.

2 Han begav sig till Bondegatan med avsikt att handla droger åt gänget men något gick överstyr. Skogsdungen han iakttogs vid är tydligen ökänt för det.

Deras mamma hade enligt uppgift en app så hon kunde se vart brödernas telefoner befann (och hade befunnit?) sig. Det är ju en anledning att inte ta med sig telefonen om man vill dölja något för sin mor.

Sen vet vi inte 100% att han saknade skor vid det tillfället eftersom pappan i huset inte riktigt kan svara på om det fattas ett par foppatofflor.
Däremot när Mattias pratar med mannen på Smalspåret och hans dotter (som filmade honom) så saknar han skor.

Vidare är Bondegatan endast en kort promenad från Ågårdsvägen där dom befann sig, så om han stämt träff med någon lite snabbt kanske han tänkte klara sig utan jacka.

Så jag undrar fortfarande vad som hände vid Bondegatan
. Fanns det någon eller några där som ville skada honom?
Intressant detta med Bondegatan. Har du någon möjlighet att få fram källa som stödjer uppgiften om att M varit på Bondegatan. Det skulle i så fall fylla det tomrum som M varit borta efter att han lämnar Ågårdsgatan innan han dyker upp på Smalspåret. Så gärna mer källor på det så att det kan bekräftas.

Om M varit på Bondegatan så är det väl 1,3,5,7,9 som är intressanta.

https://www.ratsit.se/personer/Ljung...1/Bondegatan/1

Nu gäller det ju att inte rota till det hela med all information som finns utan nu är fokus koppling Ågårdsgatan- Bondegatan.

(FB) 17-åriga Mattias i Ljungby/Hjortsberg försvunnen utan jacka sedan natten (2020-12-05)

(FB) 17-åriga Mattias i Ljungby/Hjortsberg försvunnen utan jacka sedan natten (2020-12-05)
Senast redigerad av sherlocksnake 2022-05-20 kl. 17:14.
Citera
2022-05-20, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallamigkungeen
Nu är jag ingen kriminolog men rent statistiskt så är väl ofta våld förknippat med någon närstående? Om det inte är familjekretsen så är det någon i vänkretsen. Vore väl ganska osannolikt att vara på en fest (troligen med alkohol och stök) och så springer man helt apropå rakt ut i skogen och blir ihjälslagen och slängd i ån av en helt okänd random person?
Citera
2022-05-20, 17:21
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Jagad är en rimlig teori. Videon när M springer på smalspåret kan vi koppla till att han ska ha ryckt i dörrar. Personen som filmar har ju mest troligt inte bara suttit med telefonen och plötsligt dyker M upp springandes. Det troliga och det mest logiska är att hon ser M stå och rycka i dörren på smalspåret 9 och det är då hon startar att filma. Efter att han ryckt i dörren fortsätter han springa.
Det är ju det samma som att han random ryckt i en dörr och M har mindre intresse av vem som bor där.

En möjlig förklaring att M befinner sig på Smalspåret är att han i sitt huvud fått för sig att försöka finna Klotvägen som blir angränsande bostadsområde och där han möjligtvis skulle kunnat ha haft en tjej.
Men den teorin spricker eftersom M frågar vägen hem på Smalspåret 3 och börjar springa i motsats riktning till om M skulle ha försök komma till Klotvägen. M kommer tillbaka på Smalspåret kring nr 3 men viker istället av mot Sickelvägen vilket också är motsatt väg om han skulle till Klotvägen.

På Sickelvägen frågar M återigen vägen hem där personerna visar vilken riktning M ska ta.
Då vänder M i absolut motsatt riktning och börjar springa mot Norrleden. Sedan är han väck!.

Det blir en blandning av att han skulle vara jagad/stressad/förvirrad samtidigt i hans huvud får han för sig att han är på väg någonstans.

Det är detta som gör detta fall så svårt att han är så superspeedad. Han uppför sig så enormt irrationellt så man har inget mönster att gå efter. Därav är det så svårt att spåra vart han kan ha tagit vägen.

Han kan vara mycket längre bort än vad folk tror.

Det är konstigt att hans mor inte uttalar sig om att han måste ha varit påverkad av något eller fått en allvarlig psykos. De gånger jag hört henne i poddar pratar hon om honom som om hans beteende när han försvann var fullt normalt och inte väcker frågor utefter var han är.
Citera
2022-05-20, 17:35
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Han kan vara mycket längre bort än vad folk tror.

Det är konstigt att hans mor inte uttalar sig om att han måste ha varit påverkad av något eller fått en allvarlig psykos. De gånger jag hört henne i poddar pratar hon om honom som om hans beteende när han försvann var fullt normalt och inte väcker frågor utefter var han är.
Prestige.
Citera
2022-05-20, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Prestige.
J
Kan han inte ha stött på nåt gäng som jagar honom kan han vara skyldig för nåt ,kan vara ett invandrargäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in