2021-10-30, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnR.Sweden
Dom flesta av våra dyk videos finns här. Vi lägger inte ut film från varje gång. Men vi lägger ut rätt ofta.

https://youtube.com/channel/UC0AkePfW6ecONF8hu6kwbwg

Så kanske folk har lite förståelse för vilka förhållanden vi kämpar med också.

Mvh SnR Sweden

Numer har ni min fulla förståelse över att pojken ännu inte hittats i ån. Vilket jag kan tacka ditt inlägg med länk för. Det är ju inte lätt att hitta ngt överhuvudtaget med den dåliga sikten.

Ni är några riktiga kämpar som är guld värda ❤️
Förhoppningsvis är det ni som hittar honom och helst snart. Pojken finns säkerligen därnere i djupet och väntar på att bli hittad och upptagen. Så ge inte upp
Citera
2021-10-30, 20:40
Medlem
Citat:
Om någon har frågor om själva dykningen efter pojken så svarar jag gärna på frågor rörande den delen. Så slipper vi rykten och spekulationer.

Mvh SnR Sweden, Dykledare

Tack för att du/ni erbjuder er att svara på frågor!
Citera
2021-10-30, 23:31
Medlem
Citat:
Om någon har frågor om själva dykningen efter pojken så svarar jag gärna på frågor rörande den delen. Så slipper vi rykten och spekulationer.

Mvh SnR Sweden, Dykledare

Fantastiskt jobb ni gör och tack för att du tar dig tid att finnas här på Flashback.
Citera
2021-10-31, 15:08
Citat:
Vi plockar upp allt bråte vi hittar på botten. Vi har nog plockat upp en 300kg skrot än så länge.

Problemet är även kraftverken i ån. När dom öppnar och stänger mm så flyttas botten. Alltså det sediment som ligger på botten som på flera ställen är över 1m djupt. Flyttas runt av strömmarna. Så på vissa ställen kan det ena gången vara ren botten medans nästa gång ligga 1m sediment.
Det innebär att man måste dyka samma områden på olika tidpunkter för att kunna se allt.

Har ni även tillgång till sidescreen sonar från båt ?
Citera
2021-10-31, 17:21
Medlem
SnR.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Har ni även tillgång till sidescreen sonar från båt ?

Ja det har vi. Ån är dock så full av stock från tiden man flottade timmer på ån så det är svårt att hitta något med sonar. Men vi identifierar olika sökområden med det.
Citera
2021-10-31, 19:33
Medlem
SnR.Swedens avatar
Nu är tre nya video online. Den ena är från ROV förra helgen och två är från idag.

Idag var sikten den bästa sedan vi började leta.
Citera
2021-10-31, 23:36
Medlem
Citat:
Nu är tre nya video online. Den ena är från ROV förra helgen och två är från idag.

Idag var sikten den bästa sedan vi började leta.

Helt otroligt, förstår inte hur det öht går att lokalisera sig där nere. Det är obehagligt för mig att titta på via telefonen, rätt creepy med det sista i video nr 3... Men du/ni som dyker möter allt på riktigt, hur förbereder en sig på vad som eventuellt kan finnas där nere? Uppenbarligen lik... Tänkte på att hund markerar för likdelar och även kroppsvätskor. Men hur länge finns såna kvar efter att ha hamnat i vattnet? Kanske inte du kan svara på, men kanske nån i din/er närhet kanske fått reda på det.
Uhuha... igen - grymt jobb!!
Citera
2021-11-01, 07:54
Medlem
SnR.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppandegrodan
Helt otroligt, förstår inte hur det öht går att lokalisera sig där nere. Det är obehagligt för mig att titta på via telefonen, rätt creepy med det sista i video nr 3... Men du/ni som dyker möter allt på riktigt, hur förbereder en sig på vad som eventuellt kan finnas där nere? Uppenbarligen lik... Tänkte på att hund markerar för likdelar och även kroppsvätskor. Men hur länge finns såna kvar efter att ha hamnat i vattnet? Kanske inte du kan svara på, men kanske nån i din/er närhet kanske fått reda på det.
Uhuha... igen - grymt jobb!!

Vi har hittat saker förut så vi är väl förberedda på vad som komma skall. Sedan är det viktigaste att alltid prata igenom allt.

Hundarna kan markera delar som är 70-80år gamla. Så vi vet ju inte med säkerhet att det är pojken man markerar för. Det kan vara ett ben som legat sedan 50talet.
Citera
2021-11-01, 16:48
Medlem
Citat:
Vi har hittat saker förut så vi är väl förberedda på vad som komma skall. Sedan är det viktigaste att alltid prata igenom allt.

Hundarna kan markera delar som är 70-80år gamla. Så vi vet ju inte med säkerhet att det är pojken man markerar för. Det kan vara ett ben som legat sedan 50talet.

Har ni tagit reda på om det finns fler personer som har försvunnit i Ljungby men som inte hittats.
Citera
2021-11-01, 16:58
Medlem
Citat:

Jag förstår att det är jättesvårt att söka i mörkt vatten med dålig sikt och massa föremål i vägen.
Hur är förutsättningarna att dragga? Jag förstår ju att det också är att leta i blindo och en drag/krok fastnar i allt. Men om det inte är strömt när dammluckorna är stängda och man sänker en lina med krok rakt ned så borde man kunna få upp kläder eller nåt om man stöter på en kropp?
Citera
2021-11-01, 17:28
Medlem
SnR.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Jag förstår att det är jättesvårt att söka i mörkt vatten med dålig sikt och massa föremål i vägen.
Hur är förutsättningarna att dragga? Jag förstår ju att det också är att leta i blindo och en drag/krok fastnar i allt. Men om det inte är strömt när dammluckorna är stängda och man sänker en lina med krok rakt ned så borde man kunna få upp kläder eller nåt om man stöter på en kropp?

Dragga är svårt i ån på grund av allt timmer. Det är flera tusen ton ved där nere.

Kroppen ligger vid detta läget under väldigt mycket sediment. Vi gräver oss fram under vattnet i stort sätt. Så fånga något direkt med en krok blir nog svårt tyvärr. Men vet att folk försökt dragga.
Citera
2021-11-01, 19:05
Medlem
SnR.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatabaka
Har ni tagit reda på om det finns fler personer som har försvunnit i Ljungby men som inte hittats.

Det har vi kollat. Finns inga saknade alls i registret förutom pojken vi söker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in