2021-08-06, 16:08
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Så man skall alltså äntligen börja leta på det ställe han mest troligt finns på. (Näst efter i Lagan). Var liksom 8 månader sent, men bättre sent än aldrig. Att han i sitt förvirrade tillstånd (hypotermi?) rusat till skogs ungefär där spåren upphör är naturligtvis mer troligt än trådens diverse vanvettiga diskussioner om allehanda varianter av mord.

Tror de bara behöver några få timmar, om de är ett stort gäng. Sedan har de hittat honom en kort bit in. Som man hittar de flesta andra som försvunnit vid skogsområden. Att man inte ens verkar ha gjort enklare sök i skogen pga ”den är jobbig att gå i” kommer visa sig ha varit en stor tabbe. Det är i alla fall mitt tips.

Finns ju mord där man inte hittat kropparna på fler år fast folk har sökt, till och med missing people har ju missat vissa som legat i öppen terräng.
Citera
2021-08-06, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenahalloj123
Jag har chattat med Shadman och han verkar vara någon som bara tycker att man ska ge upp och inse att han är död. Visst, han är läskig. Men han verkade inte veta speciellt mycket eller påstå nånting.

Man antar ju att polisens IT-avdelning har spårat vem som är ägare till kontot. Ett insta-konto är ju inte svårt att hitta om man vet vad man gör. Inte säkert att denna person har gjort något, men kan sitta på information. Anledningen till att hen skriver till E är väl antagligen:
1. Vill ha uppmärksamhet
2. Försöker tjäna pengar på situationen
3. Psykopat som vill visa att hen vet något vi andra inte vet
Citera
2021-08-06, 16:53
Medlem
Citat:
Jo, man får ju anta det. Men varje gång skogen nämns så följer nästan alltid "där är svårframkomligt" eller "går inte göra sök där pga terrängen" eller liknande. Nu har jag inte läst varenda inlägg eller varenda detalj om fallet, men jag har aldrig läst något konkret om att man faktiskt gjort ett ordentligt sök i skogen. Syftar alltså på Missing People eller annat organiserat. Rätta mig gärna (med länk) om jag har fel.

Jag håller med dig. Känns som att det är svårt område att söka i. Tycker att det är helt j-a bisarrt att "vanliga" människor ska organisera sig och leta, folk kommer från hela landet. Och polisen står handfallna. Har de letat med ex helikopter/värmekamera? Nu, så många månader senare så är det väl lönlöst men hur så sökandet ut vid försvinnandet? De har väl resurser att söka med nightvision och värmekameror. Vanliga drönare som kan flyga och filma över området? Istället så skall folk gå omkring med pinnar och gummistövlar. Ta inte detta på fel sätt, jag har med varit ute och letat. Ta in militären för ett sök? Om det stämmer som de påstår, att han var påverkad och har gått och satt sig och frusit ihjäl så borde han väl ha hittats? Kan en ung pojke (påverkad eller inte) ha gått barfota och utan ytterkläder, mitt i vintern, flera mil? Och detta utan en enda bruten kvist eller ett enda spår. Fotavtryck? KLäder som rivits sönder av "den svåra terrängen"? OM han hittas - så hoppas jag verkligen att ingen rör någonting utan att tekniker kallas direkt till platsen för att utreda platsen!!!!
Citera
2021-08-06, 19:25
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousFucker
Jag …..Om det stämmer som de påstår, att han var påverkad och har gått och satt sig och frusit ihjäl så borde han väl ha hittats? Kan en ung pojke (påverkad eller inte) ha gått barfota och utan ytterkläder, mitt i vintern, flera mil? Och detta utan en enda bruten kvist eller ett enda spår. Fotavtryck? KLäder som rivits sönder av "den svåra terrängen"? OM han hittas - så hoppas jag verkligen att ingen rör någonting utan att tekniker kallas direkt till platsen för att utreda platsen!!!!

Ja, tänker samma sak. Har svårt att tro att han plaskat (eller var det isigt när han försvann ?) långt in igenom våt-och sankmark i en sjukt svår terräng. Jag lutar, som många andra, åt att han inte finns i området utan att han förts någon annan stans.

Sedan är så klart luktspåren i Lagan ett stort mysterium. Märkligt fall, det här. 😔🥲
Citera
2021-08-06, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Ja, tänker samma sak. Har svårt att tro att han plaskat (eller var det isigt när han försvann ?) långt in igenom våt-och sankmark i en sjukt svår terräng. Jag lutar, som många andra, åt att han inte finns i området utan att han förts någon annan stans.

Sedan är så klart luktspåren i Lagan ett stort mysterium. Märkligt fall, det här. 😔🥲
Tillrinningskartan. Finns mängder med platser där dagvatten rinner ner i Lagan. Han kan ligga i direkt vatten eller nära. Alla brunnar kollade? Varför har jag svårt att tro på det?
Citera
2021-08-06, 21:22
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousFucker
Inte att förglömma att det kan finnas fler än en som kallar sig sh@dm@n. Eller som heter det. Om personen haft något att göra med detta så tror jag inte heller att den skulle skriva det till en främmande människa.
Här på flashback ska det ju vara ett unikt nick om fler använder kontot så är det i samförstånd. Under åren har flera gärningsmän uppträtt i tråden om "deras brott". Ibland för att nyfiket ta del av hur andra söker, ibland för att förvilla och försöka lägga ut villospår men ibland har de efterhand berättat alldeles för mycket och outat sig. Så du får allt vara väldigt listig för att genomskåda vem som egentligen är vem.
Citera
2021-08-06, 21:43
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBlanche
Tillrinningskartan. Finns mängder med platser där dagvatten rinner ner i Lagan. Han kan ligga i direkt vatten eller nära. Alla brunnar kollade? Varför har jag svårt att tro på det?

Då borde man ju leta vid alla tillrinningsställen. Är det ens möjligt?

Jag tror doft-molekylerna kan färdas mycket lång väg i vattnet och när jag tittar på kartan ser jag att Lagan rinner upp långt ifrån Ljungby och går genom några sjöar. Han kan ju ha blivit ikastad och fastnat var som helst längs Lagans väg.
Citera
2021-08-06, 22:03
Medlem
Wooqiprwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Här på flashback ska det ju vara ett unikt nick om fler använder kontot så är det i samförstånd. Under åren har flera gärningsmän uppträtt i tråden om "deras brott". Ibland för att nyfiket ta del av hur andra söker, ibland för att förvilla och försöka lägga ut villospår men ibland har de efterhand berättat alldeles för mycket och outat sig. Så du får allt vara väldigt listig för att genomskåda vem som egentligen är vem.

Finns det ett flashbackkonto? Trodde det var Instagram.
Citera
2021-08-07, 21:22
Medlem
Citat:
Så man skall alltså äntligen börja leta på det ställe han mest troligt finns på. (Näst efter i Lagan). Var liksom 8 månader sent, men bättre sent än aldrig. Att han i sitt förvirrade tillstånd (hypotermi?) rusat till skogs ungefär där spåren upphör är naturligtvis mer troligt än trådens diverse vanvettiga diskussioner om allehanda varianter av mord.

Tror de bara behöver några få timmar, om de är ett stort gäng. Sedan har de hittat honom en kort bit in. Som man hittar de flesta andra som försvunnit vid skogsområden. Att man inte ens verkar ha gjort enklare sök i skogen pga ”den är jobbig att gå i” kommer visa sig ha varit en stor tabbe. Det är i alla fall mitt tips.
Den största tabben är väl polisens sökningar om dom hittar honom nu.....som förhoppningsvis sker. Hans familj behöver ha detta överstökat. Måste vara fruktansvärt för dom.
Citera
2021-08-08, 09:05
Medlem
r_o_ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Finns ju mord där man inte hittat kropparna på fler år fast folk har sökt, till och med missing people har ju missat vissa som legat i öppen terräng.
Jag var med Missing People i Älmhult, vi letade efter en 17-årig kille. Han hittades inte då, med söket. Däremot av en lokförare som sett den från sitt tåg. Han låg i ganska öppen terräng, rakt under en stor kraftledningsstolpe 100 meter från ett villaområde. Så även med grundligt sökande, missar man.
Han har tydligen klättrat upp i stolpen och med mening kommit åt kraftledningen och ramlat rakt ner.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...unnen-17-aring
Citera
2021-08-08, 10:28
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Smålänningen igår: Tv: Frivilliga dykare på plats igen – ”Vi vill ge familjen frid” mer går inte att läsa då man måste vara prenumerant.
Citera
2021-08-08, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hatabaka
I vilket syfte har du pratat med denna person och vad grundar du din slutsats på?

Det låter som du skryter, trollar eller avleder om du inte ger något mer kring detta samtal med denna person.

Förstår, jag frågade bara om shadmans spekulationer om vart han trodde Mattias va och om han visste nånting vi inte visste. Han Svarade med att han visste lika mycket som alla andra men att han var ”brutalt ärligt” jag tror alla här i tråden nästan kan hålla med honom. Det finns väldigt lite hopp om att Mattias är vid liv. Man vet aldrig men som mamman har sagt själv så vore det ett mirakel om han en vacker dag hittas vid liv. Har sett väldigt mycket spekulationer kring den här shadman och jag tror att han är helt oskyldig. Fattar dock inte varför han skrev så respektlösa saker på mammans instagram. Hur tänkte han där kan man ju fråga sig själv. Jag har sagt till honom att det inte va så smart och att han borde tänka på Ms familj,vänner osv. Man behöver inte säga allt rakt ut. Men det här är nog det alla tänker, skillnaden är bara att vi har respekt och inte gör någon ledsen och håller hoppet uppe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in