2021-05-04, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatabaka
Från början fanns det uppgifter om att han hade setts vid hjortsbergsskolan...
vem såg han då och hur var han klädd då?

Jag fattade det som att han skulle ha varit vid Ga**la R*plös* Skol* ?
Citera
2021-05-04, 22:03
Medlem
Hur stor är chansen att dem kan fastställa dödsorsak och om han hade alkohol/droger i blodet när han dog? Om dem nu hittar honom inom snar framtid..
Citera
2021-05-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I.am.ADHD
Vad är det som säger att han hade haft jackan på sig om han bara skulle gå en kort bit.

Alltså vad tror du folk som partyknarkar gör när deras langare är på samma fest och dessutom säljer, inte fan smygknarkar dem iaf. Dem tar framför sin langare utan att bry sig så varför skulle M inte kunna slänga i sig ett piller där i skogsdungen. Han kanske inte ens gick tillbaka till villan.
Att dem inte kan stå för att han- eller allihopa var påtända är helt sjukt när han försvunnit.

Stod även längre bak i tråden att M visste om att mamman kunde se vart dem befann sig/deras telefoner. Kan vara en anledning till att han inte tog med sig sin telefon ut.

Jag tänker också på att hade Jag nu varit jagad av någon så hade jag knackat på på närmaste huset och bett om att få låna en telefon för att ringa en anhörig och be dom i huset om att få stanna och vänta. Inte be om vägen till centrum för att sedan springa åt andra hållet..
Det är sjukt skumt hela grejen.

( spekulationer )
Citera
2021-05-04, 23:06
Medlem
Vem såg han i denna skogsdunge, är de kompisarna som berättat eller boende i området? Han kanske tog ett samtal, gick tillbaka till kompisarna och sa ”jag drar” för att träffa denne personen och sedan gick nått snet?

Har läst någonstans att han skulle träffa en tjej som var på samma fest på klotvägen, kanske skulle han träffa henne? Eller så kanske skulle han köpa droger
Citera
2021-05-05, 00:57
Citat:
Ursprungligen postat av I.am.ADHD
Varför envisas du med att försöka blanda in bandidos och X-team i detta. Dem säljer inte i Ljungby längre.. Och dessutom hade dem nog fått honom att försvinna på ett lite mer diskret sätt, som inte involverade en löptur genom Ljungby och ritade ansikten i grus.
Jag vet hurdana de är , varje ungdom som har deras "podus" försöker de lura i droger tro mig jag vet.
Det är just "kampsportare" de vill åt. Du kanske kan räkna upp alla de som var X-team i Ljungby förut.
Där finns garanterat ett eller två namn som redan finns i tråden skulle jag tro.
Citera
2021-05-05, 06:09
Medlem
Citat:
Nä jag menar om de ser vart han har rörts sig innan. Vet inte hur den teknikenheten fungerar dock men, tex kanske det går att se om han befunnit sig i dungen..eller om tex hans bror befunnit sig där då de är lika..

”Vi springer mot Replösa mellan höghusen på Strömgatan och genom Järnvägsbron. Mitt på Järnvägsbron säger Dennis att han hör tydligare nu - någon ropar ”Hjälp!” Vi springer vidare på en stig till vänster om bron och sedan in bland husen. Vi stannar. Ropen hörs inte längre. Dennis ropar flera gånger ”Matti”. Vi går tillbaka till bron. Dennis fortsätter ropa ”Matti”, hans röst ekar högt vid vattnet.

Vi ringer kompisen för att han ska be polisen komma ut och leta efter Matti i Replösaområdet. Kl. är 03:07. Polisen säger återigen att vi måste sluta leta i området för vi kan förstöra spår, vi måste gå hem.”

Från sammanfattningen ovan: Om det var M som skrek på hjälp och att det sedan hände något så borde ju M vara inte så långt från den bron ?! Sedan hördes väl hundskall ?! Kan man då spekulera att M var på någons tomt som har hund ?! Eller mötte M någon med hund ?! Tänker ändå det är viktigt eftersom det kanske var det sista man hörde från M !
Citera
2021-05-05, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andath
”Vi springer mot Replösa mellan höghusen på Strömgatan och genom Järnvägsbron. Mitt på Järnvägsbron säger Dennis att han hör tydligare nu - någon ropar ”Hjälp!” Vi springer vidare på en stig till vänster om bron och sedan in bland husen. Vi stannar. Ropen hörs inte längre. Dennis ropar flera gånger ”Matti”. Vi går tillbaka till bron. Dennis fortsätter ropa ”Matti”, hans röst ekar högt vid vattnet.

Det jag tycker l¨låter lustigt i beskrivningen är platsen.
Har man varit på på festen så tar man ju "egentligen" inte J*rnv*gsbron över. Man tar den Gamla Bilbr*n som ligger en 500m norr om. Om man ska passera dessa två fester eller hus som det snackas om. Även tjejen som har filmat den korta filmsnutten så ligger detta rakt på den helt klart kortaste vägen mellan dessa två fester.

Den stig som snackas om är ju högst troligen den ca 150m långa stig som går precis i utkanten med sm*lsp*ret där han är filmed mot Sic*ingev*gen och upp mot cykelvägen och ansluter ju rakt på hur man tar sig till det andra huset där festen ska ha varit.
Det går inte "enkelt" att bara svänga av denna stig utan man måste ut på vägen eller GC vägen och tillbaka. Det går ju att springa mellan men det är ett dike och högt gräs mellan stigen och Sm*lsp*ret.

Att ta sig från J*rnv*gsbron så får man antagligen gå ca 700m direkt på Sic*ingev*gen alt ta sig en 600m? direkt via gc vägen som går på den gamla b*nvallen och därefter ta sig mot denna stig eller ca 50m därefter till den andra festen. Det går att svänga av in på Sm*lsp*ret från 2 ställen från GC vägen och 1 ställe via Sic*ingev*gen.

När man då säger att man tar sig tillbaka till bron. Menar man verkligen J*rnv*gsbron och inte den Gamla bilbr*n?

Det oväsen som ska ha hörts av boende i området ska ju ha varit i anslutning på repl*sa sidan vid J*rnv*gsbron men om detta är från M eller D o E ?? eller bara några andra som passerar och leker jäkel.

Det är ca 500m till den gamla Sk*lan som det först var sagt att han skulle ha varit synlig vid?

Vi ringer kompisen för att han ska be polisen komma ut och leta efter Matti i Replösaområdet. Kl. är 03:07. Polisen säger återigen att vi måste sluta leta i området för vi kan förstöra spår, vi måste gå hem.”

Från sammanfattningen ovan: Om det var M som skrek på hjälp och att det sedan hände något så borde ju M vara inte så långt från den bron ?! Sedan hördes väl hundskall ?! Kan man då spekulera att M var på någons tomt som har hund ?! Eller mötte M någon med hund ?! Tänker ändå det är viktigt eftersom det kanske var det sista man hörde från M !

Se edit.
Citera
2021-05-05, 07:29
Medlem
landbandys avatar
Vi får verkligen hoppas att han inte blev typ skrämd och biten utav någon kamphund ....?

(spekulation)
Citera
2021-05-05, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swec_fullmoon
Se edit.
Ja det är ju sant.. för de gick väl till huset först?!?
Citera
2021-05-05, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andath

Tänker om någon kört på han då man hört en bil, skadat han riktigt illa så de beslutar sig för att ta med sig han och det är då han skriker hjälp?
Citera
2021-05-05, 11:39
Medlem
Mycket som hänger på hur man ska tänka i detta är om
Är han var riktigt drogpåverkad, eller om han gör saker för att det är någon sjuk ”lek” typ?
För beteendet måste förklaras.

Då kan man mer reda ut i vad som har hänt.

1. Droger eller ”lek” gick åt helvete och han försvann då är det en tragisk olycka.
2. Droger eller ”lek” gick åt helvete och det försöker mörkas då är det ett mer allvarligt brott. Tex att han dör i en överdos och de inte vill någon ska veta det.
3. Droger eller ”lek” och någon annan råkar tex köra på han eller att han möter fel person.. ja då är det mer åt ett vållande till annans död eller mord. Men om någon har gömt kroppen då kan ju inte denna olycka vara så oskyldig längre..
Citera
2021-05-05, 21:08
Medlem
Citat:
Mycket som hänger på hur man ska tänka i detta är om
Är han var riktigt drogpåverkad, eller om han gör saker för att det är någon sjuk ”lek” typ?
För beteendet måste förklaras.

Då kan man mer reda ut i vad som har hänt.

1. Droger eller ”lek” gick åt helvete och han försvann då är det en tragisk olycka.
2. Droger eller ”lek” gick åt helvete och det försöker mörkas då är det ett mer allvarligt brott. Tex att han dör i en överdos och de inte vill någon ska veta det.
3. Droger eller ”lek” och någon annan råkar tex köra på han eller att han möter fel person.. ja då är det mer åt ett vållande till annans död eller mord. Men om någon har gömt kroppen då kan ju inte denna olycka vara så oskyldig längre..

Om man utgår från drogspåret så är det sannolikt många som vet eller anar vad som hänt M och vilka som är inblandade. Vilka som har klippt honom. De är livrädda för att prata då det kan leda till att de går samma öde till mötes.

Tänker man att någon har råkat skada honom (överbeskyddande pappa, ilsken villaägarna eller dylikt) så har man sett till att han inte hittas. Vet hur uppviglad stämningen kan bli. Otäckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in