Baserat på input på mitt senaste inlägg, en längre utläggning om möjliga/troliga scenarier, och annan info som tillkommit i tråden, kan jag försöka komplettera och förbättra vissa saker i min hypotes. Återkommer med övriga delar lite senare, tar bara kapitlet "Från grabbkvällen till Smalspåret" här först. Kom med feedback och förbättringar.
Angående tidsluckan från att han lämnade grabbgänget till han syntes vid Smalspåret:
Har en hypotes som skulle kunna förklara dels varför han lämnade kvar jacka, skor och mobil, och även tidsluckan. Det är ju inte logiskt utifrån vad jag hade gjort om jag tänkt klart, och sannolikt inte heller utifrån vad Mattias hade gjort under mer normala omständigheter, utan logiskt utifrån hans situation där och då under rådande omständigheter (som vi ju inte känner till exakt, hans sinnestillstånd osv).
Hypotes: Funderade på vad de grejerna han lämnade kvar har gemensamt. Mobil...jacka...skor. I vilken situation kan det tyckas fördelaktigt att inte ha med sig dessa grejer, om vi nu tänker bort nackdelarna. Det enda jag kan tänka på är att alla dessa saker är sådant som folk ofta (ja, tyvärr ofta nuförtiden) blir rånade på. (Undrar om han hade en dyr jacka, skor, mobil?) Jag tror att han upplevde en risk att bli rånad. Han gav sig även iväg själv, vilket gör att man blir mer utsatt. Varför gick han då ut själv? Han ville nog inte avslöja sitt ärende för de andra. Ärende man vill sköta på egen hand, med misstänkt rånrisk, och något som uppehåller honom under 1-1,5 timme där ingen vet var han varit i mellantiden. Jag misstänker att han varit iväg en bit ifrån festhuset, till ett område som han upplever lite mer otryggt, och därför inte vill ha med några värdesaker. Kan vara att han ville köpa droger. Här vore det intressant att veta om hans plånbok saknas. Kan han ha tagit ut kontanter nyligen, som han inte brukar köpa "vanliga" varor med? Kanske kan spåras till hans bankomatkort.
Är detta med rånrisk långsökt? Nej. Googla på Ljungby och rån så finns det flera exempel på incidenter nyligen. Bl.a. "Ett par i 40-årsåldern boende i Hjortsberg utanför Ljungby fick under natten föras till sjukhus efter en grov misshandel. Gärningsmannen ska ha kommit över en mobiltelefon. "
https://www.expressen.se/kvallsposte...er-misshandel/
Hjortsberg är bara några hundra meter från grabbfesten, fast åt andra hållet jämfört med där han sedan observerades, alltså inte över ån. Finns möjligen andra "riskabla" områden i närheten, som antingen skulle besökas eller passeras. Denna utflykt, med eventuellt snack med någon där, kan förklara tidsglappet, och kvarlämnade saker. Det skulle då kunna vara så att han var helt ok när han lämnade killarna, vilket vore rimligt då ingen av de reagerat på något konstigt beteende när de umgicks, och att han alltså lämnade sakerna helt medvetet, och enligt honom logiskt. OM han under ärendet köpt droger och tagit dessa under utflykten, kanske kl 1, så kan det ha hunnit verka under den tid han tagit sig tillbaka. Det kan då ha slagit fel och han börjar bete sig konstigt, i samband med de märkliga vittnesmålen ang. hans beteende vid Smalspåret. Kanske var det tänkt som en "må-bra-drog" "partydrog" att fortsätta grabbkvällen med, eller en "social drog" för ökat självförtroende på vidare fest med någon tjej på Klotvägen (som dock är en mkt osäker uppgift). Feltändningen ger då upphov till incidenten vid Smalspåret, där han börjar springa/fly söderut. Härifrån tror jag fortsättningen är den jag skrev i föregående inlägg.
Edit: Tror inte han träffat någon han kände, då dessa såklart hade berättat om det. I så fall tänkte han väl hälsa på någon spontant utan att den visste om det, men så ändrades planerna innan han nått fram av någon anledning. Men även detta känns inte särskilt troligt. Droglangare är väl i så fall de som kan tänkas hålla tyst om att ha mött honom, då de kan känna att de blir utpekade för att ha givit honom något som sen ledde till försvinnandet.