2020-12-12, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beloc
Jag lider med hans anhöriga.
Min grabb försvann för ett år sedan, han hittades avliden i skogen.
Ynka 500 meter från där han sågs senast... Jag vet hur detta känns. Fy fan.
Så tragiskt, lider med dig!😢
Citera
2020-12-12, 23:32
Medlem
Vem är det mamman fått snapchatten i från? Verkar ju helt galet påstående, man avslöjar ju vem man är. Öppet mål att anmäla.
Trodde inte man kunde skicka anonymt via snappen.

Har det kommit fram nåt vid dagens sök.
Citera
2020-12-12, 23:41
Medlem
Rubberduckies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartMaran
Tycker det är mycket konstigt att DB "springer hem" då han upptäcker att MBs skor mm är kvar på Ågårdsvägen - varför ringde han inte hem till mamma och kollade? Var killarna redan ute för att dölja en (olycks)händelse som skulle få allvarliga konsekvenser? Jag tror fortfarande inte att det är omöjligt att det vad DB som sprang omkring på smalspåret. Att ringa på en dörr för att be om ett glas var bara en dimridå och för att försäkra sig om att ha vittnen till att MB verkligen irrat omkring där för att skapa en story till försvinnandet. De ska ju eligt uppgift vara rätt lika. MB var nog ute ur matchen redan då...

Spekulation:
Han visste säkert att hans bror inte var i ett presentabelt skick och begav sig hemåt i dubbel marschtakt för att försöka minimera skadan i hopp om att mamman inte redan upptäckt M. Kan bli mycket liv om det uppdagas att något fuffens hände på grabbkväll som skulle vara typ film och popcorn... Mitt sjuttonåriga jag hade INTE velat åka dit på något så simpelt som att brorsan inte kunnat hålla sig nykter/hantera sprit eller droger. Jag hade nog satt hastighetsrekord på 1500 meter.

Ingen som vet vad D's utsaga är om det hela?
Citera
2020-12-12, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King-of-Insight
Baserat på input på mitt senaste inlägg, en längre utläggning om möjliga/troliga scenarier, och annan info som tillkommit i tråden, kan jag försöka komplettera och förbättra vissa saker i min hypotes. Återkommer med övriga delar lite senare, tar bara kapitlet "Från grabbkvällen till Smalspåret" här först. Kom med feedback och förbättringar.

Angående tidsluckan från att han lämnade grabbgänget till han syntes vid Smalspåret:
Har en hypotes som skulle kunna förklara dels varför han lämnade kvar jacka, skor och mobil, och även tidsluckan. Det är ju inte logiskt utifrån vad jag hade gjort om jag tänkt klart, och sannolikt inte heller utifrån vad Mattias hade gjort under mer normala omständigheter, utan logiskt utifrån hans situation där och då under rådande omständigheter (som vi ju inte känner till exakt, hans sinnestillstånd osv).

Hypotes: Funderade på vad de grejerna han lämnade kvar har gemensamt. Mobil...jacka...skor. I vilken situation kan det tyckas fördelaktigt att inte ha med sig dessa grejer, om vi nu tänker bort nackdelarna. Det enda jag kan tänka på är att alla dessa saker är sådant som folk ofta (ja, tyvärr ofta nuförtiden) blir rånade på. (Undrar om han hade en dyr jacka, skor, mobil?) Jag tror att han upplevde en risk att bli rånad. Han gav sig även iväg själv, vilket gör att man blir mer utsatt. Varför gick han då ut själv? Han ville nog inte avslöja sitt ärende för de andra. Ärende man vill sköta på egen hand, med misstänkt rånrisk, och något som uppehåller honom under 1-1,5 timme där ingen vet var han varit i mellantiden. Jag misstänker att han varit iväg en bit ifrån festhuset, till ett område som han upplever lite mer otryggt, och därför inte vill ha med några värdesaker. Kan vara att han ville köpa droger. Här vore det intressant att veta om hans plånbok saknas. Kan han ha tagit ut kontanter nyligen, som han inte brukar köpa "vanliga" varor med? Kanske kan spåras till hans bankomatkort.

Är detta med rånrisk långsökt? Nej. Googla på Ljungby och rån så finns det flera exempel på incidenter nyligen. Bl.a. "Ett par i 40-årsåldern boende i Hjortsberg utanför Ljungby fick under natten föras till sjukhus efter en grov misshandel. Gärningsmannen ska ha kommit över en mobiltelefon. "
https://www.expressen.se/kvallsposte...er-misshandel/

Hjortsberg är bara några hundra meter från grabbfesten, fast åt andra hållet jämfört med där han sedan observerades, alltså inte över ån. Finns möjligen andra "riskabla" områden i närheten, som antingen skulle besökas eller passeras. Denna utflykt, med eventuellt snack med någon där, kan förklara tidsglappet, och kvarlämnade saker. Det skulle då kunna vara så att han var helt ok när han lämnade killarna, vilket vore rimligt då ingen av de reagerat på något konstigt beteende när de umgicks, och att han alltså lämnade sakerna helt medvetet, och enligt honom logiskt. OM han under ärendet köpt droger och tagit dessa under utflykten, kanske kl 1, så kan det ha hunnit verka under den tid han tagit sig tillbaka. Det kan då ha slagit fel och han börjar bete sig konstigt, i samband med de märkliga vittnesmålen ang. hans beteende vid Smalspåret. Kanske var det tänkt som en "må-bra-drog" "partydrog" att fortsätta grabbkvällen med, eller en "social drog" för ökat självförtroende på vidare fest med någon tjej på Klotvägen (som dock är en mkt osäker uppgift). Feltändningen ger då upphov till incidenten vid Smalspåret, där han börjar springa/fly söderut. Härifrån tror jag fortsättningen är den jag skrev i föregående inlägg.

Edit: Tror inte han träffat någon han kände, då dessa såklart hade berättat om det. I så fall tänkte han väl hälsa på någon spontant utan att den visste om det, men så ändrades planerna innan han nått fram av någon anledning. Men även detta känns inte särskilt troligt. Droglangare är väl i så fall de som kan tänkas hålla tyst om att ha mött honom, då de kan känna att de blir utpekade för att ha givit honom något som sen ledde till försvinnandet.

Han ska ha lämnat kvar plånbok och mobil, kanske låg dessa i jackan?
Citera
2020-12-12, 23:54
Medlem
Nintendokids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatthefuck
Vad är det?
https://www.youtube.com/watch?v=gW7I...el=NickCrowley
Citera
2020-12-13, 00:13
Medlem
Rubberduckies avatar
Ser att enligt sidan Drogvarningar på Facebook varnas det bl a för oren/falsk alprazolam och diazepam, dvs benso, i Helsingborg. Skall orsaka skada och t o m död. Tänker att det inte är långt bort geografiskt. Bara ett uppslag för de som liksom jag tror att han kan ha fått i sig något, medvetet eller omedvetet.
Citera
2020-12-13, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunghult
Han ska ha lämnat kvar plånbok och mobil, kanske låg dessa i jackan?

Ok tack för info. Passar in i sammanhanget i så fall, ännu ett stöldbegärligt föremål som inte tas med. Om min hypotes om agerandet från att han lämnade de övriga killarna tills han började uppträda märkligt stämmer så har han antingen haft kontanter med sig i fickan, alternativt varit helt tomhänt och fått något han lovat betala en annan gång.

Vet du något om var de letat idag, var/hur stora områden/vilken terräng mm?
Citera
2020-12-13, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberduckie
Ser att enligt sidan Drogvarningar på Facebook varnas det bl a för oren/falsk alprazolam och diazepam, dvs benso, i Helsingborg. Skall orsaka skada och t o m död. Tänker att det inte är långt bort geografiskt. Bara ett uppslag för de som liksom jag tror att han kan ha fått i sig något, medvetet eller omedvetet.

Jag vet att det har körts benzo från Helsingborg till Växjö området den senaste månaden.
Citera
2020-12-13, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King-of-Insight
Ok tack för info. Passar in i sammanhanget i så fall, ännu ett stöldbegärligt föremål som inte tas med. Om min hypotes om agerandet från att han lämnade de övriga killarna tills han började uppträda märkligt stämmer så har han antingen haft kontanter med sig i fickan, alternativt varit helt tomhänt och fått något han lovat betala en annan gång.

Vet du något om var de letat idag, var/hur stora områden/vilken terräng mm?

Har käst igenom tråden och fick en fundering. Om man ska tänka generellt när man lämnar ifrån sig jacka, skor eller mobil så är väl det endast i nödläge?
Om man är rädd, panikslagen, måste snabbt ta sig ur en obehaglig situation? Då lägger man benen på ryggen och tänker inte på att ta något av värde med sig... enda logiska förklaring jag kan tänka ut...
Men har ej läst tråden så noga så kanske har missat någon viktig detalj?
Citera
2020-12-13, 00:39
Medlem
En bekant gav ett helt annat tänkbart scenario. Det bygger helt på spekulationer , Mamma E ska enligt uppgift vara "sträng" när det gäller droger , och det ryktas M tidigare haft strul med droger. Om man då tänker sig att M är drogpåverkad och kommer hem utan skor och jacka, och mamma upptäcker detta, ett bråk uppstår , M blir våldsam och i tumultet förolyckas ( t.ex trillar och bryter nacken när mamma eller D knuffar honom) De får panik och dumpar honom någonstans.

Kan detta kunna ha hänt ? Ja enligt mig är det inte helt omöjligt

1. Det kan förklara tiden mellan Ågårdsvägen och Smalspåret
2. Bröderna är enäggstvillingar, hur lätt är det se skillnad på dem nattetid ?
3. Det saknas uppgifter när och hur Mamma och Bror letat och när anmälan kommit till polis.
4. Flera uppgifter i olika media har kommit från mamma eller bror ("rökridåer" ?)
5 Mamman är lärare i svenska ( utpressnings sms var skriven på sämre svenska( mamma vet hur
tonårigar och många yngre skriver)
6 Finns fall där gärningsmän varit med och letat och även tryckt på med letandet.

Hur ser ni på ett sådant scenario möjligt/omöjligt , med hänsyn till vad vi vet eller inte vet?
Citera
2020-12-13, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jokri85
Har käst igenom tråden och fick en fundering. Om man ska tänka generellt när man lämnar ifrån sig jacka, skor eller mobil så är väl det endast i nödläge?
Om man är rädd, panikslagen, måste snabbt ta sig ur en obehaglig situation? Då lägger man benen på ryggen och tänker inte på att ta något av värde med sig... enda logiska förklaring jag kan tänka ut...
Men har ej läst tråden så noga så kanske har missat någon viktig detalj?

Det låter vettigt rent logiskt. Ett av problemen verkar vara att om man ser på varje aspekt logiskt så kan de verka rimliga i sig själva, men sätter man ihop dem i ett sammanhang så blir det en massa motsägelser. Tex så kan en aspekt, en del av händelsekedjan förklaras på ett logiskt sett, men då medför detta att något annat blir ologiskt.

Hans beteende att lämna alla saker och gå ut låter som du säger som något man kan göra i panik, för att fly något. Alternativt pga drogutlöst förvirring. Men, om man antar detta, så stämmer det inte med sammanhanget särskilt väl. Ingen av killarna har antytt att han verkar vara i sådan sinnesstämning. Har han drogat sig i smyg på festen, och sedan, från att ha varit normal hela tiden tills dess, och lugnt meddelat att han går. Då skulle det ha utlösts en panikreaktion på ett mycket kort ögonblick där han varit utom synhåll från de andra på väg till dörren, tills att han går ut utan sina grejer. Och vad skulle kunna ha skrämt upp honom på en fest med brorsan och andra kompisar, i ett hus där föräldrarna dessutom varit hemma. Det talar emot att något bråk har uppstått.

Möjligen möjligen om han haft mobilen i jackfickan i hallen vid dörren, och tittat på den och där sett något meddelande som försatt honom i ett uppjagat tillstånd, och han bara instinktivt sprungit ut. Det är inget jag själv tror, Men det är ungefär såna små tangerade logikområden som man får om man ska sätta ihop hans beteendelogik med situationslogiken, tyvärr.

PS Undrar dock om mobilen kollats, om de kommit in i den, har inte hört något om det.
Citera
2020-12-13, 00:56
Medlem
whatthefucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendokid
https://www.youtube.com/watch?v=gW7I...el=NickCrowley

Tusen tack. Intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto