• 1
  • 2
2020-12-04, 22:19
Medlem
Press2Plays avatar
Kärt barn har många namn...soloäventyr/bokspel/solitärrollspel/gamebook osv. Trist att det inte finns något bättre namn på det så folk vet vad man pratar om.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Soloäventyr

Det jag menar är dessa äventyrsböcker som gick att köpa förr där man kunde påverka handlingen och historien själv genom tärningsslag och egna val som i ett klassiskt rollspel, fast dessa var lite enklare. Beroende på hur man lyckades så fick man hoppa kors och tvärs till olika sidor i boken. Har blivit grymt sugen på att skaffa tillbaka några såna här böcker idag nu när man är vuxen för att se om de var så kul som jag har för mig att det var, så jag har spenderat ett par kvällar med att googla lite. Tyvärr verkar det som det är ett utdött fenomen numera. Det enda jag lyckas hitta är digitala böcker och appar. Exempel;
http://gamebookadventures.com/
http://tinmangames.com.au/blog/?p=5070

Det måste ha varit i slutet av 80-talet jag kom i kontakt med dessa. Minns min lokala bokhandel hade några stycken med svensk översättning jag köpte. Någon som minns dessa eller kanske till och med fortfarande spelar? Nån som testat apparna om känslan är den samma som med böckerna?
https://apps.apple.com/se/app/fighti...s/id1261201650
Citera
2020-12-04, 22:35
Medlem
Grävde nyligen fram några gamla ur en låda på vinden. Ensamma Vargen serien bland andra.

Anledningen till att jag gjorde det var att jag fick en liten nostagitripp när jag var inne på Science fiction bokhandeln i Gamla stan och upptäckte att de fortfarande finns.

Åk dit eller leta här:
https://www.sfbok.se/
Citera
2020-12-04, 23:38
Medlem
Press2Plays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Grävde nyligen fram några gamla ur en låda på vinden. Ensamma Vargen serien bland andra.

Anledningen till att jag gjorde det var att jag fick en liten nostagitripp när jag var inne på Science fiction bokhandeln i Gamla stan och upptäckte att de fortfarande finns.

Åk dit eller leta här:
https://www.sfbok.se/
Najs. Verkar ju finnas i nytryck dessutom. Tyvärr minns jag inte vad mina böcker hette, om det var Ensamma Vargen ex. Det enda jag minns är att det var klassiskt D&D tema, dvs ingen sci fi eller så. Minns särskilt alla läckra bilder böckerna var fulla av. De bidrog verkligen till att man levde sig in.

Blir nog att börja med att tanka ner några appar och prova först om det var så kul som jag minns det, sen om det klickar så kanske jag lägger en beställning på ett par fysiska böcker.

Har du några särskilda att rekommendera? Ser ju tyvärr ut som att den enda serie som finns med svensk översättning är Ensamma Vargen.
Citera
2020-12-05, 00:25
Medlem
bravissimos avatar
Tips: Gå online till dmsguild, sök på Solo så finns det massor av solo äventyr i pdf form att köpa. Det finns hyperlänkar som tar läsaren automatiskt mellan de olika sidorna.
Många är oerhört välskrivna, både kluriga och spännande.
Citera
2020-12-05, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Press2Play
Najs. Verkar ju finnas i nytryck dessutom. Tyvärr minns jag inte vad mina böcker hette, om det var Ensamma Vargen ex. Det enda jag minns är att det var klassiskt D&D tema, dvs ingen sci fi eller så. Minns särskilt alla läckra bilder böckerna var fulla av. De bidrog verkligen till att man levde sig in.

Blir nog att börja med att tanka ner några appar och prova först om det var så kul som jag minns det, sen om det klickar så kanske jag lägger en beställning på ett par fysiska böcker.

Har du några särskilda att rekommendera? Ser ju tyvärr ut som att den enda serie som finns med svensk översättning är Ensamma Vargen.

Nä, det var många år sedan jag läste dem. Försökte få kidsen intresserade nu men det gick inget vidare tyvärr. Minns att min favorit då var någon ninjastory, inte Ensamma vargen... minns inte vad den hette dock. Hämnaren kanske?
Citera
2020-12-05, 01:47
Medlem
Press2Plays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bravissimo
Tips: Gå online till dmsguild, sök på Solo så finns det massor av solo äventyr i pdf form att köpa. Det finns hyperlänkar som tar läsaren automatiskt mellan de olika sidorna.
Många är oerhört välskrivna, både kluriga och spännande.
Har några frågor. Vad krävs av spelaren för att kunna spela utöver själva äventyret/boken/pdf:en? Jag minns verkligen inte ett smack, krävs det att man redan är insatt i ett grundläggande regelsystem (ex D&D) eller har varje äventyr sina egna regler som finns beskrivet?

Jag antar att det åtminstone krävs en grunduppsättning med egna tärningar?

Använder man såna där spelarpapper (har glömt den tekniska termen) där man har sin karaktärs data nedskrivet eller skippar soloäventyren dessa?
Citera
2020-12-05, 02:29
Medlem
Citat:
Har några frågor. Vad krävs av spelaren för att kunna spela utöver själva äventyret/boken/pdf:en? Jag minns verkligen inte ett smack, krävs det att man redan är insatt i ett grundläggande regelsystem (ex D&D) eller har varje äventyr sina egna regler som finns beskrivet?

Jag antar att det åtminstone krävs en grunduppsättning med egna tärningar?

Använder man såna där spelarpapper (har glömt den tekniska termen) där man har sin karaktärs data nedskrivet eller skippar soloäventyren dessa?

Ja, har för mig att det var tärningar och grejer. Jag sket oftast i det och bara läste. Höll kvar fingret, så att jag lätt kunde gå tillbaka om jag råkade dö
Citera
2020-12-05, 08:56
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Ja, har för mig att det var tärningar och grejer. Jag sket oftast i det och bara läste. Höll kvar fingret, så att jag lätt kunde gå tillbaka om jag råkade dö
Man behövde inga tärningar, det fanns en sida långt bak i boken där man kunde slumpa fram ett tal mellan 0-9.
Citera
2020-12-05, 13:22
Medlem
Press2Plays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Man behövde inga tärningar, det fanns en sida långt bak i boken där man kunde slumpa fram ett tal mellan 0-9.
Har du lust att svara på mina övriga frågor, om du minns.
Citera
2020-12-05, 13:23
Medlem
bravissimos avatar
På dmsguild tex så finns olika versioner.
Några är mycket basic med enkla tabeller.
Andra är högst avancerade där man gör egna charactärer och använder sig av tärningar och kan själv välja klasser med spells eller vapen helt enligt nya reglerna.
Grundreglera för D n D finns att ladda ner gratis på nätet. De länkarna finns inbakat i köpen.
Separata kartor etc.
Spänner från noviser till riktigt avancerat.
Personligen tycker jag de är mycket bättre då det är stora variation möjligheter.
Vissa går t om att välja vara två som samtidigt.
Rekommenderar starkt Shipwrecked som basic och Eight petal argent som avancerad. Riktigt grymma var och en på sitt sätt.
Citera
2020-12-05, 17:16
Medlem
Press2Plays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bravissimo
På dmsguild tex så finns olika versioner.
Några är mycket basic med enkla tabeller.
Andra är högst avancerade där man gör egna charactärer och använder sig av tärningar och kan själv välja klasser med spells eller vapen helt enligt nya reglerna.
Grundreglera för D n D finns att ladda ner gratis på nätet. De länkarna finns inbakat i köpen.
Separata kartor etc.
Spänner från noviser till riktigt avancerat.
Personligen tycker jag de är mycket bättre då det är stora variation möjligheter.
Vissa går t om att välja vara två som samtidigt.
Rekommenderar starkt Shipwrecked som basic och Eight petal argent som avancerad. Riktigt grymma var och en på sitt sätt.
Jag kikade på dmsguild - helvete så rörig sida. Ingen direkt klarhet får man heller hur det hela fungerar. Känns som internet på sent 90tal. Verkar mest som att de är intresserade att kränga äventyr snabbt och effektivt. Jag vill veta hur det fungerar först och främst. Dvs lite tutorials eller exempel vore inte helt fel innan man blåser 200 spänn på ett par pdf:s.

Finns det ingen svensk sida där man kan läsa in sig på sånt här?

Som jag minns det så behövde man inget utöver själva boken, men minnet är ju vad det är när man försöker komma ihåg något för 30 år sedan...

Vore guld om nån som har koll kunde hitta till tråden och reda ut vad som egentligen gäller.
Citera
2020-12-05, 17:37
Medlem
papercut-ninjas avatar
Citat:
Jag kikade på dmsguild - helvete så rörig sida. Ingen direkt klarhet får man heller hur det hela fungerar. Känns som internet på sent 90tal. Verkar mest som att de är intresserade att kränga äventyr snabbt och effektivt. Jag vill veta hur det fungerar först och främst. Dvs lite tutorials eller exempel vore inte helt fel innan man blåser 200 spänn på ett par pdf:s.

Finns det ingen svensk sida där man kan läsa in sig på sånt här?

Som jag minns det så behövde man inget utöver själva boken, men minnet är ju vad det är när man försöker komma ihåg något för 30 år sedan...

Vore guld om nån som har koll kunde hitta till tråden och reda ut vad som egentligen gäller.

Ensamma Vargen, Silverstjärna och Tigerns Väg krävde en penna (och sudd skulle nog rekommenderas). Karaktärsanteckningar fördes på karaktärsblad i bokens första sidor. Jag föredrog att använda en tiosidig tärning över den slumptalstabell som användes som slumpgenerator, kändes som att den lätt kunde läras in i muskelminnet och utnyttjas.

Falken och andra serier krävde en sexsidig tärning för att utföra slumpmoment.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in