2020-12-05, 17:54
Medlem
Press2Plays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papercut-ninja
Ensamma Vargen, Silverstjärna och Tigerns Väg krävde en penna (och sudd skulle nog rekommenderas). Karaktärsanteckningar fördes på karaktärsblad i bokens första sidor. Jag föredrog att använda en tiosidig tärning över den slumptalstabell som användes som slumpgenerator, kändes som att den lätt kunde läras in i muskelminnet och utnyttjas.

Falken och andra serier krävde en sexsidig tärning för att utföra slumpmoment.
Tack. Det reder ut en hel del. 🙂
Citera
2020-12-05, 18:23
Medlem
Press2Plays avatar
Citat:
Ensamma Vargen, Silverstjärna och Tigerns Väg krävde en penna (och sudd skulle nog rekommenderas). Karaktärsanteckningar fördes på karaktärsblad i bokens första sidor. Jag föredrog att använda en tiosidig tärning över den slumptalstabell som användes som slumpgenerator, kändes som att den lätt kunde läras in i muskelminnet och utnyttjas.

Falken och andra serier krävde en sexsidig tärning för att utföra slumpmoment.
Fler frågor, svara om du vill och har lust.

-Hur gör man med föremål/vapen i soloäventyren. Eller får man inte såna alternativ?
-Krävs någon baskunskap om regelverk, ex DnD eller har varje äventyr sina egna regler?
-Förklaras reglerna i äventyren?
-Vet du om det finns äventyr att köpa idag med svensk översättning eller är det bara att ställa in sig på att allt är på engelska?
-Har du något bra och enkelt äventyr att rekommendera för någon som jag, som vill doppa tårna igen för första gången på 30 år?

Har ev fler frågor.....
Citera
2020-12-05, 19:48
Medlem
papercut-ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Press2Play

-Hur gör man med föremål/vapen i soloäventyren. Eller får man inte såna alternativ?
-Krävs någon baskunskap om regelverk, ex DnD eller har varje äventyr sina egna regler?
-Vet du om det finns äventyr att köpa idag med svensk översättning eller är det bara att ställa in sig på att allt är på engelska?
-Har du något bra och enkelt äventyr att rekommendera för någon som jag, som vill doppa tårna igen för första gången på 30 år?

Har ev fler frågor.....

I Ensamma Vargen hade man två platser för vapen på karaktärsbladet. Man började med en stridsyxa och kunde hitta nya vapen i äventyren. Om båda raderna med vapen var ifyllda så fick man sudda ut ett vapen om man ville byta till ett nytt som man hittat. Vapnen var identiska regelmässigt, förutom att man hade en slumpvis vapenspecialitet som gav bonus om man använde det vapnet. Man hittar ett legendariskt vapen under kampanjen, vilket man sedan aldrig bytte ut för det var överlägset.

Föremål förvarades i en ryggsäck, upp till 8 stycken. T.ex. mat, rep, fackla etc. Särskilda föremål skrev man upp på karaktärsbladet och de kunde man ha obegränsat av (de innehöll information om saker man gjort så att äventyren kunde bygga på berättelser om var man varit och vilka man träffat).

De flesta serier hade unika regelverk som förklarades i bokens inledning. Även de som gavs ut av TSR under Advanced Dungeons and Dragons flagga hade separata regler som inte krävde några andra produkter.

Ensamma Vargen har getts ut i nyöversättning på svenska. Finns i SF-bokhandelns sortiment:
https://www.sfbok.se/produkt/flykt-undan-morkret-46523

Vill man ha nostalgikänslan och bra berättelser så är Ensamma Vargen serien helt klart den mest tillgängliga. Världen är levande beskriven med Joe Devers berättarteknik, nyutgåvorna saknar dock den bortgångne Gary Chalks klassiska illustrationer.
Citera
2020-12-05, 19:48
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:

Har ev fler frågor.....

Om det gäller Ensamma Vargen, och du inte har något emot originalspråk, så kan du läsa reglerna själv på projectaon https://www.projectaon.org/en/Main/Books
Citera
2020-12-05, 22:51
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har en trave sådana böcker, men jag har inte läst igenom alla. Problemet är att de alltid innehåller en labyrint någonstans som får mig att tröttna eftersom man inte kan fuska sig förbi den då man inte vet på vilken sida labyrinten slutar.
Jag brukade också fuska med striderna och låta mig själv vinna automatiskt, eftersom jag mest läste för handlingen.
Citera
2020-12-05, 23:11
Jag körde Ensamma Vargen men hade också mycket nöje med ett Sci-fi-solospel om en tidsresenär som jag tror var baserat på Traveller. Någon som minns?

Edit:ser nu att det redan nämnts i tråden. Falken! Fan vad skoj det var
Senast redigerad av Natalz2 2020-12-05 kl. 23:17.
Citera
2020-12-05, 23:57
Medlem
Press2Plays avatar
Citat:
I Ensamma Vargen hade man två platser för vapen på karaktärsbladet. Man började med en stridsyxa och kunde hitta nya vapen i äventyren. Om båda raderna med vapen var ifyllda så fick man sudda ut ett vapen om man ville byta till ett nytt som man hittat. Vapnen var identiska regelmässigt, förutom att man hade en slumpvis vapenspecialitet som gav bonus om man använde det vapnet. Man hittar ett legendariskt vapen under kampanjen, vilket man sedan aldrig bytte ut för det var överlägset.

Föremål förvarades i en ryggsäck, upp till 8 stycken. T.ex. mat, rep, fackla etc. Särskilda föremål skrev man upp på karaktärsbladet och de kunde man ha obegränsat av (de innehöll information om saker man gjort så att äventyren kunde bygga på berättelser om var man varit och vilka man träffat).

De flesta serier hade unika regelverk som förklarades i bokens inledning. Även de som gavs ut av TSR under Advanced Dungeons and Dragons flagga hade separata regler som inte krävde några andra produkter.

Ensamma Vargen har getts ut i nyöversättning på svenska. Finns i SF-bokhandelns sortiment:
https://www.sfbok.se/produkt/flykt-undan-morkret-46523

Vill man ha nostalgikänslan och bra berättelser så är Ensamma Vargen serien helt klart den mest tillgängliga. Världen är levande beskriven med Joe Devers berättarteknik, nyutgåvorna saknar dock den bortgångne Gary Chalks klassiska illustrationer.

Cudos. Det är precis såna här svar jag var ute efter. Tack för att du tog dig tid. 👍🏻

Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Om det gäller Ensamma Vargen, och du inte har något emot originalspråk, så kan du läsa reglerna själv på projectaon https://www.projectaon.org/en/Main/Books
Med originalspråk antar jag att du menar engelska? Jag kan absolut läsa engelska, men drömmen vore ju om det fanns i svensk översättning. Åtminstone så länge det inte är en cheesy cringe översättning.

Återigen, min första och enda kontakt med dessa spel var i mina yngre tonår i början av 80-talet....så minnet kan ju svika mig. Minns inte ens vilka böcker jag hade, men har för mig att de var i svensk översättning och hade DnD tema. Dvs inget sci fi. Sen om det var Ensamma Vargen eller något annat har jag tyvärr ingen aning om. Har endast svaga minnesfragment av de ritade teckningarna i boken/böckerna - vilka var AWESOME.

Tack till er alla för svar så länge, ska googla lite nu och se om jag hittar något som känns igen.
Citera
2020-12-06, 20:37
Medlem
Citat:
Kärt barn har många namn...soloäventyr/bokspel/solitärrollspel/gamebook osv. Trist att det inte finns något bättre namn på det så folk vet vad man pratar om.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Soloäventyr

Det jag menar är dessa äventyrsböcker som gick att köpa förr där man kunde påverka handlingen och historien själv genom tärningsslag och egna val som i ett klassiskt rollspel, fast dessa var lite enklare. Beroende på hur man lyckades så fick man hoppa kors och tvärs till olika sidor i boken. Har blivit grymt sugen på att skaffa tillbaka några såna här böcker idag nu när man är vuxen för att se om de var så kul som jag har för mig att det var, så jag har spenderat ett par kvällar med att googla lite. Tyvärr verkar det som det är ett utdött fenomen numera. Det enda jag lyckas hitta är digitala böcker och appar. Exempel;
http://gamebookadventures.com/
http://tinmangames.com.au/blog/?p=5070

Det måste ha varit i slutet av 80-talet jag kom i kontakt med dessa. Minns min lokala bokhandel hade några stycken med svensk översättning jag köpte. Någon som minns dessa eller kanske till och med fortfarande spelar? Nån som testat apparna om känslan är den samma som med böckerna?
https://apps.apple.com/se/app/fighti...s/id1261201650

Dom har nytryckta Ensamma Vargen soloäventyr på Scifi bokhandeln och nyligen fått fram rätt många andra böcker. Själv köpte jag Freewaywarrior på rea. Men normalt är dom ganska dyra verkar det som. Kolla lite på Tradera kanske?

https://www.sfbok.se/katalog/spel/soloaventyr
Citera
2020-12-09, 06:33
Medlem
Jag har 32 stycken i bokhyllan.
Ensamma vargen är rätt överlägsen enligt mig eftersom det är en lång sammanhängande krönika. Det kom ut 12 st på svenska, sen har jag nr13 när man slåss mot cenerdruider på amerikanska, dock 250 paragrafer istället för 350 då US version är nedbantade.

Project AON har många online.
Det finns också en app till mobilen med böckerna.
Citera
2020-12-09, 06:37
Medlem
Citat:
Cudos. Det är precis såna här svar jag var ute efter. Tack för att du tog dig tid. 👍🏻

Med originalspråk antar jag att du menar engelska? Jag kan absolut läsa engelska, men drömmen vore ju om det fanns i svensk översättning. Åtminstone så länge det inte är en cheesy cringe översättning.

Återigen, min första och enda kontakt med dessa spel var i mina yngre tonår i början av 80-talet....så minnet kan ju svika mig. Minns inte ens vilka böcker jag hade, men har för mig att de var i svensk översättning och hade DnD tema. Dvs inget sci fi. Sen om det var Ensamma Vargen eller något annat har jag tyvärr ingen aning om. Har endast svaga minnesfragment av de ritade teckningarna i boken/böckerna - vilka var AWESOME.

Tack till er alla för svar så länge, ska googla lite nu och se om jag hittar något som känns igen.
Det fanns en spelserie baserat på just D&D på svenska, var 5 st tror jag. Inte bland de 30 som jag har.
Citera
2020-12-09, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Jag körde Ensamma Vargen men hade också mycket nöje med ett Sci-fi-solospel om en tidsresenär som jag tror var baserat på Traveller. Någon som minns?

Edit:ser nu att det redan nämnts i tråden. Falken! Fan vad skoj det var
Jag var rätt ensam att ha Falken.
Del 3 "Baals bojor" kallades Baals blöjor internt på Äventyrsspel då storyn var så skitnödig.
Kommer snart Falken 4 -vilse i tiden..
Vet inte hur många år jag gick och väntade på den där fyran som aldrig kom!
Citera
2020-12-09, 07:41
Medlem
Tigerns Väg av Mark Smith och Jamie Thompson

En ninjaserie i 5 delar av hög nivå! Slåss mot Manse dödsmagikern, Legionärshövdingen Honoric och Yaemon, flammans stormästare som stulit de heliga Ketsuinrullarna från Drömmarnas ö.
En av mina favoriter och den näst bästa serien efter Ensamma Vargen skulle jag säga.

Hittade hela utbudet på Adlibris för 169 kr/st. Trodde inte de fanns längre. Rekommenderas

1.Avenger
2.Assassin
3.Usurper
4.Overlord
5.Warbringer

I efterhand har tillkommit bok 0 och bok 6-7, men generellt dålig kritik mot dessa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in