2020-12-04, 15:19
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Det är så många trådar som man läser om fullständigt apatiska, deprimerade och självmordsbenägna unga vuxna i det här delforumet, att jag var bara tvungen att skapa denna tråd för att vi gemensamt ska öppna era ögon!

Teman är återkommande: socialt isolerad, ensam, deprimerad, meningslös, apatisk, vad är syftet med livet, gillar inte mitt utseende, har inget att göra, har inga intressen, har inte kontakt med någon, ingen bryr sig om mig och därför hatar jag också mig själv och vill därmed inte leva.

INGA självmordstrådar hamnar om någon fruktansvärd PTSD, sjukdom eller livslång depressiv problematik. Här ser vi otåliga 18-30 åringar (framför allt män) som har "förstått" att livet inte är värt att leva, och det är fan skrattretande att ni har gett upp så tidigt, utan att ens försöka göra något åt saken.

Ni MÅSTE förstå var problemet ligger, att ni är delaktiga i er egen meningslösa vardag i allra högsta grad. Framför har vi alla friheten att ha så mycket mening som vi väljer att skapa genom att agera på olika saker i våra liv. När man sedan läser om hur ni lever era liv, så blir det tydligt att livet består av att vakna, äta en skräpig måltid och.... sätta sig vid datorn. Sen sitta där i 8-10 h, gå och handla mat i bästa fall, äta en till skräpig måltid till i sämsta fall. Sätta sig lite till vid datorn och sedan gå och lägga sig. Vissa "tränar" med att traggla sig iväg till något gym 2 ggr i veckan och lyfta alldeles för tunga vikter och sen gå hem uppgivet. Helgerna spenderas på samma sätt, men med sällskap av alkohol eller vissa fall droger. Ibland finns det jobb på vardagar, men det hatar ni.

VAD håller ni på med? ALLA som har någon form av deppighet och meningslöshet i sitt liv, måste förstå att ens liv består av det man lägger tid på. Och även då är det tråkigt, meningslöst och grått då och då!

Så, om du spenderar ALL din vakna tid med att titta på tv-serier, spela spel, läsa på forum, kolla porr eller slösurfa, så kommer DU att endast ha DET och INGET annat. DIN mening med livet blir att sitta vid datorn och gnälla på hur hemskt livet är. Om du inte lägger tiden på att hitta ett recept på en god rätt, handlar råvarorna och sedan lägger tid på att laga maten, så kommer resultatet vara en skräpig måltid som du hatar, varenda jävla dag. Om du inte lägger tid på att till ex köpa en jävla boll och gå och sparka den på ett fält, så kommer du ALDRIG ha några utmanande intressen. Om du inte lägger tid på att träffa nya människor även fast det är obekvämt och ovant, så kommer du ALDRIG tycka att det är bekvämt och vant. ALLT är obekvämt och ovant när man inte gör det, och lägger man majoriteten av sin vakna tid på att bara sitta vid datorn i olika sammanhang, så är det också det enda som känns bekvämt och vant.

Herregud, KLIV UR era bubblor, snör på er skorna och ut på en promenad åtminstone! Ring mormor, mamma, din syster, din bror. Skriv ett brev till den du älskade en gång. Lyssna på ett helt album utan att göra något annat. Gå till biblioteket och låna en bok. Lär dig att spela ett instrument. Skriv en låt. Gå till en butik som har saker du gillar och kolla runt. Svara på en annons. Gå en kurs. Skriv en berättelse. Åk tåg till en stad och kolla läget. Ni måste på allvar förstå att ni VÄLJER att låta bli att göra allt detta, VARJE dag, om och om igen! Och allt detta känns längre och längre bort.

Klart som korvspad att man blir deppig av att INTE göra något dagarna i ända. Jag har varit där, jag vet. Jag har suttit framför datorn i 12 timmar i sträck vid många tillfällen. Det avgrundsdjup av meningslöshet man känner i slutet av dagen är inte att leka med. Och då har jag ändå varit en amfetamin-missbrukare...

Och så lever ni dag ut och dag in, och förstår inte varför era liv suger! Herregud, res dig upp gå på en promenad, träna med kroppsvikt, rita, spela ett instrument, planera ett år framåt, gör ett collage, snickra ihop en låda, skandera Clas Ohlsson efter hemmaverktyg, VAD FAN som helst där DU gör något. Att låta sig svepas med av vad som nu än försiggår på din skärm är INTE att leva DITT liv. Du är inte MED och skapar ditt liv när du sitter framför datorn. Livet händer utanför, och DU är ansvarig för att göra saker som gör att du deltar i det.

Det är så otroligt att det sitter så många unga människor runt om i landet och glor på sina skärmar och undrar vad som är felet på meningen med deras liv! Ni har ju inte gjort någon ansträngning att skapa något meningsfullt med er tid, och det är det livet handlar om, att göra något med sin tid varje dag, som efter år blir att skörda meningsfulla frukter i form av relationer, intressen, resultat och ett meningsfullt liv.

Börja idag med att se över vad du gör på dagarna, och vad som tar mest av din tid! Skär ner på det och ersätt med VALFRI aktivitet där du GÖR något, oavsett vad det är.

Du tror du har svaret på allt? Jag lever det motsatta liv du beskriver, har inte ens en dator, men en underbar familj, ett jobb, umgås med många, ser bra ut, har pengar och köper det jag vill. Men jag mår fruktansvärt dåligt och har gjort så i ett decennium ,så det ligger på ett helt annat plan.

Visst kan du ha en liten poäng i att vissa kan förbättra livet med små enkla saker, men generellt så kommer psykisk ohälsa från ett dysfunktionellt mönster i hur man möter tankar/känslor/ problem och nederlag.
Och vem vill inte ändra de här mönstren? Alla. Men för vissa saknas verktyg, och det blir en lång kamp.

Men jag försöker att vara tacksamm för den kampen, förhoppningsvis om jag överlever så gör den mig mer ödmjuk och insiktsfull i slutändan, men vem vet.
Senast redigerad av TrueC 2020-12-04 kl. 15:22.
Citera
2020-12-04, 15:19
Citat:
Ursprungligen postat av L.Y.S
Du missförstår mig, att kämpa som långsiktig inställning menar jag, inte varenda dag. Det går inte eftersom vissa dagar bara är åt helvete. Hursomhelst, ha det bra och sköt om dig.
Då är jag med på vad du menar, tack för förklaring.
Detsamma och god jul
Citera
2020-12-04, 15:28
Medlem
TrueCs avatar
Kan f.ö säga att jag hade ungefär samma inställning som dig när jag skapade det här kontot. Vad är det som är så jävla svårt för dom här människorna?

Sen gav livet mig en käftsmäll, all skit kom ikapp, det gick inte att fly bagaget i all oändlighet.

Och det visade sig att mina verktyg för att hantera skiten var otroligt dåliga. Så jag sliter varje dag för att försöka vända skutan! Men det är tungt, jävligt tungt.
Citera
2020-12-04, 15:28
Medlem
bortmedfifittors avatar
Till alla som tjafsar emot.

Nej, en promenad i skogen kommer inte att ta dig ur din depression, men om du tar en promenad i skogen varje dag i ett år, så kommer din depression att bli bättre.

Om du sitter hemma och grubblar på hur piss allting är, så kommer ditt liv om ett år att vara minst lika pissigt.

Ja, jag har själv varit deprimerad. Sjukskriven i samband med det. Gissa vad som inte hjälpte mig? Klaga på att det är ett kroniskt tillstånd som jag inte kan rå bot på, och att sitta framför datorn dagarna i ända.

Depression är en mental ohälsa som beror på avsaknaden av mening i DITT liv. Om du inte gör den minsta ansträngning till att hitta någon mening i vardagen, så kommer din depression att förbli bestående. Lider du av kronisk depression är det en helt annan problematik som hänger samman med tyngre diagnoser, och även DÄR kan du förbättra din tillvaro avsevärt genom att ställa dig upp från var du nu än sitter och göra något.
Citera
2020-12-04, 15:32
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign
Med TS logik så blev inte folk deprimerade före hemdatorns intrång.
Spännande analys.

Här finns en djup sanning. Titta på föregående generationer, nä inte tydlig psykisk ohälsa, men då drack man dagligen och var ett svin mot sin familj. Man levde aktiva sociala liv, men mörkret fanns där ändå.
Citera
2020-12-04, 15:40
Medlem
TrueCs avatar
Citat:

Nej, en promenad i skogen kommer inte att ta dig ur din depression, men om du tar en promenad i skogen varje dag i ett år, så kommer din depression att bli bättre.

Om du sitter hemma och grubblar på hur piss allting är, så kommer ditt liv om ett år att vara minst lika pissigt.

Ja, jag har själv varit deprimerad. Sjukskriven i samband med det. Gissa vad som inte hjälpte mig? Klaga på att det är ett kroniskt tillstånd som jag inte kan rå bot på, och att sitta framför datorn dagarna i ända.

Depression är en mental ohälsa som beror på avsaknaden av mening i DITT liv. Om du inte gör den minsta ansträngning till att hitta någon mening i vardagen, så kommer din depression att förbli bestående. Lider du av kronisk depression är det en helt annan problematik som hänger samman med tyngre diagnoser, och även DÄR kan du förbättra din tillvaro avsevärt genom att ställa dig upp från var du nu än sitter och göra något.

Du har rätt. Men det är mer komplext än så. Bara för att du hittat meningen så är det inte självklart att det finns så nära tillhands för alla. Personligen har jag provat allt under solen, allt ifrån mediciner , kbt, hårdträning, byta jobb, till och med spiritualitet har jag gett mig in på i en ständig jakt på mening.

Jag antar att, när insikten kommer, så kommer den. Kanske måste vissa nå avgrunden innan man klarar av att se vad som behöver förändras. Så visst har du rätt i att det är ett val, problemet är bara att det är olika långa sträckor för att hitta ”rätt” val.

Jag gjorde ungefär som du sa för många år sedan, gav mig på allt under solen för att hitta svar, men för mig blev det en flykt ifrån smärtan som inte var bearbetad. Du hade förmodligen bearbetat din skit undermedvetet, och när du gjort det så hittade du ut! Grattis, men det är inte så snabbt avklarat för alla

Edit: vill ändå tillägg att TS inte är helt ute och cyklar, vissa har helt enkelt fastnat i en dysfunktionell spiral, och kan bryta sig ur det. Håller bara inte med om att det så lättvindigt är så för alla, men många i det apatiska tillståndet kan med enkla medel börja må bättre.
Senast redigerad av TrueC 2020-12-04 kl. 15:46.
Citera
2020-12-04, 15:44
Citat:

Tro mig har pendlat från att träna 3-4 ggr i veckan , rest , varit kreativ med målande dejtat m.m. Till att inte orka dammsuga träna laga mat göra något socialt i månader, samt ligga inne på psyk .

I bästa fall, där man inprincip bara försökt komma till jobbet och sen vila upp sig för nästa pass. Livet pendlar väldigt mycket ibland. Ibland har motivationen och viljan sen sker en massa skit, saker man ältar eller oroar sig över och man är åter på ruta 1.

När inte motivationen ens finns för att fixa disken på en vecka eller två är det långt att gå ( pun) för att orka med en promenad.
Citera
2020-12-04, 15:47
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philophobia
Det är jävligt energikrävande att vara deprimerad och därför ha noll ork till en sån enkel sak som att tömma diskmaskinen. Men det borde du ju veta eftersom "du själv varit där."

Allvarligt talat - alla är olika. Vissa orkar ta en promenad och andra gör det inte. Det betyder inte att man är lat eller ointresserad av saker och ting. Man orkar bara inte.

Alla är olika, därför ska alla GÖRA något olika. Att inte göra något alls i åratal förbättrar inte din mentala ohälsa. Vill du vara sjuk?

Citat:
Med TS logik så blev inte folk deprimerade före hemdatorns intrång.
Spännande analys.

Att jag tog upp skärmar är för att det är till stor del vad många fördriver sin fritid med idag. Det är en stor orsak till varför man inte blir BÄTTRE och FRISKARE.

Eller menar du att det inte är kris i psykisk ohälsa i västerländska samhällen? Här har du gott om källor till att depression har ökat och vad det beror på.

Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
TS har inte förstått skillnaden på att vara "deppig" eller att vara deprimerad. Det han beskriver är tristess och apati av att inte göra något vilket inte alls är samma sak.

Det är alltid lika trist att se dessa "Ryck upp dig"-poster då det endast bevisar att de helt enkelt inte förstått det här med mental ohälsa alls.

Man kan vara aktiv, arbeta heltid, gå på gym och ha hobbies men ändå vara deprimerad.

Det har jag sannerligen, eftersom jag varit där själv. Om du inte GÖR något, så kommer du att förbli deprimerad, så sluta göra samma saker dag ut och dag in. GÖR något annat.

Citat:
Bruce Springsteen har gått i terapi i 30 år... han kanske "borde rycka upp sig" och sluta sitta hemma framför datorn...

Bruce Springsteen verkar arbeta med sin depression, då jag sannerligen fortsatt se han göra det han finner är meningsfullt, och inte hänga sig från taket, inte sant?

Citat:
Ursprungligen postat av L.Y.S
Hade en sån här tråd hjälpt dig när du var sån?

Jag håller helt med dig i vad du skriver, frågan är bara hur mycket det egentligen hjälper. Det finns hur mycket info som helst på Internet om hur man tar sig ur depression, sorg, ångest etc men trots det har du alla dessa människor som hellre vill gnälla än att ta tag i sitt liv.

Tills man inser att livet blir vad man gör det till, och att det inte är lätt men mödan värt kommer det inte bli någon förändring för dessa personer.

Hjälper det en enda person, så har jag gjort något. Jag har själv varit där, och då känns det som att det inte FINNS några vägar ut, när det i själva verket handlar om en enda sak. Att ställa sig upp och göra något, vad som helst. Gång på gång, igen och igen, tills det en vacker dag blir lite bättre, och sen lite bättre till. Det här är inte svaren till evig lycka och daglig bliss, utan ett enkelt svar för att förbättra sin livskvalité.

Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Du har rätt. Men det är mer komplext än så. Bara för att du hittat meningen så är det inte självklart att det finns så nära tillhands för alla. Personligen har jag provat allt under solen, allt ifrån mediciner , kbt, hårdträning, byta jobb, till och med spiritualitet har jag gett mig in på i en ständig jakt på mening.

Jag antar att, när insikten kommer, så kommer den. Kanske måste vissa nå avgrunden innan man klarar av att se vad som behöver förändras. Så visst har du rätt i att det är ett val, problemet är bara att det är olika långa sträckor för att hitta ”rätt” val.

Jag gjorde ungefär som du sa för många år sedan, gav mig på allt under solen för att hitta svar, men för mig blev det en flykt ifrån smärtan som inte var bearbetad. Du hade förmodligen bearbetat din skit undermedvetet, och när du gjort det så hittade du ut! Grattis, men det är inte så snabbt avklarat för alla

Att möta sin smärta är också en handling, och en modig sådan. Gör man det varje dag istället för att gråta på nätet eller i sängen, så har man också gjort en aktiv handling till förbättring av sitt liv.
Citera
2020-12-04, 15:48
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Tro mig har pendlat från att träna 3-4 ggr i veckan , rest , varit kreativ med målande dejtat m.m. Till att inte orka dammsuga träna laga mat göra något socialt i månader, samt ligga inne på psyk .

I bästa fall, där man inprincip bara försökt komma till jobbet och sen vila upp sig för nästa pass. Livet pendlar väldigt mycket ibland. Ibland har motivationen och viljan sen sker en massa skit, saker man ältar eller oroar sig över och man är åter på ruta 1.

När inte motivationen ens finns för att fixa disken på en vecka eller två är det långt att gå ( pun) för att orka med en promenad.

Jag pratar om människor som i åratal inte gör något, och klagar på att det inte blir bättre. Du gör ju något, och därför har du perioder av sämre och bättre tillvaro, eller hur? Livet ska pendla, det ska inte vara ett svart hål av meningslöshet och depression.
Citera
2020-12-04, 15:52
Citat:
Alla är olika, därför ska alla GÖRA något olika. Att inte göra något alls i åratal förbättrar inte din mentala ohälsa. Vill du vara sjuk?
Eftersom du tydligen är medveten om att alla är olika så kan du omöjligt sitta på svaren varför folk är djupt deprimerade. Det handlar inte om någon "mening" med livet, det är större än så för de flesta.
Ingen vill vara sjuk?
Citera
2020-12-04, 15:52
Citat:
Jag pratar om människor som i åratal inte gör något, och klagar på att det inte blir bättre. Du gör ju något, och därför har du perioder av sämre och bättre tillvaro, eller hur? Livet ska pendla, det ska inte vara ett svart hål av meningslöshet och depression.

Visst på ett sätt kan jag hålla med dig, det finns folk som gillar att vara i offer rollen som skyller alla sina problem på alla andra . Samt kräver att det är andra som måste ändra på sig för dennas livssituation blir bättre. som sagt depressioner ser helt olika ut för alla.

Vissa metoder hjälper för vissa personer. Tyvärr finns det inget quick fix till alla. Så visst som du säger det är viktigt att komma igång med vardagen igen.

Men inte alltid så jävla lätt när man är på botten och har ångest och självmordstankar.
Citera
2020-12-04, 15:55
Medlem
TrueCs avatar
Citat:

Att jag tog upp skärmar är för att det är till stor del vad många fördriver sin fritid med idag. Det är en stor orsak till varför man inte blir BÄTTRE och FRISKARE.

Eller menar du att det inte är kris i psykisk ohälsa i västerländska samhällen? Här har du gott om källor till att depression har ökat och vad det beror på.

Det har jag sannerligen, eftersom jag varit där själv. Om du inte GÖR något, så kommer du att förbli deprimerad, så sluta göra samma saker dag ut och dag in. GÖR något annat.

Bruce Springsteen verkar arbeta med sin depression, då jag sannerligen fortsatt se han göra det han finner är meningsfullt, och inte hänga sig från taket, inte sant?

Hjälper det en enda person, så har jag gjort något. Jag har själv varit där, och då känns det som att det inte FINNS några vägar ut, när det i själva verket handlar om en enda sak. Att ställa sig upp och göra något, vad som helst. Gång på gång, igen och igen, tills det en vacker dag blir lite bättre, och sen lite bättre till. Det här är inte svaren till evig lycka och daglig bliss, utan ett enkelt svar för att förbättra sin livskvalité.

Att möta sin smärta är också en handling, och en modig sådan. Gör man det varje dag istället för att gråta på nätet eller i sängen, så har man också gjort en aktiv handling till förbättring av sitt liv.

Klart det är, men att möta något är att låta det vara istället för att bota och fly från det. Har inte modet växt fram, ja då är det bara att fortsätta arbeta sig nedåt precis som för en missbrukare, man lär förmodligen ner i mörkrets avgrund för att hitta modet att ta sig upp!

Men visst, jag antar att mitt perspektiv är från det högfrekventa ångesthållet, och ditt mer riktar sig till lättare depressiva tillstånd.

Som Allan Watts sa, (något åt det hållet, inte direkt översatt) Det är bättre att gå runt jorden rakt fram i samma väderstreck för att inse att du gått i onödan när du kommer tillbaka till samma punt, istället för att ta nya vägar här och där, ta nya skepnader och aktiviteter.

Så till er som är djupt i skiten, vi fortsätter rakt fram tills vi inser hur meningslöst det är!

Sorry om det vart trådkapning, har en tendens att bli en djuping efter fredagswiskeyn 😂
Senast redigerad av TrueC 2020-12-04 kl. 16:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in