Citat:
Ursprungligen postat av
L.Y.S
Ingen har sagt att en metod fungerar för alla. Det finns däremot en sak som är lika säker som fysikens lagar, tar man inte ett beslut att man vill ta sig ur mörkret om än lite i taget så kommer det aldrig att ske. Ingen kan egentligen rädda en själv från ett psykiskt mörker, folk kan bara ge råd och stöd och läkare kan ge medicin men man måste själv ta beslutet i vilken riktning man vill ta sig. Ingen som fastnat och aktivt försvarar sin livsstil av bitterhet och självömkan har någonsin lyckats ta sig ur det eländet.
Ja, du kan besluta dig för att försöka orka, men bakslag är liksom mer regel än undantag och då är det inte bara att rycka på axlarna och tänka "shit happens" och gå vidare. Du tror väl ändå inte på fullaste allvar att personer med psykisk ohälsa aktivt
väljer att fastna där? Herregud, allas liv är olika och ingen har samma förutsättningar och som sagt - jag och många andra jag känner har arbetat heltid med psykisk ohälsa, så när folk kommer och säger att man är lat, gnäller eller vad som helst blir jag hyfsat irriterad eftersom den som säger så inte har en blekaste om hur jag har det eller vad jag går igenom. Jag är däremot säker på att ingen hade orkat med mitt liv och det jag tvingas genomlida en hel dag utan att vela kasta in handduken eller hoppa framför ett tåg.