2020-12-04, 16:36
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Ts låter som en person som aldrig haft en riktig depression. Det är inte för man inte har något vettigt att göra. Tro mig man försöker hitta på en massa saker . Men sen ramlar man dit igen lite som ett missbruk. Sen ligger man nere på botten, ibland kan det ta några dagar att ”rycka upp sig” ibland tar det månader innan livet är i någon slags balans igen med en fungerade vardag.

Citat:
Ursprungligen postat av philophobia
Precis så är det.
Många som har svårt att förstå detta dock.
Hoppas du mår bra!

Det stämmer, men desto mer du synliggör och analyserar din problematik och arbetar med den genom att bryta gamla beteendemönster, introducera nya erfarenheter och ersätta invanda negativa förklaringsstilar med konstruktiva sådana, desto tydligare märker du att dessa "bottendagar" inte kommer lika frekvent och dess duration blir allt kortare. Du kan alltså lära dig att "tänka rätt", vilket i sin tur bäddar för att man inte faller lika ofta, och när man väl har fallit reser man sig lättare och snabbare upp igen. Detta med hjälp av att man har skapat sig mer innehåll eller mening i sin tillvaro samt erhållit erfarenheten om att man själv kan resa sig upp efter att man har fallit ned i depressionens avgrund, vilket gör det lättare för varje gång. Det är helt enkelt en fråga om träning, hårt arbete, rent generellt, som allt annat. Men det sagt är det givetvis inte lätt.
Citera
2020-12-04, 16:53
Bannlyst
Om TS är en kille kan prostata massage funka. Det har jag läst i The Lancet. Prostata skickar endorfiner till hjärnan som sen ger en långvarig lyckorus.
Citera
2020-12-04, 17:10
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Eftersom du tydligen är medveten om att alla är olika så kan du omöjligt sitta på svaren varför folk är djupt deprimerade. Det handlar inte om någon "mening" med livet, det är större än så för de flesta.
Ingen vill vara sjuk?

Vad är större än meningsfullhet i ens liv? Vad menar du är "det större" som depression handlar om?

Nej, ingen vill vara sjuk, men många glömmer bort att man inte blir friskare av att bara konstatera att man är sjuk och låta bli att göra något för att förbättra sin situation. Det är som ha diabetes och fortsätta att trycka i sig socker för att man inte kan eller orkar låta bli. Alla fysiska och psykiska tillstånd kan förbättras och försämras av det som DU gör dagligen, inget tillstånd är hugget i någon evig sten av statiskt tillstånd. Det är vad alla måste inse och ta till sig, även om det är SVÅRT.

Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Visst på ett sätt kan jag hålla med dig, det finns folk som gillar att vara i offer rollen som skyller alla sina problem på alla andra . Samt kräver att det är andra som måste ändra på sig för dennas livssituation blir bättre. som sagt depressioner ser helt olika ut för alla.

Vissa metoder hjälper för vissa personer. Tyvärr finns det inget quick fix till alla. Så visst som du säger det är viktigt att komma igång med vardagen igen.

Men inte alltid så jävla lätt när man är på botten och har ångest och självmordstankar.

Det finns inga quick fixes till något, det är en stor del av vad jag försöker förmedla. Det handlar om att återkommande och ofta göra annorlunda, om det man gjort tidigare har försatt en i ett plågsamt och meningslöst liv.

Om man gillar att vara i offerrollen så kommer man att fortsätta att sätta sig själv i den, och då måste man förstå VARFÖR man gillar att vara i den. Har man bestämt sig för att att man vill vara där, så finns det ingen hjälp att efterfråga från vare sig medicin, psykologer eller trådar på FB. Men då ska man ha med sig att man har valt att vara där själv.

Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Klart det är, men att möta något är att låta det vara istället för att bota och fly från det. Har inte modet växt fram, ja då är det bara att fortsätta arbeta sig nedåt precis som för en missbrukare, man lär förmodligen ner i mörkrets avgrund för att hitta modet att ta sig upp!

Men visst, jag antar att mitt perspektiv är från det högfrekventa ångesthållet, och ditt mer riktar sig till lättare depressiva tillstånd.

Som Allan Watts sa, (något åt det hållet, inte direkt översatt) Det är bättre att gå runt jorden rakt fram i samma väderstreck för att inse att du gått i onödan när du kommer tillbaka till samma punt, istället för att ta nya vägar här och där, ta nya skepnader och aktiviteter.

Så till er som är djupt i skiten, vi fortsätter rakt fram tills vi inser hur meningslöst det är!

Sorry om det vart trådkapning, har en tendens att bli en djuping efter fredagswiskeyn 😂

Mitt perspektiv och råd kommer från det mest avgrundsdjupa och suicida, meningslösa mörker som du kan föreställa dig. När man lever i föreställningen om att det inte finns några vägar ut och att livet för alltid kommer vara så. Jag delar med mig utav denna process som alla ser som så banal, för att det har förändrat min syn på livet. Det är skitsvårt, hela tiden, att fortsätta kämpa med sig själv och sitt mörker dagligen, genom att göra och förändra sig själv, men det är det enda som FUNKAR.

Det du skriver är exakt det jag försöker förmedla. Till er som är djupt i skiten, FORTSÄTT GÅ för fan, ställ er upp och möt livet ändå, gång på gång!

Att möta sin inre smärta är på sikt något som botar en, det är den absolut slutgiltiga friheten att integrera det som gör ont i en till den grad att vardagen och livet blir mer fungerande än tidigare. När du möter smärtan fullt ut så tar du kontrollen över hur den fungerar och tar uttryck, det är inte lika stor och skrämmande längre, och därmed blir du still fri från dess dagliga och smärtsamma grepp som utan tvekan bara blir större och större för varje dag och år som går.
Citera
2020-12-04, 17:35
Medlem
Instämmer i allt TS skriver. Det enda jag vill invända mot är att han verkar likställa "sitta vid datorn" med "meningslöshet". Det beror på vad du gör vid datorn, sitter du och lär dig något nytt till exempel läser en e-bok du är väldigt intresserad av, tar reda på ny information om din hobby som du sedan tillämpar, allt det är produktivt och då är datorn och internet hur bra som helst. Men om man bara slösurfar och inte gör någonting produktivt då blir sitta vid datorn en meningslös djup avgrund.
Citera
2020-12-04, 17:41
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Vad är större än meningsfullhet i ens liv? Vad menar du är "det större" som depression handlar om?

Nej, ingen vill vara sjuk, men många glömmer bort att man inte blir friskare av att bara konstatera att man är sjuk och låta bli att göra något för att förbättra sin situation. Det är som ha diabetes och fortsätta att trycka i sig socker för att man inte kan eller orkar låta bli. Alla fysiska och psykiska tillstånd kan förbättras och försämras av det som DU gör dagligen, inget tillstånd är hugget i någon evig sten av statiskt tillstånd. Det är vad alla måste inse och ta till sig, även om det är SVÅRT.
Det du först måste förstå och inse är att det inte bara finns "en" sorts depression så allt handlar liksom inte om "meningen med livet." Det är inte heller alltid så "enkelt" som att det skulle handla om en svår barndom eller liknande. Som sagt - alla är olika och det finns inga enkla svar på varför en människa blir deprimerad.
Du får det till att låta som att har man bara något att "göra" om dagarna som du trivs med så "borde" man inte vara deprimerad. Riktigt så enkelt är det åtminstone inte för mig. Men eftersom jag värdesätter min anonymitet här och i verkligheten är det inget jag tänker outa mig om. Däremot vet jag att många, om ens någon, inte hade pallat en dag i mitt liv utan att slänga in handduken eller hoppa framför ett tåg.
Hej på dig.
Citera
2020-12-04, 17:49
Medlem
LenaPauls avatar
Exakt det här är nog det bästa jag har läst på flashback! Alla ni bittra människor som bara klagar borde börja dagen med att läsa texten och se er själva i spegeln 💗
Citera
2020-12-04, 18:12
Medlem
Bra inlägg. Har försökt att nå fram om detta också men folk är för ointelligenta för att förstå.
Citera
2020-12-04, 18:14
Medlem
Citat:
Det du först måste förstå och inse är att det inte bara finns "en" sorts depression så allt handlar liksom inte om "meningen med livet." Det är inte heller alltid så "enkelt" som att det skulle handla om en svår barndom eller liknande. Som sagt - alla är olika och det finns inga enkla svar på varför en människa blir deprimerad.
Du får det till att låta som att har man bara något att "göra" om dagarna som du trivs med så "borde" man inte vara deprimerad. Riktigt så enkelt är det åtminstone inte för mig. Men eftersom jag värdesätter min anonymitet här och i verkligheten är det inget jag tänker outa mig om. Däremot vet jag att många, om ens någon, inte hade pallat en dag i mitt liv utan att slänga in handduken eller hoppa framför ett tåg.
Hej på dig.

Fast TS syftar ju på den vanliga typen av trötthet, nedstämdhet och apati folk klagar på idag. De saknar mening med livet men vet ändå inte varför.
Djupare depressioner är mer komplext och kan bero på andra saker, ofta fruktansvärda trauman eller fysiska sjukdomar eller handikapp.
Citera
2020-12-04, 18:31
Medlem
LostinDarknesss avatar
Ts, gå o lgg dig. Du vet inte ett skit. Återkom när du har gått i mina skor eller i motsvarande andras. Du hade inte klarat 1 år av vad jag varit med om, garanterat. Men självklart kan du aldrig förstå utan attt faktiskt befinna dig där på riktigt.

Gör oss alla en tjänst och lägg ner.
Citera
2020-12-04, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiotpuckofittunge
Om TS är en kille kan prostata massage funka. Det har jag läst i The Lancet. Prostata skickar endorfiner till hjärnan som sen ger en långvarig lyckorus.
Kan för övrigt säga att detta inlägg skickade endorfiner till min hjärna
Citera
2020-12-04, 20:12
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Hej på dig.

Det spelar ingen roll vilken sorts depression du har, symtomen och därmed åtgärden är densamma. Åtgärden är enkel, ställ dig upp och gör det första du tänker på.

Ditt andra alternativ är att slänga in handduken genom att hoppa framför ett tåg. Vilket känns mer lockande?

Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Ts, gå o lgg dig. Du vet inte ett skit. Återkom när du har gått i mina skor eller i motsvarande andras. Du hade inte klarat 1 år av vad jag varit med om, garanterat. Men självklart kan du aldrig förstå utan attt faktiskt befinna dig där på riktigt.

Gör oss alla en tjänst och lägg ner.

Jag kan inte gå en dag i dina skor, det är bara du som kan det. Men jag har gått i mina deprimerade skor i 30 år, och jag vägrar vara maktlös inför mig själv. Om du kan leva med att vara maktlös inför dina känslor, så för all del, men då ska du veta att det är du som valt det.
Citera
2020-12-04, 20:28
Medlem
Som svar på ämnesraden:
  • Spenderar 10h+ om vardagarna med arbete/pendlande/matlagande, som förvisso i sig inte är kasst, men hade hellre spenderat större delen av dagen med det jag känner för.
  • Inget sex på ett tag då jag misslyckats med att ordna dejter sen ett par månader. Folk har en större tendens att dunsta när man väl bokat något än innan.
  • Typisk höstdepp, kommer varje år runt november.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in