Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-12-03, 21:58
  #1
Medlem
Varit på företaget i knappt tio år. Så känns lite konstigt men samtidigt väldigt skönt. Fått min sista utskällningen denna vecka. Det har jag bestämt nu. Ska begära att bli arbetsbefriad from 1/1-21.

Varit en lojal och väldigt populär och duktig medarbetare fram till i år.
För två år sedan fick jag en ny chef. Han har brutit ned mig och övriga kollegor konstant och 70% av kollegorna har slutat sedan dess.

Ska begära att få 6 månadslöner + slutlön (sparade semesterdagar osv).
Hoppas de går med på mitt önskemål/krav.

Bolaget är känt (och stort) så i värsta fall får jag koppla in facket.

Någon som varit i samma sits? Kanske har kunnande eller erfarenhet på området?

Vad ska jag göra nu? Är öppen för att arbeta som städare och forskare och känner ingen direkt stress.

Bara ställa frågor om ni undrar något?

Tack för att du läste!
Citera
2020-12-03, 22:01
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anal.kurt
Varit på företaget i knappt tio år. Så känns lite konstigt men samtidigt väldigt skönt. Fått min sista utskällningen denna vecka. Det har jag bestämt nu. Ska begära att bli arbetsbefriad from 1/1-21.

Varit en lojal och väldigt populär och duktig medarbetare fram till i år.
För två år sedan fick jag en ny chef. Han har brutit ned mig och övriga kollegor konstant och 70% av kollegorna har slutat sedan dess.

Ska begära att få 6 månadslöner + slutlön (sparade semesterdagar osv).
Hoppas de går med på mitt önskemål/krav.

Bolaget är känt (och stort) så i värsta fall får jag koppla in facket.

Någon som varit i samma sits? Kanske har kunnande eller erfarenhet på området?

Vad ska jag göra nu? Är öppen för att arbeta som städare och forskare och känner ingen direkt stress.

Bara ställa frågor om ni undrar något?

Tack för att du läste!

Vad hände som gjorde allt braka?
Citera
2020-12-03, 22:06
  #3
Medlem
Vad är anledningen till att du skulle få sex månadslöner?
Citera
2020-12-03, 22:08
  #4
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anal.kurt
Varit på företaget i knappt tio år. Så känns lite konstigt men samtidigt väldigt skönt. Fått min sista utskällningen denna vecka. Det har jag bestämt nu. Ska begära att bli arbetsbefriad from 1/1-21.

Varit en lojal och väldigt populär och duktig medarbetare fram till i år.
För två år sedan fick jag en ny chef. Han har brutit ned mig och övriga kollegor konstant och 70% av kollegorna har slutat sedan dess.

Ska begära att få 6 månadslöner + slutlön (sparade semesterdagar osv).
Hoppas de går med på mitt önskemål/krav.

Bolaget är känt (och stort) så i värsta fall får jag koppla in facket.

Någon som varit i samma sits? Kanske har kunnande eller erfarenhet på området?

Vad ska jag göra nu? Är öppen för att arbeta som städare och forskare och känner ingen direkt stress.

Bara ställa frågor om ni undrar något?

Tack för att du läste!

Vad du än gör säg inte upp dig innan du fått ett nytt arbete, svåra tider nu,
Citera
2020-12-03, 22:10
  #5
Medlem
Daves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anal.kurt
Varit på företaget i knappt tio år. Så känns lite konstigt men samtidigt väldigt skönt. Fått min sista utskällningen denna vecka. Det har jag bestämt nu. Ska begära att bli arbetsbefriad from 1/1-21.

Varit en lojal och väldigt populär och duktig medarbetare fram till i år.
För två år sedan fick jag en ny chef. Han har brutit ned mig och övriga kollegor konstant och 70% av kollegorna har slutat sedan dess.

Ska begära att få 6 månadslöner + slutlön (sparade semesterdagar osv).
Hoppas de går med på mitt önskemål/krav.

Bolaget är känt (och stort) så i värsta fall får jag koppla in facket.

Någon som varit i samma sits? Kanske har kunnande eller erfarenhet på området?

Vad ska jag göra nu? Är öppen för att arbeta som städare och forskare och känner ingen direkt stress.

Bara ställa frågor om ni undrar något?

Tack för att du läste!

Vad får dig att tro att du kan få 6 månadslöner genom att säga upp dig?
Citera
2020-12-03, 22:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Vad hände som gjorde allt braka?

Han har väl utsatt mig och övriga kollegor för minst 50 olika saker. Mobbning, psykisk terror, hånat, hotat osv.

Trots flera underlag på att vi medarbetare är djupt missnöjda med honom och att nu 70% av kollegorna valt att sluta/få sparken/byta tjänst pga ovanstående (bland annat) har hans chef konstant försvarat honom.

Har därför insett att det blivit ohållbart då jag förstår att vi aldrig blir av med någon av dom.

Haft planer på att polisanmäla osv men tror inte det skulle leda till något iaf och merparten är inte så ”grova” heller.

Bolaget ligger i Göteborg och har haft tankar på att informera GP om vad som försiggår. Men orkar inte.

Tips på något roligt jobb att titta på? Någon bransch?
Citera
2020-12-03, 22:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dave
Vad får dig att tro att du kan få 6 månadslöner genom att säga upp dig?

Kanske uttryckte mig lite plumpt.
Begära att bli arbetsbefriad (eller vad det exakt kallas) och då erhålla 6 månadslöner.

Jag tänkte föreslå 9-12 månader.
Har pratat med facket och 6 månader bör de gå med på utan problem. 9-12 månader är mer vanskligt.

Så känner inte att jag orkar förhandla så kör 6 månader + slutlön.
Citera
2020-12-03, 22:16
  #8
Medlem
Daves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anal.kurt
Kanske uttryckte mig lite plumpt.
Begära att bli arbetsbefriad (eller vad det exakt kallas) och då erhålla 6 månadslöner.

Jag tänkte föreslå 9-12 månader.
Har pratat med facket och 6 månader bör de gå med på utan problem. 9-12 månader är mer vanskligt.

Så känner inte att jag orkar förhandla så kör 6 månader + slutlön.
Frågan kvarstår, varför skulle företaget gå med på det? Vill du sluta, får du högst troligt inte en ända extra dag betald.
Citera
2020-12-03, 22:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anal.kurt
Han har väl utsatt mig och övriga kollegor för minst 50 olika saker. Mobbning, psykisk terror, hånat, hotat osv.

Trots flera underlag på att vi medarbetare är djupt missnöjda med honom och att nu 70% av kollegorna valt att sluta/få sparken/byta tjänst pga ovanstående (bland annat) har hans chef konstant försvarat honom.

Har därför insett att det blivit ohållbart då jag förstår att vi aldrig blir av med någon av dom.
Inte kul när sånt där händer. Råkade ut för en liknande chef en gång, och fattade aldrig varför hans chef inte gjorde något. Kom senare fram att de två brukade träffas i smyg för sex.

Jag sa upp mig i vredesmod en gång, och det enda jag ångrar är att jag inte sa upp mig tidigare. Men försök få en deal om du kan!
Citera
2020-12-03, 22:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Vad du än gör säg inte upp dig innan du fått ett nytt arbete, svåra tider nu,

Jag har nog minst 5-6 klara arbeten om jag vill.
I värsta fall hoppar jag på något av dessa.

Men vet att det är oroliga tider just nu men ändå värre om jag blir psykiskt sjuk pga situationen idag.

Tack för ditt svar
Citera
2020-12-03, 22:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dave
Frågan kvarstår, varför skulle företaget gå med på det? Vill du sluta, får du högst troligt inte en ända extra dag betald.

Jag ska inte säga upp mig.
Men om jag säger upp mig skulle jag vara tvungen att arbeta kvar 3 månader så indirekt 2-3 månader får jag då (eftersom de inte vill ha mig där ändå)

De är trötta på mig. Jag är trött på dom. Då försöker man hitta en bra och smidig lösning för båda vilket sker genom tex det jag skriver innan. I mitt fall 6 månader men jag har förstås möjlighet att begära vad jag vill men det är onödigt för det jag MAX skulle kunna få är 12 månader (och det är ganska osannolikt) så 6 månader + slutlön.

Jag jobbar på ett stort bolag, där facket är viktigt och starkt. Och bolaget vill alltid undvika att sparka (eller valfritt ord) personal.

Tack för ditt engangemang
Citera
2020-12-03, 22:24
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magicunderpants
Inte kul när sånt där händer. Råkade ut för en liknande chef en gång, och fattade aldrig varför hans chef inte gjorde något. Kom senare fram att de två brukade träffas i smyg för sex.

Jag sa upp mig i vredesmod en gång, och det enda jag ångrar är att jag inte sa upp mig tidigare. Men försök få en deal om du kan!

Inte roligt!
Fick du nån deal? Eller drog du bara?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback