2020-12-01, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
En försäkringsmäklare syr ihop mer komplexa försäkringslösningar åt exempelvis fastighetsbolag mm. Alternativt syr de ihop pensionsförsäkringslösningar för företag åt deras anställda.

Om du ska köpa en vanlig hemförsäkring utan krusiduller har du ingen anledning att prata med en försäkringsmäklare.

Jag arbetar främst med privatförsäkringar. Det vill säga villahem/hem/bil/barn/hund/ inkomstförsäkring osv. Det finns naturligtvis fler bolag som arbetar med lösningar som ni nämnt ovan. Söderberg & Partners exempelvis.
Citera
2020-12-01, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Säg att jag har en hemförsäkring och det har varit inbrott. Hur bevisar jag för försäkringsbolaget vad som är stulet?

Bra fråga! Ni uppger helt enkelt vad som blivit stulet. Många bolag kräver i dem flesta fallen kvitto. Gäller exempelvis elektronik. När ni tecknar en försäkring anger ni ett så kallat ”lösöresbelopp” vilket är taket för maximal ersättning eller uppskattat värde på dina tillhörigheter. Dock har dem flesta bolagen 1 mkr som standardbelopp. Bedömningen sker av enskild handläggare.
Citera
2020-12-01, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
I stand corrected. Jag trodde att en försäkringsmäklare sålde försäkringar, och att en vanlig fråga som kunde komma upp med kunden är hur man bevisar stöld.

Du har helt rätt! Naturligtvis informerar vi våra kunder om hur processen fungerar vid anmälan av skada. En fråga vi får rätt ofta. Dock bedöms alla skador individuellt och det är upp till varje enskild handläggare att utreda och fatta beslut.
Citera
2020-12-01, 20:42
Medlem
Vad tycker du om https://www.konsumenternas.se/ ? Är dom vettiga i sina jämförelser?
Citera
2020-12-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKEE
Jag arbetar främst med privatförsäkringar. Det vill säga villahem/hem/bil/barn/hund/ inkomstförsäkring osv. Det finns naturligtvis fler bolag som arbetar med lösningar som ni nämnt ovan. Söderberg & Partners exempelvis.

När är det lönt för en privatperson att anlita en försäkringsmäklare för att fixa en hemförsäkring?
Citera
2020-12-01, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Vad tycker du om https://www.konsumenternas.se/ ? Är dom vettiga i sina jämförelser?

Jag använder ofta Konsumenternas.se. En sida som jämför och rankar Sveriges försäkringsbolag efter produkt/villkor. Hänvisar ofta mina kunder dit om dem är osäkra på det försäkringsbolag jag rekommenderat. Har dem exempelvis IF på sin villahemförsäkring och jag istället rekommenderar ICA kan dem själva se att ICA på många delar har bättre villkor/högre poängsättning. Dock har dem ingen prisjämförelse.
Citera
2020-12-01, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
När är det lönt för en privatperson att anlita en försäkringsmäklare för att fixa en hemförsäkring?

Jag förstår din poäng. Jag själv samt företaget jag arbetar åt tar ingen extra avgift för att rådgiva en kund. Vi får istället betalt av bolagen vi jämför och förmedlar. Dock väljer vi inte bolag efter personlig vinst utan vad som gynnar kunden mest.

Som branschen ser ut idag är det viktigt att jämföra priser och villkor varje eller vartannat år då det alltid kommer finnas konkurrerande bolag. Tidigare arbetade försäkringsbolagen med återbäring och självriskrabatt för trogna kunder. Idag är det snarare nya kunder som får bättre rabatter, en så kallad "nykundsrabatt". År nummer två hoppas bolagen att ni förlänger avtalet, vilket sker automatiskt om ni inte gör ett nytt aktivt val. Det många kunder inte vet att din "nykundsrabatt" tas bort och ni får istället ordinarie pris+årlig prishöjning. Det finns naturligtvis bolag som fortfarande jobbar med självriskrabatt och återbäring- exempelvis Folksam.
Citera
2020-12-01, 22:50
Medlem
Christopher.s avatar
Vilka försäkringar/försäkringsbolag är mest prisvärt för skogsfastigheter, 100+ hektar i norrland samt stugor på ofri grund.
Citera
2020-12-01, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Vilka försäkringar/försäkringsbolag är mest prisvärt för skogsfastigheter, 100+ hektar i norrland samt stugor på ofri grund.

Tack för din fråga! Jag rekommenderar Länsförsäkringar.
Citera
2020-12-02, 03:31
Medlem
Bor i USA så du kanske inte har stenkoll på försäkringar här men hursomhelst. Jag pratade med en försäkringssnubbe idag för att skaffa privat invaliditetsförsäkring. Han gav mig en deal för $405 per månad där jag får $10000 per månad skattefritt om jag inte kan fortsätta arbeta med samma jobb pga invaliditet. Dessutom räknas det upp med 3% per år för att täcka inflation. Om det är psykisk sjukdom så gäller det bara i två år men annars tills jag är 65. Om jag blir katastrofiskt invalid typ en grönsak så får jag $8000 per månad extra skattefritt tills jag fyller 65. Är nu 38 år.

Låter det som en bra deal? Skulle man kunna få något liknande i Swedistan?
Citera
2020-12-03, 22:25
Medlem
Pungterings avatar
Om du nu är både gammal och relativt framgångsrik, varför använder du 'dem' överallt där det ska vara 'de'?
Citera
2020-12-03, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Om du nu är både gammal och relativt framgångsrik, varför använder du 'dem' överallt där det ska vara 'de'?

Ursäkta min grammatik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in