Citat:
Ursprungligen postat av
Engineer
När är det lönt för en privatperson att anlita en försäkringsmäklare för att fixa en hemförsäkring?
Jag förstår din poäng. Jag själv samt företaget jag arbetar åt tar ingen extra avgift för att rådgiva en kund. Vi får istället betalt av bolagen vi jämför och förmedlar. Dock väljer vi inte bolag efter personlig vinst utan vad som gynnar kunden mest.
Som branschen ser ut idag är det viktigt att jämföra priser och villkor varje eller vartannat år då det alltid kommer finnas konkurrerande bolag. Tidigare arbetade försäkringsbolagen med återbäring och självriskrabatt för trogna kunder. Idag är det snarare nya kunder som får bättre rabatter, en så kallad "nykundsrabatt". År nummer två hoppas bolagen att ni förlänger avtalet, vilket sker automatiskt om ni inte gör ett nytt aktivt val. Det många kunder inte vet att din "nykundsrabatt" tas bort och ni får istället ordinarie pris+årlig prishöjning. Det finns naturligtvis bolag som fortfarande jobbar med självriskrabatt och återbäring- exempelvis Folksam.