• 1
  • 2
2020-12-01, 00:14
Medlem
Alltid undrat hur försäkringsbolag resonerat? Hur beräknar man pris? Frågan är fri!
Citera
2020-12-01, 01:00
Medlem
EghtLeggeds avatar
Varför blev du en försäkringsmäklare ?
Vad fick dig att välja det yrket ?
Krävs det en utbildning för att bli försäkringsmäklare och vilken typ av utbildning i sådana fall ?
Är lönen bra ?
Citera
2020-12-01, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKEE
Alltid undrat hur försäkringsbolag resonerat? Hur beräknar man pris? Frågan är fri!

När du berättar om ditt jobb. Hur många går procentuellt och kollar på när färg torkar istället för att ställa följdfrågor om ditt yrke
Citera
2020-12-01, 01:13
Medlem
Jagersros avatar
Inte många vet vad en försäkringsmäklare gör. Du inbillar dig att många vet det, det är ju svårt att ställa frågor... Jag vet och har arbetat i försäkringsbranschen... Gemene man har inte en susning hur det fungerar. Du kan ju börja med att förklara det !
Citera
2020-12-01, 01:17
Medlem
Hur sann är nidbilden av att du endast är en glorifierad telefonförsäljare?
Citera
2020-12-01, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Inte många vet vad en försäkringsmäklare gör. Du inbillar dig att många vet det, det är ju svårt att ställa frågor... Jag vet och har arbetat i försäkringsbranschen... Gemene man har inte en susning hur det fungerar. Du kan ju börja med att förklara det !

Jag har ingen aning faktiskt. Drar till med en gissning:
Börjar baklänges, mäklare. En person som på något sätt medlar mellan två parter, som leder oss till första ordet....Möjligtvis en person som medlar mellan försäkringsbolaget och privatperonen? Eller rent av två bolag?
Kanske ska det fungera som en försäkring i egen form, för bägge parters trivsel.

Hur som helst...
Varför valde du att börja jobba med försäkringar? Ser du stora framtidsmöjligheter inom branschen?
Citera
2020-12-01, 01:33
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geezson
Jag har ingen aning faktiskt. Drar till med en gissning:
Börjar baklänges, mäklare. En person som på något sätt medlar mellan två parter, som leder oss till första ordet....Möjligtvis en person som medlar mellan försäkringsbolaget och privatperonen? Eller rent av två bolag?
Kanske ska det fungera som en försäkring i egen form, för bägge parters trivsel.

Hur som helst...
Varför valde du att börja jobba med försäkringar? Ser du stora framtidsmöjligheter inom branschen?
Kanske ställt frågan till fel person... Den ska till Ts !
Citera
2020-12-01, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Kanske ställt frågan till fel person... Den ska till Ts !

Givitvis är frågan till TS. Jag formulerade mig klumpigt.
Men nog kanske kan du besvara om min spekulation kring yrket höll eller ej?
Citera
2020-12-01, 01:53
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geezson
Givitvis är frågan till TS. Jag formulerade mig klumpigt.
Men nog kanske kan du besvara om min spekulation kring yrket höll eller ej?
Ok ! Inga problem. Har précis gått i pension. Tidig sådan då villkor o lön varit goda. Försäkring är kul och intressant. Mycket goda framtidsmöjligheter. Lär dig brett om branschen från start men bli riktigt bra på en nisch. Ett segment där du är expert. Tex sparande i Kapitalförsäkring. Starta gärna eget mäkleri.
Citera
2020-12-01, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald

Tror du blandar ihop med försäkrings"rådgivare" som jobbar på/för försäkringsbolagen. Försäkringsmäklare är en tredje part.
Citera
2020-12-01, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Varför blev du en försäkringsmäklare ?
Vad fick dig att välja det yrket ?
Krävs det en utbildning för att bli försäkringsmäklare och vilken typ av utbildning i sådana fall ?
Är lönen bra ?

Jag ville få in en fot inom säljbranschen. Mitt yrke är en blandning av kundtjänst och försäljning. Ja, du går en utbildning inom produkt, förmedling och säljetik. Lönen är väldigt bra, provisionsbaserad dock. Som mest har jag tjänat 67.000kr/mån.
Citera
2020-12-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald

Beror på vem frågan ställs till. Jag förmedlar försäkringar över telefon. Min korrekta titel är ”Försäkringsrådgivare” eller ”Försäkringsmäklare”. Jag skulle definiera en telefonförsäljare som någon som ”kränger produkter över telefon”. Detta är inte i enlighet med vad vårt arbete går ut på då tjänsten är betydligt mer komplex. Ni kan kalla mig en tredje part. Jag jämför olika försäkringar från majoriteten av Sveriges olika försäkringsbolag och förmedlar den produkt som överensstämmer med kundens önskemål. Vi har en omsorgsplikt som innebär att vi inte kan ”kränga” efter egen vinning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in