2020-12-01, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullangero
Kan du inte lista ut det själv eller? 🤦🏻‍♂️🔫

Hur svårt kan det vara om dem heter Karlsson i efternamn.
Har du tagit din medicin idag?
Utländska namn kan vara svåra! Finns ingen som helst anledning för dig att vara otrevlig! Likaväl som du skrev ohyfsat inlägg, kunde du ha skrivit vilka bokstäver * står för! Läs reglerna på FB om maskning av namn.

(... om DE heter Karlsson...)
Senast redigerad av DEF1 2020-12-01 kl. 14:54.
Citera
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Eftersom dom inte ens har fått åldern rätt på barnet så tror jag inte artikeln är särskilt vettig.
Åldern på den döde sonen är rätt. Han skulle ha fyllt tre det år han dog.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Tack för en ypperlig välskriven historia.. måsta bara fråga om när fadern dog och när denna sonen föddes .. kanske bara är lite fel på tiden.. då det blir ett antal mera månader i mellan fadern dog och sonen föddes.. eller har denna sonen en annan far???

sonen föddes 1979, pappan dog 1992. hur mår du egentligen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Tack för en ypperlig välskriven historia.. måsta bara fråga om när fadern dog och när denna sonen föddes .. kanske bara är lite fel på tiden.. då det blir ett antal mera månader i mellan fadern dog och sonen föddes.. eller har denna sonen en annan far???

Vad i hela friden svamlar du om?

12 år, 10 månader och 8 dagar efter att "denna sonen" föds så dör fadern. Inget fel på tiden. Helt klart "ett antal mera månader i mellan".

Jisses.
Citera
2020-12-01, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Åldern på den döde sonen är rätt. Han skulle ha fyllt tre det år han dog.

Jo fast han hade väl fyllt 2 bara någon vecka innan han dog?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atlasboken
"Inlåst i 30år men ändå"

Man är förhelvete inte inlåst i 30år om kan gå ner till sitt lokala livs och köpa cola och chips!?

Är detta en nyhet för att skifta fokus från Fredrik Federley?

Nej.. tror inte det. Fredrik har inte hållit nån inlåst.

Jag tror mannen som vart inlåst är gravt efterbliven/handikappad, så han har nog inte fattat bättre än bara joinat.
Modern var orolig för honom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
En alldeles utmärkt resumé vilken sammanfattar historien på ett lysande sätt. Det tackar vi för! Oerhört märkligt att döpa sin äldre son till samma namn som den döde, bara det visar på någon sorts psykisk störning. Ett sätt att försöka låtsas om att den yngre sonen aldrig dog utan lever vidare i den äldre sonen som sedermera stängdes in? Ren spekulation naturligvis.

Att döpa ett barn efter ett äldre syskon som dött var vanligt förr, men man får gå tillbaka typ 100 år minst. Kunde hända att det kunde ske flera gånger i rad på den tiden barnadödligheten var hög. Varför så skedde vet jag inte, dock ingen psykisk störning noterat i kyrkböckerna. Kanske ville man få släktnamn att leva vidare.

I detta fallet verkar det ju konstigt då barnens namn är tämligen udda, varken svenska eller typiskt ungerska såvitt jag kan bedöma.
Citera
Medlem
Agphyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huspahav
Jättebra! Kan du inte skriva till vad stjärnorna betyder också?

Google Sleipnervägen 85 karlsson
Citera
2020-12-01, 14:38
Medlem
Som en del påpekat är den här historien egentligen inte så unik. Många människor lever i misär och med stor ohälsa och ”samhällets skyddsnät” som många åberopar kan inte hjälpa vuxna människor som inte söker själva eller tar emot hjälp. Undantagen finns i LPT och LVM men även här ”misslyckas” samhället med att få folk på fötter.

Hela historien är tragisk och det är smärtsamt att mannen inte fångades upp som minderårig. Idag hör det till rutin att anmäla till soc om en person hamnar på sjukhus och har minderåriga barn hemma. Som tur är.
Citera
2020-12-01, 14:39
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
I DN:s artikel framkommer en del nytt förutom det som Avril citerade ovan – https://www.dn.se/sthlm/slaktingen-som-hittade-mannen-han-viskade-mitt-namn-gang-pa-gang/

Vet ej hur länge den ligger utanför betalväggen, så här kommer en kort sammanfattning. Detta är en egen intervju av en vuxen (nåja) journalist och alltså inga citat ur kvällspressen.

Släktingen, enligt artikeln en kvinna som är närstående till 41-åringen, har inte varit i lägenheten på 20-25 år. I söndags kväll gick hon dit efter att hon fått höra att den 70-åriga kvinnan var på sjukhus, dörren var olåst och hon fann 41-åringen i köket, i mörkret. Han kände igen sin släkting och viskade hennes namn. Han kunde trots svullna och såriga ben både stå och gå, dock haltande. Det gick inte att få i hans fötter i ett par skor. Vidare hade han "knappt några tänder i munnen kvar", och han sade själv att han inte lämnat lägenheten på 15 år, en utsaga som släktingen dock medger att hon har svårt att komma ihåg exakt. 41-åringen verkade orolig och hon fick fråga om han tillät att hon kontaktade sjukvården åt honom. Hon har också lovat 41-åringen att han aldrig mer behöver återvända till lägenheten och att hon skall ordna boende åt honom i en gäststuga, med dubbelsäng, egen tv samt frihet att göra vad han vill med sitt liv.

Släktingen fick inte följa med ambulansen till sjukhuset p g a rådande pandemi, men lugnade 41-åringen med att hon skall ha fortlöpande kontakt med sjukhuset.

Hon berättar vidare att det är modern som sett till att han kommit längre och längre från samhället, med ursäkter till släkt och vänner såsom "han mår psykiskt dåligt, han orkar inte träffa folk". Enligt henne är det modern som "sett till det här. Han har inte varit så från början".

Om sig själv berättar hon att hon varit i "något av en mardrömstillvaro" och i många år larmat släktingar, socialtjänst och sjukvård om att något inte står rätt till med 70-åringen och hennes son. "Svaret från alla har varit att det inte är något brott som har begåtts, och att 41-åringen och hans mamma har en egen vilja att leva som de vill."

Låter ju väldigt likt serien The Act
Citera
2020-12-01, 14:40
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlasboken
"Inlåst i 30år men ändå"

Man är förhelvete inte inlåst i 30år om kan gå ner till sitt lokala livs och köpa cola och chips!?

Är detta en nyhet för att skifta fokus från Fredrik Federley?
Nä denna man har helt enkelt inte velat gå ut, så jävla kuvad tror jag inte att någon karl är som inte har någon diagnos, han gick ju i skolan till sjuan och när jag gick i sjuan var det fan ingen som höll mig inne mot min vilja!
Citera
2020-12-01, 14:40
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -nickname-
Absolut, tänkte mest att det finns en möjlighet, och skall då inte avfärda morbrorn. Men det lutar mer åt att det är systern om det är någon av de som vi känner till här i tråden. Sedan kan det ju vara en kusin eller tremänning också.

Absolut. Mostern har åtminstone två barn, en dotter född 1984-11-26. Tänker att det kan vara lite ungt. Pernill* M*ud M*ria *ndersson. Bor förvisso i relativ närhet. Dock inte bekant med åtminstone den äldre systern på FB. Svårgooglat namn dock.

Morfadern hade flertalet syskon som bodde i området. Kräver en lite mer utförlig utredning, men jag gissar att det är svårt att komma fram med något säkert där hur som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in