2020-12-01, 13:54
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aniara20
Dom är säkert av resandesläkt eller som vi förr kallade tattare. Vanligt bland dom att ha förakt och rädsla för staten.

Nej, det är inte resandesläkt. Du kan sluta att spekulera i detta. Läs tråden.
Citera
2020-12-01, 13:55
Medlem
Pansarhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Lugna sig lite nu. Fritzl knullade sin dotter dagligen i typ 20 år och fick flertalet barn med henne. Innan mer info kommer om denna morsa är hon inte i närheten av Fritzl.

Okej, om vi bortser att knulla.
Ändå, skillnaden mellan 20 och 30 år är 150%.
Citera
2020-12-01, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avril
https://www.dn.se/sthlm/slaktingen-som-hittade-mannen-han-viskade-mitt-namn-gang-pa-gang/

Har mannen något problem sedan tidigare?

– Nej, han hade inte det från början. Men nu har han ju det. Han är ju en jätteskadad människa. Det här är en människa som var en totalt normal pojke men som successivt sedan barnsben mer och mer blivit isolerad, säger kvinnan.

Edit: Kvinnan är alltså den anhöriga som upptäckte mannen.
Ytterligare citat från artikeln du länkar till (om den kommer bli låst) apropå myndigheter etc:

Kvinnan berättar att hon själv har varit i något av en mardrömstillvaro där hon under många år har larmat om att något inte står rätt till med den 70-åriga kvinnan och hennes son. Hon berättar att hon bland annat har lyft frågan till släktingar, men också myndigheter i möten med socialtjänst och sjukvård.

Svaret från alla har varit att det inte är något brott som har begåtts, och att 41-åringen och hans mamma har en egen vilja att leva som de vill. Men den närstående kvinnan har aldrig accepterat detta.

– Ingen har trott på mig. Ingen. Ingen.
Citera
2020-12-01, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Beklagar dina svåra erfarenheter och starkt av dig att du har lyckats bli en så pass ”frisk” person som du av ditt välformulerade inlägg verkar vara. Du skriver ”hela min uppväxt”; Hur gammal var du när du sökte dig ut och vad fick dig att göra det? Tack för att du delade med dig! Kram på dig!

Tack. Så länge jag kan minnas (åtminstone från 1a klass) var min mamma periodvis inlagd på psyket. Oklart för mig vad som föranledde dessa inläggningar, men troligtvis med viss övertalning från nära släkt/vän. Det pågick fram till jag flyttade hemifrån. Jag hade en ganska stökig uppväxt förstås, men gick hela tiden i skolan (när jag inte skolkade). Därigenom hade jag kompisar som kunde hålla mig jordad med verkligheten - mest troligt till skillnad från BO i detta hemska fall. Det mesta av misären hemma gick alla förbi (jag pratade aldrig med någon om hur det egentligen stod till hemma, dels eftersom jag skämdes och dels eftersom jag inte själv förstod hur skevt det var).

Och som sagt, det var aldig någon som ställde några frågor (inte så jag hörde det i alla fall), varken från släktens, kompisarnas, skolans, sjukvårdens eller myndigheternas håll. Stört.
Citera
2020-12-01, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Okej, att hon har larmat men om det varit jag hade jag tagit med mig någon och brutit mig in i lägenheten för länge, länge sedan.

Exakt. Det hade ju gått 20-25 år sedan systern lämnade hemmet och senast såg sin bror. Och under dom åren verkar hon ha varit fullt medveten om att hennes bror bodde hos modern.

Det stora frågan är v a r f ö r systrarna flyttade & inte brodern? Hur kunde hela släkten (?) värna om de båda systrarna men fullständigt strunta i den stackars pojken? Om de visste att mamman inte mådde bra. För efter vad det verkar som så bröts ju kontakten mellan mamman & döttrarna helt. Och om BO dessutom är normalbegåvad från början, om nu dessa uppgifter stämmer.
Citera
2020-12-01, 13:59
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Finns det egentligen några belägg för att sonen ”hölls instängd i 28 år”?

Är väl mer troligt att han varit överbeskyddad och långsamt fastnat i en beroenderelation till mamman, och till slut själv valt att inte gå ut speciellt ofta/aldrig.

Men bilden av ”instängd” säljer ju bättre och folk tror på det dom fantiserar ihop.

Finns troligt många likheter mellan detta fallet och dom där barnen i Ystad som också initialt sades ha varit fångar av sina föräldrar. Något som så sakteliga ändrades till att vara åtminstone delvis nonsens.

Precis min fundering också. Det börjar ju framkomma information om att han åtminstone inte var helt avskärmad, till och med lämnade han lägenheten i somras för att gå till matbutiken. Däremot kan ju han psykiskt nedbruten, och isolerad från verkligheten blivit allt mer benägen att självmant stanna inne. Isolering förändrar människor på alla möjliga sätt.

Jag börjar också tro att titeln "instängd" just nu är något som säljer väldigt bra, och börjar tvivla lite på i vilken grad detta har skett. Frågan är om vi kommer få hela sanningen. I vilket fall som helst hoppas jag att mannen nu får all hjälp han kan få.
Citera
2020-12-01, 14:00
Medlem
I DN:s artikel framkommer en del nytt förutom det som Avril citerade ovan – https://www.dn.se/sthlm/slaktingen-som-hittade-mannen-han-viskade-mitt-namn-gang-pa-gang/

Vet ej hur länge den ligger utanför betalväggen, så här kommer en kort sammanfattning. Detta är en egen intervju av en vuxen (nåja) journalist och alltså inga citat ur kvällspressen.

Släktingen, enligt artikeln en kvinna som är närstående till 41-åringen, har inte varit i lägenheten på 20-25 år. I söndags kväll gick hon dit efter att hon fått höra att den 70-åriga kvinnan var på sjukhus, dörren var olåst och hon fann 41-åringen i köket, i mörkret. Han kände igen sin släkting och viskade hennes namn. Han kunde trots svullna och såriga ben både stå och gå, dock haltande. Det gick inte att få i hans fötter i ett par skor. Vidare hade han "knappt några tänder i munnen kvar", och han sade själv att han inte lämnat lägenheten på 15 år, en utsaga som släktingen dock medger att hon har svårt att komma ihåg exakt. 41-åringen verkade orolig och hon fick fråga om han tillät att hon kontaktade sjukvården åt honom. Hon har också lovat 41-åringen att han aldrig mer behöver återvända till lägenheten och att hon skall ordna boende åt honom i en gäststuga, med dubbelsäng, egen tv samt frihet att göra vad han vill med sitt liv.

Släktingen fick inte följa med ambulansen till sjukhuset p g a rådande pandemi, men lugnade 41-åringen med att hon skall ha fortlöpande kontakt med sjukhuset.

Hon berättar vidare att det är modern som sett till att han kommit längre och längre från samhället, med ursäkter till släkt och vänner såsom "han mår psykiskt dåligt, han orkar inte träffa folk". Enligt henne är det modern som "sett till det här. Han har inte varit så från början".

Om sig själv berättar hon att hon varit i "något av en mardrömstillvaro" och i många år larmat släktingar, socialtjänst och sjukvård om att något inte står rätt till med 70-åringen och hennes son. "Svaret från alla har varit att det inte är något brott som har begåtts, och att 41-åringen och hans mamma har en egen vilja att leva som de vill."
Citera
2020-12-01, 14:01
Medlem
-nickname-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Nu gissar jag ändå att det är den äldre systern. Citat från texten:

” Kvinnan berättar att hon sade till 41-åringen att ”du behöver aldrig komma tillbaks hit igen” med syftning på lägenheten där han misstänks ha hållits instängd i 28 år.

Hon berättar vidare att hon lovade 41-åringen att han skulle få bo under ordnade förhållanden i en gäststuga.”

Systern bor i en villa med troligt gästhus på tomten:

https://goo.gl/maps/SqnMkLWieDGo5di99

Den andra systern eller mostern syns inte omedelbart ha tillgång till en gäststuga, men så kan det förstås vara. Utesluter att det skulle vara någon annan än en syster eller mostern, med tanke på att man skriver ”närstående”.

Mycket möjligt, och bra grävt. Det är dock fortfarande märkliga uttryck i pressen om denna "släkting". Det är alltid en viss distansiering i sättet de beskriver denne. Aldrig syskon eller nära anhörig, prat om mamman. Därför det är fortfarande svårt att avgöra. Jag hittar inte inlägget där det står om moderns syster och broders identiteter, är det borttaget?
Citera
2020-12-01, 14:02
Medlem
Hoggorms avatar
Enligt mrkoll är den äldre systern åtalad och dömd. Har inte tillgång till domen, kanske någon annan har?

https://mrkoll.se/atal-och-rattsprocesser/Jaqueline-Jodie-Nikolic-Hgdalsvgen-9-Vendels/mUxamUxadYQauerAulaTmUxapuhQcYfrkyqRaQbTAQmsqqkcYf rrahA
Citera
2020-12-01, 14:03
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhane
Okej, om vi bortser att knulla.
Ändå, skillnaden mellan 20 och 30 år är 150%.
Visst 30 år är 50% mer än 20 år så i det avseendet är det ju i alla fall längre. Men det känns inte som att det går alls att bortse från ”knulla”...
Citera
2020-12-01, 14:05
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Fadern, skall enligt uppgift, haft asociala drag och sysslat med småkriminalitet. Han skall ha varit våldsam, dock inte mot sina barn. Något stadigt arbete tycks han inte ha haft, trots titeln ”vaktmästare” i folkbokföringen 1975.
Något grövre brott i paritet med rånet 1971 verkar han inte ha varit involverad i. Inte heller skall han ha avtjänat något längre frihetsstraff utöver de 3 åren tilldömdes för nämnda rån. Något missbruk verkar han inte heller ha hängett sig åt. Enligt uppgift skall han varit vid mycket god vigör, åtminstone fysiskt. Jag får intrycket av att sjukdomsförloppet, cancer, var hastigt.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2020-12-01 kl. 14:09.
Citera
2020-12-01, 14:06
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -nickname-
Mycket möjligt, och bra grävt. Det är dock fortfarande märkliga uttryck i pressen om denna "släkting". Det är alltid en viss distansiering i sättet de beskriver denne. Aldrig syskon eller nära anhörig, prat om mamman. Därför det är fortfarande svårt att avgöra. Jag hittar inte inlägget där det står om moderns syster och broders identiteter, är det borttaget?

(FB) Stockholm: kvinna har hållit sin son instängd i lägenhet i 30 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in