Citat:
Ursprungligen postat av
datornurrrden
Detta är en tråd jag gått och funderat på länge så det hade varit kul om man fått en pytteliten kant här på FB.
Jag har nu i flera år mått dåligt, testat det mesta (tro mig när jag säger det), även lyckats gå och bli alkis under en period (ren nu), men generellt sett så är det låg energi, deppighet och panikkänslor när jag är utanför hemmet. Alltid är det något som ligger i psyket och trycker i bakgrunden, aldrig känner jag mig riktigt glad eller lugn.
Och för att göra en lång historia kort så mitt i detta, förra veckan, fick jag i mig 5mg diazepam... och jag mådde så fantastiskt jävla bra! Det kändes nästan som man åkte tillbaka till 15bast innan ångesten och all skit drog igång, grät faktiskt av känslan av att bara inte ha någon ångest och känna mig normal. Fick en sån jävla motivation att jag städade hela lägenheten och fick riktigt mycket jobb gjort (jobbar hemma), tror heller aldrig jag varit så snäll mot min sambo som jag var då...
Jag vet att man inte ska förlita sig på piller men jag tror fan jag kan behöva en push i ryggen just nu för att komma på fötter igen, och jag funderar på att medicinera mig med diazepam. Om jag ändå ska vara en zombie dagarna långa, så kan det väl ändå vara värt ett försök?
Jag har spenderat flera timmar här på FB och läst om allas upplevelser och insett att benso är något man måste respektera något djävulskt, vilket jag gör. Jag har en enorm respekt för den, därför undrar jag hur mycket och hur ofta kan man ta benso utan att bli beroende eller öka toleransen anmärkningsvärt?
Jag tog 5mg diazepam och det funkade perfekt. Om dagligen inte är rätt väg att gå så kanske 2-3 gånger i veckan? Vad tror ni om det? Kan jag få 2-3 dagar i veckan där jag bara kan slappna av så kan jag hålla mig de andra 4-5, det lär bli en jävla motivation i livet!
Finns det några här som brukar benso dagligen/per gånger i veckan och har gjort det i flera år? Hur fungerar det? Hur är det med toleransen? Nu är inte detta planen utan jag vill bara komma på fötterna, men går det att leva ett helt liv på benso om man sköter sig? Jag vill absolute inte "flumma", vill bara känna mig normal! Har hört att vissa gått på 5mg, till och med dagligen i flera år, och aldrig haft några problem...?
Svar uppskattas! All slags input uppskattas! Tack!
Förstår din nyfunna lycka och är glad för din skull.
Om dosen 5 mg passar dig så varför inte köra på den så länge du mår bra av det?
Vissa skriver man tillvänjs snabbt av benzo och ja då kanske man gör det.
Men jag har gått på det i 20 års tid. (Stesolid och Xanor) och har ännu så länge inte känt av några större problem eller jag behöver högre styrka.
Gick innan på 2 mg Xanor (stavar) dagligen.
Nu får plötsligt min läkare inte skriva ut det längre så jag har 3 x 10 mg Stesolid dagligen och haft det så snart i 2 års tid.
Ångesten finns så klart ändå alltid där men den lindras absolut av benzo.
Jag tror pundare och sånt tar betydligt högre doser av drogen/medicinen men det gör dem väl mest för att flumma och egentligen har de nog ingen ångest mer än de gillar bara knarka.
De vänjer sig troligen och behöver högre och högre doser hela tiden.
Så länge den där dosen funkar för dig så håll dig till den. Eller ha det som en "behovsmedicin" de dagar det känns riktigt piss så ta en tablett och slappna av lite.
Jag har också hört samma sak om det är ett helvete att klara sig utan det och man blir så beroende av det. Men jag höll mig ren ett par veckor innan jag skulle på arbetsintervju i Norge och det var inga problem.
Hur som haver. Lycka till med den nya medicinen och sköt medicineringen.
tillägg:
Du skall nog inte lyssna för mycket på folk som skriver på FB då dem flesta troligen köpt medicinen på svarta marknaden eller helt enkelt bara är emot medicin överlag.
När jag fick min diagnos äntligen efter ett helt liv och uppväxt med problem så när jag fick ADHD medicinen och benzo började jag fungera igen.
Kunde ha längre relationer till kvinnor och även behålla kompisar och annat utan be alla fara åt helvete.
Jag läste upp alla mina gymnasieämnen (natur) Sedan pluggade jag 5 årig Masterutbildning på universitet.
Så tydligen fungerar medicinen på vissa här i världen.
Lyssna på dig själv TS och din kropp (men framför allt läkaren) Vad FB folket här inne säger skall du ta med en stor nypa salt.
Du får som sagt själv avgöra om du tror på min berättelse eller inte. Men medicinen funkade bra på mig och tack vare den fick jag tillbaka ett liv igen.