2025-07-04, 09:57
Medlem
Som jag förstått det så kan man ta bens i några veckor(upp till tre?) utan nå problem med abstinens och skit. Men om du varit beroende av bens innan så kanske man måste vara på ännu mer vakt.
Citera
2025-07-05, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tabbe1234
Du ljuger. Vadå hallucinationer 5 år efter en benso abstinens. Låter mer som att du har vanföreställningar.

Du ljuger? Det var ett stort påstående att komma med när du inte befinner dig i dennes position.
Citera
2025-07-05, 03:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billybilsson
Du ljuger? Det var ett stort påstående att komma med när du inte befinner dig i dennes position.

Jag tror man kan få skador av benso, särskilt om man går av CT. Och ja, i flera år efter. Det jag har svårare att tro på är att man får fibro och ME medan man står på benso och att ångestlindringen bara beror på att man dagligen behandlar AT.

Hade min trötthets- och värkproblematik innan jag tog benso. Jag känner väldigt stark skillnad mellan ångest och AT (även om AT:n efter några dagar för mig kommer att innefatta ångest), men början av min AT är att det ringer i öronen och att kroppen känns spattig.

När man tar benso dagligen så skjuter man upp sin ångest så om man slutar tvärt kommer all tillbaka på en gång, iallafall när man har full AT. Så ja, på det sättet är det ju ingen kul medicin, och farlig.

Men att ta sporadiskt, inga problem. Och de flesta som tar för ångest och måste medicinera hela sitt liv med andra mediciner plus benso, vad spelar det för roll om de blir fast? Kommer inte kunna sluta med mina andra mediciner heller.
Citera
2025-07-06, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Du borde inte gjort så och det vet du. Du borde trappat ut långsamt med platåer. Du valde detta.

Ja, benso möblerar om hela hjärnan. Det tar tid för den att ändra tillbaka sig. Och den gör det aldrig fullt ut. Självklart ska man inte ta benso om man inte behöver. Att missbruka den är dumt. Att du flummade på din medicin betyder inte att alla gör det.

Du borde tagit hjälp vid uttrappning. Nu mår du som du förtjänar.

Ja, benso är med varjedagsbruk en medicin som har allvarliga effekter. Nu skyller du alla krämpor på den, sådant du hade innan men som inte syntes på grund av medicin.

Vilken dos stod du på?

Tack för de vänliga orden, mycket uppskattat!

Och tack Billy för att du tror på mig. Är allt ok med dig?

Visst kan man ha hallucinationer efter fem år med en sönderbombad hjärna. Förstår inte att jag inte fick en stroke.

Självklart bad jag om hjälp med nedtrappning! Men då läkaren som hade skrivit ut hade avlidit så ville inte någon ta över. De ansåg att jag skulle vara bra inom tre månader. Om inte, så var problemet "ångest".

Jag bad min läkare att skriva en remiss till beroendemottagningen. Fick ett brev två månader senare om att det skulle hon inte göra. Jag satte mig i badkaret och försökte skära upp handleden eftersom jag mådde så dåligt av abstinensen. Men psykakuten fanns 50 meter bort, så jag ringde dit. Läkaren var grinig för att jag kom en lördagkväll, och undrade om jag ville bli inlagd. Jag fick fyra Stesolid och blev hemskickad. Bölade som en barnunge (jag är en kvinna).

Skrev en egenremiss till beroendemottagningen, och fick träffa samma gamla surgubbe. Även han ansåg att abstinensen skulle vara över på några månader, "det är bara att härda ut". Men han hade också kallat min läkare från vårdcentralen. Hon ombads att skicka en remiss för EEG för att kontrollera min hjärna. Och jag skulle få medicin för Parkinson på grund av mina skakningar. Men det brydde hon sig inte om.

Jag hade inga kontakter, var nyinflyttad. Så de enda alternativen var att hoppa från balkongen eller göra en CT. Och nu 9.5 år senare sitter jag här med en stekt hjärna och kan knappast ta hand om mig själv. Great!
Senast redigerad av Newton555 2025-07-06 kl. 14:07.
Citera
2025-07-06, 16:21
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Självklart bad jag om hjälp med nedtrappning! Men då läkaren som hade skrivit ut hade avlidit så ville inte någon ta över. De ansåg att jag skulle vara bra inom tre månader.

Har också fått sådan skit sagd, fast i mitt fall sa de att det tar en vecka. Är vården helt galen? Härda ut?

Har de aldrig läst ett uttrappningsprotokoll?

Klart att det inte är färdigt efter tre månader.

Jag hade definitivt dödat någon av de läkarna i det fallet.
Citera
2025-07-11, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrissepisse
Som jag förstått det så kan man ta bens i några veckor(upp till tre?) utan nå problem med abstinens och skit. Men om du varit beroende av bens innan så kanske man måste vara på ännu mer vakt.
HALLÅ! Det finns inga "man" att hänvisa till, vi är unika och kroppar reagerar olika.

Benzo fucks up your brain! ...och det finns ingen detox som med alkohol eller annat skoj en stund.

Läs, läs, läs ny forskning på YT om benzo innan du börjar eller vill avsluta. Det tar tid och du kan behöva vänner som förstår. Har de inte varit där
.. gå därifrån
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in