Citat:
Ursprungligen postat av
Alkazam
Som jag ser det är ett motsatsförhållande något som vi föreställer oss mellan två abstrakta föreställningar. Även svart och vitt är ju i någon mening abstrakta föreställningar som du riktigt påpekar.
Men våra föreställningar bygger samtidigt på något i verkligheten, de är ju inte godtyckliga eller slumpmässiga. I fallet svart och vitt bygger vi det på förmågan att absorbera ljus.
Så motsatserna är de två ändpunkterna på en skala. Det är därför vissa saker kan ”existera” utan sin motsats. En sked, eller den abstrakta sked-egenskapen om du så vill, kan ju existera ”på egen hand” oavsett om det exv. finns gafflar.
Ja detta är intressant.
Vårt problem att definiera en motsats till en sked, är att en sked inte definieras av en enskild egenskap som har sina intuitivt greppbara ändpunkter.
En sked består av en komposit av ett mycket stort antal egenskaper. Samtliga dessa egenskaper behöver var för sig analyseras för att hitta en motpol i de möjliga spann av värden man kan tänka sig.
När man hittat motpolen till varje funnen egenskap så bygger man upp den nya abstraktionen utifrån dessa.
Jag ger mig ut på hal is i följande liknelse, och någon med bättre matematisk förståelse får gärna korrigera mig: (och beklagar om jag ger mig in i liknelser som inte ger dig en idé om vad jag syftar på)
Men om man tänker sig en komplicerad ljudvågform som när någon säger "Hej", så tänker jag mig en möjlig motsats till "Hej" att man gör en Fouriertransform för att ta fram beståndsdelarna i ljudet, som kan definieras av en mycket stor komposit av sinus och cosinussvängningar av olika styrka.
Låt amplituden för varje sinus svängning för en frekvens bytas med amplituden för motsvarande cosinus svängning för samma frekvens, och summera sedan dessa modifierade komponenter till en ny komposit, och där har du en motsats till "Hej".
Är det den enda möjliga motsatsen till "hej"?
Det tror jag inte, och denna fråga intresserar mig generellt.