2020-11-28, 23:48
Medlem
Det finns 2 typer av bilägare.
Den ena har smak och intresse, den andra har ingen smak, inget intresse utan tycker en Dacia är wow.
Har man en gång åkt i lite mer påkostade bilar så blir det svårt att köra en Dacia.
Men jag kan absolut förstå att vissa gillar den bilen, även fast den inte är bäst på allt så är det ju ändå mycket bil för pengarna.
Citera
2020-11-28, 23:51
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
I Rumänien och andra östländer ser man ofta Dacior gå som taxibilar, så tillförlitligheten är nog utmärkt.

Dacia Duster är troligen det prisvärdaste du kan få som nybil om du behöver en landetbil för pissiga eller snöiga vägar. Alternativet borde väl vara en begagnad Subaru (som lär behöva rätt många år på nacken för att komma ner i samma pris) eller Lada Niva, men de är betydligt obekvämare.

Men nån lyxkänsla eller prestige får man såklart inte.

Ska du börja bygga en Duster så drar det iväg, om än inte alls mycket kanske i förhållande till andra märken, men tillräckligt för att titta på kanske andra ny beg alternativ. Du fär en bra beg Subaru för 220.000+ (när jag började bygga en Duster, med vettiga tillägg).
Citera
2020-11-28, 23:54
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Dacia är billig. Det märks. Tunn plåt, bullrig, plastig. Låg budget.
Man får vad man betalar för.
Dålig motor - finns ju gruppåtal gällande dessa skitmotorer.

Ja jag har ägt en Dacia och kommer aldrig göra om misstaget. Blir nog fan aldrig Renault heller för den delen.
Citera
2020-11-29, 00:03
Medlem
yz44s avatar
Dacia Duster är en relativt vanlig bil så den säljer bra i alla fall.
Enligt min erfarenhet så är det inget fel på Dacia men man får vad man betalar för.
Med det menar jag att den fungerar som den ska men komfort- och utrustningsnivån är låg.

För den som inte bryr sig om lyx och prylar och behöver ett transportmedel duger den utmärkt.
Citera
2020-11-29, 00:07
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleanasfuck
Det finns 2 typer av bilägare.
Den ena har smak och intresse, den andra har ingen smak, inget intresse utan tycker en Dacia är wow.
Har man en gång åkt i lite mer påkostade bilar så blir det svårt att köra en Dacia.
Men jag kan absolut förstå att vissa gillar den bilen, även fast den inte är bäst på allt så är det ju ändå mycket bil för pengarna.
Vissa är nog tvingade att "gilla" billiga bilar eftersom de har dåligt med pengar men ändå vill ha garantierna. Med en begagnad BMW 750i, som säker är en mer påkostad bil än en Duster, så lär ju garantierna vara utgångna för ett par decennier sedan. En ägare till en Duster kan ju köra helt obekymrat i 3 år och halvt obekymrat i 6 år.
Citera
2020-11-29, 00:18
Medlem
För att det är rent skräp!
Det är teknik som Renault själva har förkastat och gått vidare med till nästa generation. Så först skulle jag komma på tanken att köpa en Renault, vilket knappast lär hända, sen skulle jag bli så snål så jag köper Renaults sloppy seconds.
Att kvaliteten är kass kan man kanske acceptera för att spara nån krona, men säkerheten skulle jag aldrig tumma på. Sätter man ett pris på sitt liv så är fortfarande en 10 år gammal svensk eller tysk bil mer prisvärd än en ny Dacia.
Citera
2020-11-29, 00:38
Medlem
En polare var länge i valet och kvalet att köpa en dacia 4wd eller en äldre Volvo 4wd för samma pengar. Han valde dacian och efter ett par veckor svor han över sitt val. Körning på motorvägen krävde hörselkåpor och utrustningsmässigt så fick han vara glad att det ingick vevar till fönstren för det fanns ingen ac. Motorn var för klen för bilen så bensinförbrukningen var inte bra. Att sedan försöka sälja den är ingen bra affär då andrahandsvärdet är ruggigt dåligt. Lite bra o veta för er som ska köpa en dacia. Polarens låg ute för 99000:- (tv-reklamen) men efter tillbehör (4wd, radio, lack mm) så landade det tillslut på ca 150000:-.
Citera
2020-11-29, 00:42
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
För att det är rent skräp!
Det är teknik som Renault själva har förkastat och gått vidare med till nästa generation. Så först skulle jag komma på tanken att köpa en Renault, vilket knappast lär hända, sen skulle jag bli så snål så jag köper Renaults sloppy seconds.
Att kvaliteten är kass kan man kanske acceptera för att spara nån krona, men säkerheten skulle jag aldrig tumma på. Sätter man ett pris på sitt liv så är fortfarande en 10 år gammal svensk eller tysk bil mer prisvärd än en ny Dacia.
Men Dustern är ju inte rent skräp enligt testerna!

Vad fan vill du ha i en bil som du anser är absolut nödvändigt? En massa bögskit som blippar och bloppar så fort man rör sig i bilen eller försöker köra iväg? Om man vill ha en bil som tar en från A till B, kanske på ruttna vägar året runt, utan att gå sönder i många år för en liten peng, och dessutom är en kompetent terrängbil som slår många mycket dyrare terrängbilar, så är Dustern en solklar vinnare.

Är man homofil och bor i Stockholm så kanske man måste ha en Audi för 500 000. Audi var tattarbilar för 20 år sedan. Konstigt att lite marknadsföring kan göra att alla bajsnödiga medelklassmänniskor prompt måste ha en idag.
Citera
2020-11-29, 01:02
Medlem
tastass avatar
Tror det ligger i Dusterägares vilja att hela jävla tiden tala om hur förbannat bra deras budgetbil är, det irriterar oss andra.
Jag kan köpa att det för många är ett förnuftigt bilval, men försök inte tala om för mig vilka kriterier jag ska värdesätta bland mina egendomar.
Körde min kompis Duster ett femtiotal mil för några år sedan, det var fullt tillräckligt för att avgöra att det inte var en bil för mig.
Citera
2020-11-29, 01:28
Medlem
mikaelss avatar
Om jag skulle köpa en billig budgetbil, skulle jag välja Skoda, inte något franskt skit från Rumänien, det låter ju om ett totalt katastrofrecept.
Citera
2020-11-29, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Men Dustern är ju inte rent skräp enligt testerna!

Vad fan vill du ha i en bil som du anser är absolut nödvändigt? En massa bögskit som blippar och bloppar så fort man rör sig i bilen eller försöker köra iväg? Om man vill ha en bil som tar en från A till B, kanske på ruttna vägar året runt, utan att gå sönder i många år för en liten peng, och dessutom är en kompetent terrängbil som slår många mycket dyrare terrängbilar, så är Dustern en solklar vinnare.

Är man homofil och bor i Stockholm så kanske man måste ha en Audi för 500 000. Audi var tattarbilar för 20 år sedan. Konstigt att lite marknadsföring kan göra att alla bajsnödiga medelklassmänniskor prompt måste ha en idag.

Det finns mycket jag vill ha av en bil. Att överleva när man krockar i den är väl den viktigaste punkten. 3 stjärnor av 5 i Euro ncap är väl inte bra resultat??? Skräp!
Citera
2020-11-29, 01:39
Medlem
Rysk-Bots avatar
De funkar utmärkt, det kan jag intyga. Franska bilar använder samma leverantörer av delar som Volvo och de flesta andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in