2020-11-28, 21:52
Medlem
KansasCityFagots avatar
Dacia Duster har 6 års rostskyddsgaranti, 3 års nybilsgaranti och får bra recensioner i pressen. Ja, inte bara bra utan faktiskt utmärkta recensioner. Som fyrhjulsdriven terrängbil slår den konkurrenter som kostar mångdubbelt mer. En Dacia Duster kostar faktiskt inte mycket mer än en cykel som innerstadshomofilerna i Stockholm köper för att cykla till jobbet.

Läser man här på Flashen så är dock bilden en annan. Man garvar, stönar och gör facepalm när denna utmärkta bil nämns. Varför är det så?

Jag skulle kunna tänka mig en Dacia Duster, trots att jag är rik, har 149 i IQ och 25 cm slak. Skulle inte du också kunna tänka dig denna lilla pärla i garaget? Varför garvar man åt en utmärkt bil till ett utmärkt pris?
Citera
2020-11-28, 21:55
Medlem
Kanske har något med bekvämligheten, ljudnivån, säkerhet eller liknande att göra.
Citera
2020-11-28, 21:55
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Fin bil men sist jag kollade var resultaten i krocktesterna usla.

Annars skulle jag kunna tänka mig en.
Citera
2020-11-28, 21:59
Medlem
CompressorVanes avatar
Är du en smart man håller du dig till Toyota.
Du kommer inte ångra dig.
Citera
2020-11-28, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
För att det är en sketbil byggt på rester från Peugeot?
Nej, däremot Renault som äger Dacia.
Bil som kan kännas gammal redan första dagen med en helt ny!
Citera
2020-11-28, 22:04
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Dacia Duster har 6 års rostskyddsgaranti, 3 års nybilsgaranti och får bra recensioner i pressen. Ja, inte bara bra utan faktiskt utmärkta recensioner. Som fyrhjulsdriven terrängbil slår den konkurrenter som kostar mångdubbelt mer. En Dacia Duster kostar faktiskt inte mycket mer än en cykel som innerstadshomofilerna i Stockholm köper för att cykla till jobbet.

Läser man här på Flashen så är dock bilden en annan. Man garvar, stönar och gör facepalm när denna utmärkta bil nämns. Varför är det så?

Jag skulle kunna tänka mig en Dacia Duster, trots att jag är rik, har 149 i IQ och 25 cm slak. Skulle inte du också kunna tänka dig denna lilla pärla i garaget? Varför garvar man åt en utmärkt bil till ett utmärkt pris?

Du verkar ha problem med läsförståelsen..

Ingen har påstått att Dacia gör "utmärkta" bilar.. däremot gör de prisvärda bilar för de som kan acceptera dålig komfort, kassa stolar, hög ljudnivå, billig inredning och allmänt dålig kvalitet, tröga köregenskaper, trist motor och hög bränsleförbrukning, samt tveksam krocksäkerhet och total avsaknad av moderna säkerhetssystem.
Ungefär som en bil från 90-talet med andra ord.
Kortfattat är Dacia sämst av alla bilar, förutom kinesiska skitbilar då..
Citera
2020-11-28, 22:07
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejahejda
Kanske har något med bekvämligheten, ljudnivån, säkerhet eller liknande att göra.
Tror du det?

Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Fin bil men sist jag kollade var resultaten i krocktesterna usla.

Annars skulle jag kunna tänka mig en.
Krocktesterna är mer än godkända. Det enda man klankat ner på är "förarstödsystem", alltså en massa elektroniskt bögskit som ingen behöver. Fredrick Federley och Jonas Gardell trånar säkert efter manicker som säger "ping" om man glömt borsta tänderna på morgonen innan man sätter sig i bilen eller blinkar katastrofvarning på instrumentbrädan om det duggregnar. En riktig karl behöver bara en bilkarta från Esso tryckt 1972 och en doftgran som förarstöd.

https://www.euroncap.com/sv/results/dacia/duster/29898

Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
För att det är en sketbil byggt på rester från Peugeot?
Det är ju ingen sketbil enligt testerna! Är det din bias som tar över nu? Objektiva tester visar tydligt att Dacia Duster är en mycket bra bil till ett osannolikt lågt pris. Är det det låga priset som stör dig. "Vad ska grannarna säga? De kommer tro att jag är ett fattighjon" Är det så du tänker?

Skäms på dig!
Citera
2020-11-28, 22:26
Medlem
blobben!!!s avatar
För att den inte är överdyr. Svensson tror att det bara är babbar som bryr sig om bling bling och status, men de hostar gärna upp mer än dubbla priset för vad som helst om det är rätt logga på produkten.

Är Dacia en lyxbil? Nej, men det är ett grymt bra koncept.
Citera
2020-11-28, 22:29
Medlem
Det vanligaste klagomålet är väl bränsledoft i kupeen.
Kan nog vara utan.
Citera
2020-11-28, 22:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

En Dacia tar dig nog från A till B utan problem, men är det din enda ambition så varför inte spara ännu mer genom att köpa en gammal Toyota?
Citera
2020-11-28, 22:49
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Bevisa det! Bevisa att Duster är ett skitmärke!

DET KAN DU INTE! DACIA DUSTER ÄR ETT UTMÄRKT BILMÄRKE!

Folk hatar att en lågprisbil faktiskt är ett förnuftigt köp, har de då lagt dubbla pengarna eller mer på egna bilen så förstår man att de gärna vill leta fel hos en rumänsk lågpris renault.

https://www.osv.ltd.uk/are-dacia-unreliable/
Citera
2020-11-28, 23:42
Medlem
Drozds avatar
I Rumänien och andra östländer ser man ofta Dacior gå som taxibilar, så tillförlitligheten är nog utmärkt.

Dacia Duster är troligen det prisvärdaste du kan få som nybil om du behöver en landetbil för pissiga eller snöiga vägar. Alternativet borde väl vara en begagnad Subaru (som lär behöva rätt många år på nacken för att komma ner i samma pris) eller Lada Niva, men de är betydligt obekvämare.

Men nån lyxkänsla eller prestige får man såklart inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in