• 1
  • 2
2020-11-25, 10:21
Nu börjar det nalkas den frusna frostiga tiden när filmtittande är en trevlig syssla för en familj eller släkt och vänner. Och vad är bättre än lite 80- och 90-talsnostalgi med den komiska giganten Chevy Chase i hans mest ikoniska roll som den päronlika farsan Clark Griswold.

Den tredje filmen är "Ett päron till farsa firar jul". Den mest populära filmen av de fyra och en bra film att se under juletider.

Den första filmen kom 1983, uppföljaren är när de bilar i Europa från 1985, sedan kom julfilmen 1989 och långt senare kom den fjärde filmen med Chevy Chase och Beverly D'Angelo där de firar semestern i Las Vegas.

Barnen i filmerna är olika, men en stark birollskaraktär som gjorde filmerna extra sevärda är Randy Quaids kusin Eddie, med ett hjärta av guld och en hjärna av en white trash loser med inopererad platta i skallen för att hålla allt på plats.

Vill minnas att om det var juldagen eller annandagen för ett par år sedan så visades Ett päron till farsa i Las Vegas, så alla fyra filmerna är trevliga att sätta sig ner med familjen och kolla på när det vankas jul och nyår.

Har ni någon favorit, som ni kanske brukar se runt juletid? Håller filmerna än idag?
Citera
2020-11-25, 11:24
Medlem
Juggernawts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Den tredje filmen är "Ett päron till farsa firar jul". Den mest populära filmen av de fyra och en bra film att se under juletider.

Barnen i filmerna är olika, men en stark birollskaraktär som gjorde filmerna extra sevärda är Randy Quaids kusin Eddie, med ett hjärta av guld och en hjärna av en white trash loser med inopererad platta i skallen för att hålla allt på plats.

Cousin Eddie fick en egen uppföljare i "National Lampoon's Christmas Vacation 2: Cousin Eddie's Island Adventure". Aldrig sett - men kan väl inte vara sämre än annat Quaid figurerat i på senaste tiden.
Citera
2020-11-25, 12:05
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Cousin Eddie fick en egen uppföljare i "National Lampoon's Christmas Vacation 2: Cousin Eddie's Island Adventure". Aldrig sett - men kan väl inte vara sämre än annat Quaid figurerat i på senaste tiden.

Jag har faktiskt sett den. Slökollade på den, med släkten, runt jul för många år sedan. Minns inte mkt av den, men som en slökollarfilm runt jul höll den nog måttet, men en Päronstandard håller den inte. Quaid har inte gjort en film på många år.. tänkte jag säga tills jag dubbelkollade och såg att han medverkat i en film från 2018 https://www.imdb.com/title/tt6805814...=nm_flmg_act_1.
Att han är ute i gamet har nog med detta att göra https://www.imdb.com/title/tt1913145/?ref_=tt_sims_tt
Citera
2020-11-25, 12:11
Medlem
Apjesuss avatar
Den första filmen hade kunnat bli en av mina favoritfilmer, om det inte vore för ”djurplågeriskämtet”. De knyter fast en liten hund i dragkroken, sen glömmer de bort den och kör iväg. Själva skämtet är att snuten som tillslut stannar dem börjar gråta när han förklarar att hunden släpats efter bilen till den dog. Kul!
Hur fan är man funtad när man skriver ett sånt skämt?!
Citera
2020-11-25, 12:13
Medlem
Samizdats avatar
Den här tråden handlar om filmserien som behandlas i trådstarten. Vill man diskutera julfilmer i allmänhet görs det med fördel här: (FB) Den stora tråden om julfilmer
/Moderator
Citera
2020-11-25, 12:56
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apjesus
Den första filmen hade kunnat bli en av mina favoritfilmer, om det inte vore för ”djurplågeriskämtet”. De knyter fast en liten hund i dragkroken, sen glömmer de bort den och kör iväg. Själva skämtet är att snuten som tillslut stannar dem börjar gråta när han förklarar att hunden släpats efter bilen till den dog. Kul!

Var inte så känslig.
Citera
2020-11-25, 12:58
Medlem
Hivmannnens avatar
Citat:

Ser väl inga problem med det skämtet. Minns det mycket väl själv och det var väl mjjaaaeee roligt. helt otroligt hur folk överreagerar så fort det är något med djur.. Jävla trams.
Citera
2020-11-25, 13:40
Medlem
Apjesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Var inte så känslig.

Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
Ser väl inga problem med det skämtet. Minns det mycket väl själv och det var väl mjjaaaeee roligt. helt otroligt hur folk överreagerar så fort det är något med djur.. Jävla trams.

Nja, överkänslighet eller trams vet jag inte riktigt. Jag tycker om filmer där jag kan känna igen mig och relatera till handlingen eller karaktärerna. (Det är därför jag gillar den mesta humorn i Päron till farsa) Jag kan också relatera till att glömma min hund knuten i bilen, det hade varit något fruktansvärt. Inte så komiskt. Är väl inte konstigt att tycka att det sabbar filmen för mig?
Jag är helt ok med att andra kollar på filmen och tycker att det är en kul grej, även om jag inte riktigt förstår det själv.
Citera
2020-11-25, 13:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Ett måste till julen! Absolut bästa filmen i den serien. Vet inte hur exakt man tänkte förr men numera kanske mer att se för att Beverly D'Angelo är extremt läcker i den.
Citera
2020-11-25, 15:39
Citat:
Nja, överkänslighet eller trams vet jag inte riktigt. Jag tycker om filmer där jag kan känna igen mig och relatera till handlingen eller karaktärerna. (Det är därför jag gillar den mesta humorn i Päron till farsa) Jag kan också relatera till att glömma min hund knuten i bilen, det hade varit något fruktansvärt. Inte så komiskt. Är väl inte konstigt att tycka att det sabbar filmen för mig?
Jag är helt ok med att andra kollar på filmen och tycker att det är en kul grej, även om jag inte riktigt förstår det själv.

Läste trivia om filmen på imdb och fann detta om scenen.

1: Chevy Chase and James Keach stated in interviews that during the "Dog tied to the bumper" scene, both he and Chevy were legitimately tearing up, and that Chevy consistently biting his lips and his shortness of breath were genuine. All because they were trying so hard to contain themselves from laughing.

2. For the scene where Clark ties Dinky's leash to the rear bumper and forgets all about it before driving off, Producer Matty Simmons said that after the movie's release, he received numerous letters from people who had seen the movie, and admitted that they had made the same grievous error with their pets, as Clark did in the movie.
Citera
2020-11-25, 16:53
Medlem
Opaques avatar
Guldfilmer. Chevy Chase aldrig har det funnits någon som porträtterar en trött familjefar,lagom avtrubbat och ändå försöker hålla modet och humöret uppe och där föds en stundtals mörk komedi
Citera
2023-12-25, 21:39
Genierna på Moviezine gör ett scoop igen. Barnen i filmerna är olika! Ja, konstigt vore väl annars då det skiljer 14 år mellan första och sista filmen. Idioter. https://www.moviezine.se/nyheter/mar...farsa-filmerna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in