• 1
  • 2
2020-11-24, 21:17
Medlem
Nihennas avatar
Tänkte jag skulle ge mig på att göra glögg, och hittade det här receptet;
https://mittkok.expressen.se/recept/...-basta-recept/

Väldigt likt en kompis fars recept, som jag har smakat och är jättegod.

Funderingen jag har är dock jästiden. Det känns som att alla recept säger olika.

Det receptet säger 3 veckor, min kompis far säger 3 veckor, sen sila och sen låta det stå 3 veckor till, medans ett tredje recept jag hittade säger 5-6 veckor utan omrörning.

Vad gäller egentligen? Hur kan tiden på jäsningen skilja så mycket?
Jag hade tänkt att försöka få det klart till julveckan, så 4 veckor från nu. Är det realistiskt?

Sen står det i vissa recept att man ska sticka hål i plastfolien, och på vissa nämns det inte. Funkar båda lika bra? Just nu står hinken inne i min garderob med plastfolie med en 4-5 hål i som jag stack med en kökssticka.
Senast redigerad av Nihenna 2020-11-24 kl. 21:20.
Citera
2020-11-24, 21:23
Avstängd
Du följer väl det recept och tid du valt, i detta fall tre veckor.
Citera
2020-11-24, 21:27
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Du följer väl det recept och tid du valt, i detta fall tre veckor.
Absolut, grejen är att det inte skiljer sig så himla mycket mellan ingredienserna mellan de recept jag hittat. Skillnaden kanske är att det inte är ingefära i eller t ex mängden socker. Men det kanske är just sånt som kan påverka jästiden kolossalt mycket?
Citera
2020-11-24, 21:55
Medlem
Nihennas avatar
Är det superviktigt att, när den är klar, att hälla i flaskor som har steriliserats med medel, eller räcker det att man bara sköljer med vatten?

Har ju 4 flaskor svagdricka som skulle bli perfekt att hälla i och ge som present, men kanske bättre att köpa nya glasflaskor med kork?
Citera
2020-11-24, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Är det superviktigt att, när den är klar, att hälla i flaskor som har steriliserats med medel, eller räcker det att man bara sköljer med vatten?

Har ju 4 flaskor svagdricka som skulle bli perfekt att hälla i och ge som present, men kanske bättre att köpa nya glasflaskor med kork?

Steriliserat när man talar livsmedelsförvaring brukar innebära diskat, har du diskat dem? Skulle du äta från dem?
Citera
2020-11-24, 22:08
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeawolf
Steriliserat när man talar livsmedelsförvaring brukar innebära diskat, har du diskat dem? Skulle du äta från dem?
Inte än, utan jag tänkte göra det så nära in på det bara går.

Jag har diskmaskin, så eventuell skulle jag kunna köra dem i den.
Citera
2020-11-24, 22:09
Medlem
Nihennas avatar
En kompis nämnde precis att det kan bli svårt för mig att få igång jäsningen med 2,5 kilo socker då jag köpte Kopparbergs svagdricka på flaska, som innehåller sötningsmedel istället för socker, och att jag skulle ha köpt på dunk istället. Kanske att jag kunde rädda det med mer socker.

Ni entusiaster, är detta dömt att misslyckas? Jag har följt receptet i första inlägget till punkt och pricka.
Citera
2020-11-24, 22:18
Medlem
Citat:
Inte än, utan jag tänkte göra det så nära in på det bara går.

Jag har diskmaskin, så eventuell skulle jag kunna köra dem i den.

Det blir nog bra!
Citera
2020-11-24, 22:19
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
En kompis nämnde precis att det kan bli svårt för mig att få igång jäsningen med 2,5 kilo socker då jag köpte Kopparbergs svagdricka på flaska, som innehåller sötningsmedel istället för socker, och att jag skulle ha köpt på dunk istället. Kanske att jag kunde rädda det med mer socker.

Ni entusiaster, är detta dömt att misslyckas? Jag har följt receptet i första inlägget till punkt och pricka.

Strunt samma om det funkar eller inte. Ingen vill ju dricka sötningsmedel pga att det smakar apa. Framförallt inte i glögg som antas vara och i ditt fall också är sött.

Köp riktiga grejer och gör om, du hinner på 4 veckor.

Edit: vill inte klanka på sötningsmedel annars dock, dricker gärna osockrad cola etc. Men det är ju med vetskapen om att det är sockerfritt. Finns ju grejer på marknaden med både socker och sötningsmedel, aldrig smakat nån som funkar.
Senast redigerad av Tråknick 2020-11-24 kl. 22:23.
Citera
2020-11-24, 22:25
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Strunt samma om det funkar eller inte. Ingen vill ju dricka sötningsmedel pga att det smakar apa. Framförallt inte i glögg som antas vara och i ditt fall också är sött.

Köp riktiga grejer och gör om, du hinner på 4 veckor.

Edit: vill inte klanka på sötningsmedel annars dock, dricker gärna osockrad cola etc. Men det är ju med vetskapen om att det är sockerfritt. Finns ju grejer på marknaden med både socker och sötningsmedel, aldrig smakat nån som funkar.
Vet inte ens var det skulle säljas på dunk, som verkar vara den med riktigt socker i.

Googlar jag så finns det på Citygross, men Citygross nära Göteborg där jag bor är orimligt att åka till om man inte har bil då det ligger enda ute i Ytterby.
Citera
2020-11-24, 23:03
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Vet inte ens var det skulle säljas på dunk, som verkar vara den med riktigt socker i.

Googlar jag så finns det på Citygross, men Citygross nära Göteborg där jag bor är orimligt att åka till om man inte har bil då det ligger enda ute i Ytterby.

Svagdricka brukar finnas på större mataffärer runt jul i 1,5l pet. Sånna säsongsvaror är svårgooglade, pröva klassikern att ring runt till de största du har inom rimligt avstånd.

Bara druckit hemgjord glögg en gång, men satan va gott det var!
Citera
2020-11-25, 07:28
Medlem
8xxSeriess avatar
Jag kanske är helt ute och cyklar men kan man inte använda sig av jäsrör och helt enkelt se på detta när jäsning slutar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in