• 1
  • 2
2020-11-25, 07:46
Medlem
Svagdricka sötas traditionellt med sackarin som är ett sötningsmedel, man kan också
använda andra sötningsmedel eller sockerarter som inte är jäsbara, tex laktos (mjölksocker).

Forntida svagdricka kolsyrades genom att man tillsatte en dos socker och såg till att den fanns tillräckligt
med jäst kvar i brygden, idag är svagdricka filtrerad hos dom stora bryggerierna, möjligen kan
man hitta svagdricka med jästkaka hos dom mindre svagdricksbryggerierna.

Så det som är jäsbart i expressens recept är möjligen russin och potatisens stärkelse men
för att omvandla stärkelse till socker krävs ett enzym, amylas, var det skulle komma ifrån är oklart.

Här är en lista på svagdricksproducenter: http://www.svagdricka.se/
Senast redigerad av Fiber-Twist 2020-11-25 kl. 07:49.
Citera
2020-11-25, 09:06
Medlem
Det finns många bra svar i tråden om dunderglögg.

3 eller 6 veckor är inte så noga. Desto längre den står desto rundare brukar smaken bli har jag uppfattat det som. Använder du vinjäst kan allt socker jäsa ut på 1 vecka och sedan tappar du om den för att klarna enklare. Har själv gjort dunderglöggen med kopparbergs svagdricka flera år i rad och aldrig haft problem med jäsning. 2.5kg socker låter lagom beroende på mängden svagdricka såklart. Låt den stå 4 veckor tappa om på en ren hink, låt stå några dagar och sen tappa upp på flaska.

Desinficering är för extra säkerhet annars finns en risk att glöggen blir dålig eller att det kommer mögel i den. Jag använder det alltid nu men gjorde inte det tidigare och det var aldrig några problem.
Citera
2020-11-25, 09:51
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Svagdricka sötas traditionellt med sackarin som är ett sötningsmedel, man kan också
använda andra sötningsmedel eller sockerarter som inte är jäsbara, tex laktos (mjölksocker).

Forntida svagdricka kolsyrades genom att man tillsatte en dos socker och såg till att den fanns tillräckligt
med jäst kvar i brygden, idag är svagdricka filtrerad hos dom stora bryggerierna, möjligen kan
man hitta svagdricka med jästkaka hos dom mindre svagdricksbryggerierna.

Så det som är jäsbart i expressens recept är möjligen russin och potatisens stärkelse men
för att omvandla stärkelse till socker krävs ett enzym, amylas, var det skulle komma ifrån är oklart.

Här är en lista på svagdricksproducenter: http://www.svagdricka.se/

Citat:
Ursprungligen postat av ErikAxelKarlfeldt
Det finns många bra svar i tråden om dunderglögg.

3 eller 6 veckor är inte så noga. Desto längre den står desto rundare brukar smaken bli har jag uppfattat det som. Använder du vinjäst kan allt socker jäsa ut på 1 vecka och sedan tappar du om den för att klarna enklare. Har själv gjort dunderglöggen med kopparbergs svagdricka flera år i rad och aldrig haft problem med jäsning. 2.5kg socker låter lagom beroende på mängden svagdricka såklart. Låt den stå 4 veckor tappa om på en ren hink, låt stå några dagar och sen tappa upp på flaska.

Desinficering är för extra säkerhet annars finns en risk att glöggen blir dålig eller att det kommer mögel i den. Jag använder det alltid nu men gjorde inte det tidigare och det var aldrig några problem.

Ok, tack! Det låter positivt.
Citera
2020-11-25, 13:05
Medlem
Man bör i alla fall se till att den jäst ut ordentligt, om man tappar glöggen på glasflaskor så finns det risk
att dom exploderar ifall trycket blir för stort.
Citera
2020-12-22, 18:04
Medlem
Nihennas avatar
Sådär, ungefär exakt en månad senare och den är klar.

Provsmakat, och den blev jääääättegod

Lät den ligga och bada med alla ingredienser i 3 veckor, och sen så silade jag med en helt vanlig sil och lät det ligga kvar, utan ingredienser, i en vecka till.

Lite läskigt att man känner att det har blivit alkohol efter att man provsmakade dag 1. Livets magi

Nu ska jag försöka att inte dricka för mycket ikväll. Jobbar även imorgon innan man blir ledig...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in