2020-11-23, 07:35
Medlem
https://www.radron.se/tester/koksmas...g/kaffefilter/

"Rd & Rn har testat 15 av vra vanligaste kaffefilter. I 9 av dem hittade vi orovckande halter bly."

Coop Extra som man anvnt flitigt har frsts mest bly. Vilket filter har minst?
Citera
2020-11-23, 07:58
Medlem
Jag gissar p ICA-filtret men har tyvrr inte aftonbladet plus, det str sklart dr.
Citera
2020-11-23, 08:07
Medlem
Nudelns avatar
Vore ocks intresserad av att veta detta. Tycker det r mrkligt att nyheten inte r gratis, med tanke p hur mycket kaffefilter som anvnds dagligen i detta avlnga land. Men niverna kanske r fortsatt s lga att de bedms som ofarliga, ven fr Coop-filtret? Ingen som kan gra artikeln frn Rd & Rn tillgnglig?
Citera
2020-11-23, 08:10
Medlem
Tv4 hade ett reportage om det nu p morgonen! Dr var Coop det som var smst! Eller slppte mest bly!
Citera
2020-11-23, 08:11
Medlem
Dhalsims avatar
Citat:
I fem filter hittade vi lga halter av bly och i endast ett filter, Bellarom Coffee filters frn Lidl, hittade vi inga detekterbara niver alls.

Varsgod
Citera
2020-11-23, 08:16
Medlem
Timmervargens avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...for-mycket-bly

Hr finns lite mer info, och s klart betallnk till komplett testresultat.
Citera
2020-11-23, 08:36
S klart s hade vi just Coop X-tras filter hemma!

Blir ju till att kpa nt annat nsta gng.
Citera
2020-11-23, 08:40
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkamera
https://www.radron.se/tester/koksmas...g/kaffefilter/

"Rd & Rn har testat 15 av vra vanligaste kaffefilter. I 9 av dem hittade vi orovckande halter bly."

Coop Extra som man anvnt flitigt har frsts mest bly. Vilket filter har minst?

Ni andra kan kalla mig konspirationsdre om ni vill, men jag har en frga: Om det finns skadliga blyhalter i ngot s vardagligt som kaffefilter, hur kommer det sig att den enda kllan r journalisternas elitkemister? Vad sger forskarna p kemicentrum i Lund?
Citera
2020-11-23, 08:55
Medlem
irishrages avatar
Jag anvnder melitta Orginal med 3 aromazones. Vad tror ni om den? Men om den innehller fr mycket bly kommer jag byta till ngot annat som inte gr det!
Citera
2020-11-23, 09:00
Medlem
Bbobis avatar
Kanske borde anvnda droppkoppar istllet d s sparar ni pengar ocks.

Kopp man stter p glaset/muggen, fyller med pulver, hller i kokande vatten och vntar p att den fina gravitation vi har helt gratis ska skta resten.
Citera
2020-11-23, 09:00
Medlem
Rasande-Roses avatar
De jmfr ju med niverna i dricksvatten, vore mer intressant om de jmfrde med typ vad man fr i sig i bly om man ter konservmat, dricker coca-cola eller liknande. Antar att aluminiumburkar inte r gjorda av srskilt rent/hgkvalitativt aluminium, s borde ju finnas ganska mycket spr av bly i burkarna med.
Citera
2020-11-23, 09:01
Bannlyst
Brukar kpa icas , r det dliga? d ska jag byta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in