Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-11-27, 09:43
  #37
Moderator
Sun Rulers avatar
Det familjemedlemmar, som är verksamma inom skolan, har förtäljt mig om dessa appar är att merparten av konflikterna och bråken i skolan har en upprinnelse i kommentarer och liknande på dessa appar.

En förälder som hade känt sig pressad att installera dessa appar till sitt barn hade vid ett tillfälle läst vad sonen och andra skrev och blev helt bestört. Det var ett språkbruk som var hotfullt, sexistiskt och allmänt tragiskt.

Vi är alla olika men personligen så hade jag önskat att vårt barn inte använde sig av dessa appar.
Citera
2020-12-03, 23:07
  #38
Medlem
Personligen tycker jag att det är rätt stor skillnad på om han är 8 år eller 11 år?
Det väsentliga är väl att barnet ifråga kan tänka lite klokt och kritiskt på nätet och inte lägger ut vad för bilder eller information som helst? I övrigt kan man knappast hindra sitt barn ifrån att delta i sådant som nio av tio barn håller på med nuförtiden - eller man kan, men det är inte schysst.

Prata med ditt barn om farorna med att lämna ut personlig information, och prata lite med föräldrarna i hans klass kanske?
Allting på nätet är inte skit. TikTok handlar t.ex mycket om att vara kreativ med musik, dans, rörelse och olika typer av pyssel som kan vara en inspiration för barn och en övning i att skapa snygga videos.
På Snapchat kan man skicka videos och bilder som förstörs efter några sekunder så det är inte något som sparas. Man kan även göra en sk. story där text och foton försvinner efter 24 timmar.
Det vanligaste är att man får sina kompisars användarnamn och så letar man upp dem och följer dem - så det är inte så att man kontaktar vem som helst. Om någon kontaktar en så måste man godkänna hen innan man kan följa varandra.
Det finns idioter överallt, det bästa man kan göra som förälder är att prata med sitt barn så att barnet lär sig hantera idioterna - inte att stänga in barnet i en bubbla. Men ett litet, naivt barn har såklart svårare att avgöra vad hen ska passa sig för.
Citera
2020-12-04, 11:24
  #39
Medlem
Dopis avatar
Rekommenderar ingen av dem. Framförallt inte snapchat då man kan se vad ens vänner befinner sig. Appen är perfect för pedofiler. Man kan se var dina barn är på en karta inbyggd i appen.
Citera
2020-12-05, 17:32
  #40
Medlem
Mina ungar får absolut inte använda appar som snapchat. Massor av vittnesmål om snuskiga typer som barn bör hållas långt från.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback