Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-11-22, 22:27
  #1
Avstängd
KarimBenzema9s avatar
Min son kom fram till mig idag och sade att han ville ladda ner två appar och dessa appar hette Snapchat och Tiktok. Jag frågade honom vilket syfte apparna utgjorde och han svarade att man skicka bilder till varandra på den förstnämnde appen och att man dansade till musik på den sistnämnde appen. Jag tänkte ” vad ska du ha för användning av det?” Jag gick sedan till min fru och frågade om hon visste vad dessa appar var och det gjorde hon. Hon sade att man utöver att skicka bilder till varandra även kunde skriva meddelanden till varandra på den förstnämnde appen. På den sistnämnde appen sade hon att man även kunde lägga upp roliga videos (?) och hon sa att båda dessa appar var populära bland barnen. Min son försäkrade mig om att han inte tänkte lägga upp videos där han dansade till musik utan att han enbart skulle titta på andra. Hon tycker att jag borde ge honom tillåtelse att ladda ner dem. Jag tycker inte det eftersom det verkar onödigt och skumt. Jag och min fru har inte dessa appar.

Jag frågade min son varför han ville ha dessa appar när det fanns Skype osv och han svarade med att dessa appar var roliga. Han hade sett på när hans kompisar använde det.


Kan någon ge mig mer information om dessa appar?


Borde jag ge honom tillåtelse till att ladda ner dem?
Citera
2020-11-22, 22:30
  #2
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarimBenzema9
Min son kom fram till mig idag och sade att han ville ladda ner två appar och dessa appar hette Snapchat och Tiktok. Jag frågade honom vilket syfte apparna utgjorde och han svarade att man skicka bilder till varandra på den förstnämnde appen och att man dansade till musik på den sistnämnde appen. Jag tänkte ” vad ska du ha för användning av det?” Jag gick sedan till min fru och frågade om hon visste vad dessa appar var och det gjorde hon. Hon sade att man utöver att skicka bilder till varandra även kunde skriva meddelanden till varandra på den förstnämnde appen. På den sistnämnde appen sade hon att man även kunde lägga upp roliga videos (?) och hon sa att båda dessa appar var populära bland barnen. Min son försäkrade mig om att han inte tänkte lägga upp videos där han dansade till musik utan att han enbart skulle titta på andra. Hon tycker att jag borde ge honom tillåtelse att ladda ner dem. Jag tycker inte det eftersom det verkar onödigt och skumt. Jag och min fru har inte dessa appar.

Jag frågade min son varför han ville ha dessa appar när det fanns Skype osv och han svarade med att dessa appar var roliga. Han hade sett på när hans kompisar använde det.


Kan någon ge mig mer information om dessa appar?


Borde jag ge honom tillåtelse till att ladda ner dem?

På snapchat finns det mycket äckelgubbar som visar kuken mm så den skulle jag absolut avråda från.
Citera
2020-11-22, 22:33
  #3
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarimBenzema9
Kan någon ge mig mer information om dessa appar?

Du bor i Sverige, har barn som är gamla nog för att ha en smartphone och vet alltså inte vad Snapchat och TikTok är? Vad sägs om att fråga andra föräldrar eller googla?
Citera
2020-11-22, 22:37
  #4
Avstängd
Hur gammal är sonen?

Snapchat skicka meddelande, skicka bilder och små klipp. Den här appen använder alla inte bara barn. Helt ok att ladda ner.

Tik tok sjukt beroende framkallande för vuxna och barn. Man ser roliga klipp/talanger där beroende på vilket ålder man ställer in där. Denna app skulle jag vara lite mer försiktig med men skulle ändå tillåta mina batn ha den så länge jag själv kan ställa in deras åldet på appen.

Båda appar kräver 13 års ålder. Skulle ändå tillåta 12 åringar ha båda apparna.

Testa apparna själv men ställ in varn ålder på tik tok så ser du ungefär det ditt batn kommet se. Gör du inte det så kommer du se mer vuxna skämt.
__________________
Senast redigerad av TrixNe 2020-11-22 kl. 22:39.
Citera
2020-11-22, 22:39
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
På snapchat finns det mycket äckelgubbar som visar kuken mm så den skulle jag absolut avråda från.

Man måste adda varandra gör att skicka meddelande så först måste gubben veta vad barnet heter. Så det du säger är bajs.
Citera
2020-11-22, 22:41
  #6
Medlem
Barn blir tyvärr lite utanför om de inte har apparna. Det är så dom umgås när de nått en viss ålder. Snapchat är för dom vad telefonen med sladd var för oss. Det som händer på tiktok är vad de pratar om. Bättre du håller lite koll på innehållet då kanske... mvh
Citera
2020-11-22, 22:41
  #7
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe
Man måste adda varandra gör att skicka meddelande så först måste gubben veta vad barnet heter. Så det du säger är bajs.

Och det får man lätt reda på om man är en stalker. Så det du säger är bajs, appen är stor när det gäller sex och kåta gubbar.
Citera
2020-11-22, 22:43
  #8
Medlem
Abradolf-Linclers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe
Man måste adda varandra gör att skicka meddelande så först måste gubben veta vad barnet heter. Så det du säger är bajs.
Plats funktionen löser det
Citera
2020-11-22, 23:04
  #9
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarimBenzema9
Min son kom fram till mig idag och sade att han ville ladda ner två appar och dessa appar hette Snapchat och Tiktok. Jag frågade honom vilket syfte apparna utgjorde och han svarade att man skicka bilder till varandra på den förstnämnde appen och att man dansade till musik på den sistnämnde appen. Jag tänkte ” vad ska du ha för användning av det?” Jag gick sedan till min fru och frågade om hon visste vad dessa appar var och det gjorde hon. Hon sade att man utöver att skicka bilder till varandra även kunde skriva meddelanden till varandra på den förstnämnde appen. På den sistnämnde appen sade hon att man även kunde lägga upp roliga videos (?) och hon sa att båda dessa appar var populära bland barnen. Min son försäkrade mig om att han inte tänkte lägga upp videos där han dansade till musik utan att han enbart skulle titta på andra. Hon tycker att jag borde ge honom tillåtelse att ladda ner dem. Jag tycker inte det eftersom det verkar onödigt och skumt. Jag och min fru har inte dessa appar.

Jag frågade min son varför han ville ha dessa appar när det fanns Skype osv och han svarade med att dessa appar var roliga. Han hade sett på när hans kompisar använde det.


Kan någon ge mig mer information om dessa appar?


Borde jag ge honom tillåtelse till att ladda ner dem?

Antingen är du ett troll eller har legat under en sten i cirka 10 år. Nyligen utsläppt från någon institution?
Citera
2020-11-22, 23:05
  #10
Medlem
Det är hjärndöda appar designade för att göra din son till en feminin hjärndöd fjolla som beter sig som en uppmärksamhetshora för att försöka passa in och nå status. Och det kommer hämma hans produktivitet.

Utan den kommer han bli mer av en självständig tänkare och om 10 år utan den så kommer han vara ljusår före sina jämnåriga. Förbjud skiten och han kommer kanske gnälla och vara sur under en tid men en dag kommer han att tacka dig.
Citera
2020-11-22, 23:11
  #11
Medlem
XaoqcHs avatar
1. TikTok är vanebildande eftersom innehållet består av korta videon i ett oändligt flöde. Väldigt lätt att sitta och scrolla i timmar. Du behöver sätta någon gräns för hur mycket det får användas.

2. Din sons konto bör privat och han borde bara få adda personer han faktiskt känner.

3. Han behöver förstå att videon han lägger upp ska hanteras som om de kan ses av hela världen och att hans sekretessinställningar inte räcker för att skydda honom. Det innebär också allt han skriver, oavsett om det är en kommentar på en video eller dm.
Citera
2020-11-22, 23:12
  #12
Avstängd
KarimBenzema9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
På snapchat finns det mycket äckelgubbar som visar kuken mm så den skulle jag absolut avråda från.


Fyfan. Hur stor är risken att det händer sonen?
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Du bor i Sverige, har barn som är gamla nog för att ha en smartphone och vet alltså inte vad Snapchat och TikTok är? Vad sägs om att fråga andra föräldrar eller googla?


Varför skulle jag fråga andra föräldrar? Googla gjorde jag och fick inget svar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback