2020-11-22, 07:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Nä, att påstå att någon är Trump leder så gott som säkert inte till åtgärd. Det är en fundamental skillnad mellan TS exempel, dvs Trump och nån random svensk halvkändis från TV4.
Jag tror att jag kan reglerna liiiite bättre än du.
Citera
2020-11-22, 07:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Skämtkoppla någon anonym postare till en nu levande person som kan utrycka sig på något av de fyra godkända språken är inte okay alls.

Man får inte heller koppla ett gammalt övergivet konto till någon nyligen avliden svensk, t ex.

Det hör inte till 1.06 och det hör inte till "Blev avstängd för att ha "avslöjat" någons identitet
".
Om man skriver "är du hitlers ande"? Är det då en outning, det var tydligen ok att koppla användare till döda personer enligt dig, hur är det då med någons ande?

Hur ska nydligen tolkas, 1 vecka, 1 år, 2 år? Var går gränsen?

Om man skriver "no shit Sherlock" är det då ok? Eller syftar man då kanske på att användaren är Sherlock?
Citera
2020-11-22, 07:50
Medlem
onnyts avatar
Även jag fick varning ( dock inte avstängning) för att jag nämnde "Matgeek" i ett skämt. Givetvis kommer ett korkat PK-Admin och tycker jag brutit mot någon regel. Vas fan är det för fel i huvudet på er. Man tror fan inte att det är sant ibland. När man sedan går i klinch med vederbörande är det som att snacka med en politiker. Idioten vet att det är korkat men försvarar sig med paragrafrytteri.
Citera
2020-11-22, 07:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Ja det är en patetisk regel och visar endast hur Flashback har gått ned sig
Den är inte patetisk men den missbrukas som fan. Vet någon gång att jag frågade "bor du i stad x"? och fick varning för det att röja någons identitet.
Citera
2020-11-22, 07:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
Om man skriver "no shit Sherlock" är det då ok? Eller syftar man då kanske på att användaren är Sherlock?

Vissa i denna tråd anser säkert att man bör få livstids halshuggning för "Sherlock".
Citera
2020-11-22, 07:58
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Ni som verkar ha en sådan stenkoll!

Är det även förbjudet att kalla någon för en död persons namn, eller är det även där beroende på hur känd personen är?

En moderator i tråden sa ju att om en användare kallas för Trump så kommer det ej straffas, var går då gränsen för hur känd en person ska vara för att det ska "komma undan" ?

Hur ska moderatorn veta att personen är död? Låt bara bli att ställa frågan om någon annan användare är X eller Y. Skämta inte inte ens om det, typ "-är du Donald Trump"!

Ett gott råd låt dig inte provoceras av någon annan som skriver, typ "det vore lätt för dig att räkna ut vem jag är"! Svara inte ignore!

Blev provocerad en gång, gick i fällan och blev avstängd i 6 månader. Den tråden lever fortfarande skriver inte i den det är minerad mark. Rätt eller orätt, naturligtvis orätt men jag har inte makten i forumet det har moderatorerna.
Senast redigerad av Returpapper 2020-11-22 kl. 08:01.
Citera
2020-11-22, 08:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Hur ska moderatorn veta att personen är död? Låt bara bli att ställa frågan om någon annan användare är X eller Y. Skämta inte inte ens om det, typ "-är du Donald Trump"!

Ett gott råd låt dig inte provoceras av någon annan som skriver, typ "det vore lätt för dig att räkna ut vem jag är"! Svara inte ignore!

Blev provocerad en gång, gick i fällan och blev avstängd i 6 månader. Den tråden lever fortfarande skriver inte i den det är minerad mark. Rätt eller orätt, naturligtvis orätt men jag har inte makten i forumet det har moderatorerna.

Om det är en död känd person, då är det alltså ok?
Citera
2020-11-22, 08:06
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Om man skriver "är du hitlers ande"? Är det då en outning, det var tydligen ok att koppla användare till döda personer enligt dig, hur är det då med någons ande?
Finns det en person som heter Gustav Adolf Andersson i anslutning till trådämnet så lever du farligt.

Citat:
IRL-personen bör vara avliden före denna postare postade. Helst långt innan. Ännu hellre: Hitta renhåriga sätt att tillföra en tråd något på.

Citat:
Det är ett etablerat uttryck och det skulle vara okay i över 9 fall av 10.
Citera
2020-11-22, 09:19
Medlem
kyrkstockens avatar
Det finns en flashbackmyt om att prinsessan madeleine och henrik lundqvist haft en affär. Så när någon skrev att Henrik var snygg skrev jag på skoj "Madde, är det du?" och blev avstängd.
Finns det någon som verkligen tror att jag outade prinsessan Madeleine? Hänt en annan gång när jag skrev tjenare Steffe (och indikerade Löfven).

Det är ett problem att vissa mods saknar humor, men ett större problem att man inte förstår frågeställningar ovanför den egna horisonten. Jag ser så många diskussioner kastas i papperskorgen och flyttas till fel forum för att moderatorn inte förstår frågeställningen och vad som diskuteras i tråden.

Men hur skulle det kunna vara annorlunda. Det är inte vem som helst som vill sitta här dag in och dag ut.
Senast redigerad av kyrkstocken 2020-11-22 kl. 09:21.
Citera
2020-11-22, 09:48
Medlem
HateWrecks avatar
Citat:
Syftar man på Sherlock Holmes torde detta vara okej då det är en fiktiv person. Litegrann som Agaton Sax.
Citera
2020-11-22, 09:52
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myphilosophy
Jag tror att jag kan reglerna liiiite bättre än du.

Jo, det är sannolikt så.

Citat:

Hittlers ande är ok. No shit Sherklock är ok.

Åldersgräns finns ingen.

Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Även jag fick varning ( dock inte avstängning) för att jag nämnde "Matgeek" i ett skämt. Givetvis kommer ett korkat PK-Admin och tycker jag brutit mot någon regel. Vas fan är det för fel i huvudet på er. Man tror fan inte att det är sant ibland. När man sedan går i klinch med vederbörande är det som att snacka med en politiker. Idioten vet att det är korkat men försvarar sig med paragrafrytteri.

Den var hyfsat tydlig. Du skrev rakt ut att det var en IRL-person som startat en tråd. Spelar alltså ingen roll om det är en A, B, eller C-kändis.

Japp, det kan tyckas osannolikt, men det är samtidigt inte särskilt svårt att förstå, eller åtminstone rätta sig efter, att vi har så gott som noll-tolerans för outningar.

Citat:
Den är inte patetisk men den missbrukas som fan. Vet någon gång att jag frågade "bor du i stad x"? och fick varning för det att röja någons identitet.

Läs regeln.
Citat:
Ursprungligen postat av regel 1.06
Att på forumet (via inlägg eller i PM) eftersöka, posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information som kan avslöja en annan användares identitet är förbjudet,...

Min fetning

Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det finns en flashbackmyt om att prinsessan madeleine och henrik lundqvist haft en affär. Så när någon skrev att Henrik var snygg skrev jag på skoj "Madde, är det du?" och blev avstängd.
Finns det någon som verkligen tror att jag outade prinsessan Madeleine? Hänt en annan gång när jag skrev tjenare Steffe (och indikerade Löfven).

Det är ett problem att vissa mods saknar humor, men ett större problem att man inte förstår frågeställningar ovanför den egna horisonten. Jag ser så många diskussioner kastas i papperskorgen och flyttas till fel forum för att moderatorn inte förstår frågeställningen och vad som diskuteras i tråden.

Men hur skulle det kunna vara annorlunda. Det är inte vem som helst som vill sitta här dag in och dag ut.

Det bör inses lätt att humor inte är en relevant faktor i detta. Man kan givetvis inte komma runt regeln genom att påstå; "Jamen, jag bara skojade.

se även: (FB) Regel 1.06 - vad får respektive får inte postas? Är det okej om man bara skojar/mod

I princip alla hopkopplingar eller efterforskningar kring IRL-personer och FB:are ger åtgärd. Oavsett sannolikhet. De enda undantagen är:

Döda personer
Personer som bevisligen inte kan svenska
Fiktiva personer
Senast redigerad av najas 2020-11-22 kl. 09:56.
Citera
2020-11-22, 09:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Det är en viktig regel, att inte outa någon på FB. Annars skulle hälften av oss försvinna härifrån.

Å andra sidan har jag blivit avstängd en vecka för att jag skrev "Du måste vara läkare". Och en annan gång för att jag helt enkelt sammanfattade vad en användare skrivit om sig själv. Uppenbarligen finns fega moderatorer.

FB borde ha en lista på exempel för moderatorer EXAKT vad som definieras som att outa någon. Ovanstånde två exempel borde finnas med under Inte avstängning.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-22 kl. 09:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in