2020-11-21, 17:53
Medlem
RajtInIHetluftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ärade RajtInIHetluften har redan klargjort det här. Vänd dig dit för exakta svar. För där har vi trådens expert i ämnet fast det var visst bara bögar som brydde sig om sjöfart.

Lämnar detta med hur de far och varför. Åkte senast på en Finlandsfärja för 20 år sedan. Men sträcker mig så långt ja de behöver inte gå i land för att sälja taxfree. Räcker att de svänger förbi.
I vilket land bodde du då, du är en så spännande mytoman! De skall ligga förtöjda i hamn, klart. Berätta för ALLA vilka länder du "svängt förbi" för att taxfree skulle gälla.
Vi plockar fram penna och papper för att bocka av!
Du är en ynklig liten människa som gör ner andra, då du har fel!
Känns bekant på något vis... "grab them...."
Citera
2020-11-21, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad jag förstår så förekommer det att de på grund av vädret inte kan lägga till på Åland. Vad händer då med det de innan sålt skattefritt? Och får butikerna och restaurangerna ombord ha stängt resten av resan?
Nej det finns undantagslov vid te,x hårt väder annars skulle det bli kaos de har ju hunnit sälja också innan de beslutat att inte gå in och skulle ju vara tvungna att kräva tillbaka detta i så fall.
Senast redigerad av clanton 2020-11-21 kl. 17:58.
Citera
2020-11-21, 17:57
Medlem
terreces avatar
Det har hänt något påväg in mot terminalen. Jag tänker inte gissa men det kan vara allt från styrsystem, bogpropeller (ställbara x 4) till faan hans moster. Slås detta ut i kombination med kraftig vind blir fartygsidan att likställa med ett segel.
Citera
2020-11-21, 18:05
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Är Grace helt enkelt för stor och tung förr den här smala passagen? Vad tror du som kapten?

För ett snabbare svar så kan jag svara att betydligt större båtar har angjort Mariehamn regelbundet.
Citera
2020-11-21, 18:09
Medlem
Citat:
Ok. Ja fint med svar från någon som faktiskt vet. Vad tror du blev de tvingande in pga detta som tråden redan anspelat på, fastän vädret borde gjort att bara köra på.
Det finns ingen som kan tvinga det är kapten tillsammans med övriga befäl på brygga som avgör vad de ska göra.
Vädret var inte exceptionellt dåligt så att de gick in kan inte anses var konstigt, Grace har gått in vid betydligt värre väder finns en del filmer på youtube te,x där det blåst hårt.
Däremot kan byarna och kastvindar ha varit lynnigare idag blev själv något förundrad när jag läste sjövädret i natt det var större skillnad än det brukar vara mellan vind och vindbyar dessutom hade de olika rapportörerna svårt att bestämma sig de låg längre ifrån varandra än de brukar när det gäller vindhastighet.
Citera
2020-11-21, 18:10
Medlem
Citat:
Jo det är märkligt. Just här kanske de drabbats av något fel ute. De ska ju till Åbo egentligen med gick in till Mariehamn. Rutten är väl inte sådan i vanliga fall utan det är rakt över som gäller.
Rutten är precis sån här 365 dagar om året.

Spekulation: Byvinden i eftermiddags vid nyhamn var uppe i runt 28 m/s. Befälhavaren kan ha räknat med svagare vindstyrkor, men just runt 14 tiden när backningsmanövern genomfördes var vindfånget för stort för att främre bogpropellern ska orka med att hålla fartyget på rätt varför avdriften österut blivit för stor.

En försiktig befälhavare borde ha tagit det säkra före det osäkra och valt att angöra långnäs istället eftersom vindriktning och bystyrka var särdeles ogynnsamt idag. Såna beslut tas lite nu och då av befälhavarna.

Edit: Försökt angöra Långnäs istället. Det är inte säkert att det skulle ha lyckats heller, men man brukar försöka angöra (Vikingline) eftersom det alltid finns ålänningar med som vill komma hem.
Senast redigerad av Stallhagen 2020-11-21 kl. 18:16.
Citera
2020-11-21, 18:10
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
För ett snabbare svar så kan jag svara att betydligt större båtar har angjort Mariehamn regelbundet.
Vilka då?
Citera
2020-11-21, 18:15
Medlem
RajtInIHetluftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vilka då?
Har du hört om någon färja från typ Stockholm/Helsingfors som gör samma procedur på Åland? Varje dag?
Citera
2020-11-21, 18:15
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RajtInIHetluften
Har du hört om någon färja från typ Stockholm/Helsingfors som gör samma procedur på Åland? Varje dag?
Vilka är större oh tar in i Mariehamn?
Citera
2020-11-21, 18:22
Medlem
RajtInIHetluftens avatar
Det är väl 99,9% passagerarfärjor, pga. taxfree. Sen att det inte kommer större båtar förstår du väl själv?
Det går massor av färjor till och från dagligen, men har inte behovet av en supertanker eller liknande.
De anlöper till fastlandet.
Citera
2020-11-21, 18:24
Vi var ett sällskap som tog denna båt för en vecka sedan.

Personalen ombord på båten var sprillans ny. Många av dem jobbade sitt första arbetspass förra veckan. Kaptenen har jag ingen kännedom om utan jag pratar om servicepersonalen.

Båten stannar i Mariehamn och sedan kommer en till båt och stannar bredvid. Därefter lägger man som en brygga emellan de två båtar och passagerare går över eller stannar beroende på vart se ska.

Jag vet inte varför de åkt så nära land den här gången. Jag trodde att folk gick direkt mellan båtarna som någon slags Corona-åtgärd.

Egentligen skall man vara i karantän totalt 17 dagar om man kliver av i Finland, men finskar och svenskar blandas på båten utan karantän. Jag antar att finnarna sedan återvänder till Finland utan karantän efter att ha varit i kontakt med svenskar utan karantänbehov. Till exempel är det trängsel med mycket folk när man handlar i tax free butiken och de bara öppnat 1 kassa av jag tror det var 6 möjliga.
Citera
2020-11-21, 18:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Har du något exempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in