Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-11-20, 13:33
  #1
Medlem
RamboRingmuskels avatar
Tja jag har gjort alkohol med vinjäst, vatten, socker, jästnärsalt och jäststopp. Det jäste i två veckor men nu när när vi drack idag det kändes det på något sätt annorlunda än vanlig alkohol.
Istället för att jag blev glad och fick mycket energi som jag blir av vanligt vin blev jag mer seg och lugn. Det känns som att jag är bäng typ. Så min fråga är vad de beror på och om det är farligt på något sätt
Citera
2020-11-20, 13:39
  #2
Avstängd
MaxVSydows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RamboRingmuskel
Tja jag har gjort alkohol med vinjäst, vatten, socker, jästnärsalt och jäststopp. Det jäste i två veckor men nu när när vi drack idag det kändes det på något sätt annorlunda än vanlig alkohol.
Istället för att jag blev glad och fick mycket energi som jag blir av vanligt vin blev jag mer seg och lugn. Det känns som att jag är bäng typ. Så min fråga är vad de beror på och om det är farligt på något sätt
kanske var ni dåliga med hygien så ni fått vildjäst och drycken fylld med bakterier ifrån era händer som ni kanske inte tvättat när ni satte satsen?

Men det är etanol och kolsyra som bildas vid jäsning, ingen annan typ av alkohol så där bör du inte vara orolig.
Citera
2020-11-20, 13:40
  #3
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RamboRingmuskel
Tja jag har gjort alkohol med vinjäst, vatten, socker, jästnärsalt och jäststopp. Det jäste i två veckor men nu när när vi drack idag det kändes det på något sätt annorlunda än vanlig alkohol.
Istället för att jag blev glad och fick mycket energi som jag blir av vanligt vin blev jag mer seg och lugn. Det känns som att jag är bäng typ. Så min fråga är vad de beror på och om det är farligt på något sätt
Det är så man gör alkohol. Ibland destillerar man det, men i stort - så gör man alkohol och det är samma skit i allt.
Citera
2020-11-20, 13:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det är så man gör alkohol. Ibland destillerar man det, men i stort - så gör man alkohol och det är samma skit i allt.

Du är bara okunnig, har du hört talas om finkel? Du bör kanske läsa i alla fall lite om finkel.

Ställ dig frågan vad är det som gör att du blir bakis.

Ett tips vad tror du är skillnaden på Jelzin och en Gin från Vhen eller någon vanlig sprit på bolaget. En Wiskey eller vin jämfört med sprit.

Läs på och återkom så kan vi diskutera något.
Citera
2020-11-20, 13:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RamboRingmuskel
Tja jag har gjort alkohol med vinjäst, vatten, socker, jästnärsalt och jäststopp. Det jäste i två veckor men nu när när vi drack idag det kändes det på något sätt annorlunda än vanlig alkohol.
Istället för att jag blev glad och fick mycket energi som jag blir av vanligt vin blev jag mer seg och lugn. Det känns som att jag är bäng typ. Så min fråga är vad de beror på och om det är farligt på något sätt

Läs det jag skrev till honom ovan... !
Citera
2020-11-20, 14:00
  #6
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Du är bara okunnig, har du hört talas om finkel? Du bör kanske läsa i alla fall lite om finkel.

Ställ dig frågan vad är det som gör att du blir bakis.
Du är inte ensam om att ha tänkt den tanken.

Men får man mer finkel om man gör vin hemma?
Citera
2020-11-20, 14:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du är inte ensam om att ha tänkt den tanken.

Men får man mer finkel om man gör vin hemma?
Nä inte om du gör "Vin" eller jo förmodligen. Det beror ju på hur kunnig du är...

Det är jättestor skillnad på något som säljs på bolaget jämfört med vad någon hemmaknåpare gör på lite grejer han köpte i en butik.En producent har ett LAB även ganska små producenter har en labbteknker och ett lite gäng som mäter och tänker noga när dom gör grejerna.

När du gör det du gör så var det för att du tänkte att det är billigt och du räknar alkohol som det som var viktigt men du tänkte inte på så mycket annat.

jag själv köpte en vinsatts en gång, en dunk med allt... Gjorde som man skulle. Kan säga att jag att aldrig blivit så dålig varken före det eller efter det. Gott kan man knappast påstå att det var snarare rent av vidrigt men jag tvingade i mig. Man var student och det var promillen man ville åt.

Mäsk är nog bättre.

i dag har jag ju vart på lite provningar och man snappar ju upp lite här och där givetvis. Finkel är det man ska läsa på om. läs själv och ge fan i att lyssna på alla myter som går runt för 98% av allt är felaktigt. Det är finkel i ALLA ! Alkoholhaltiga drycker. Men mer eller mindre en liten mängd.

Finkel är farligt och det ska man undvika för den gör att du blir mer bakis. Renaste alkohol gör också att du blir bakis men inte alls lika mycket. Därför ska man gärna köpa lite dyrare sprit om man kan Samt läsa på lite.

Wiskey är ju egentligen skärp om man tänker på finkel för där är mängden högre. Öl och vin är ju obränd alkohol så det är ju skräp egentligen.

Särskilt wiskey och vin bör man ju undvika att berusa sig på... och det borde man ju känna att man blir mer bakis och får gärna lättare huvudverk dagen efte5r en fylla på Wiskey. Wiskey ska drickas ett glas eller två långsamt och man ska smaka och njuta inte bälja i sig halvliter eller mer...

Öl är lite bättre än vin rent allmänt. Vin är skräp.

Det bästa är en lite dyrare sprisort.

Testa gärna att köpa dig en flarra Från Vhen någon gång så ska du se att man inte alls blir lika bakis Det kostar men hurru dricker du mer sällan så har du råd. Fyllan blir bättre och du behöver inte lika mycket heller.

Lovar det är det värt varje krona.

Dom där ute på Vhen vet fan vad man gör men så har man väl erfarenhet av att bränna där ute på öarna många generationer bakåt besök gärna backfallsbyn när skiten är över. Man lär sig mycket.
Citera
2020-11-20, 14:54
  #8
Medlem
RexUniversitass avatar
Sådan som är bryggd med känsla och kvalitet är sällan skumt, oftast bättre än bolaget.

TS kanske har andra erfarenheter?
Citera
2020-11-20, 15:48
  #9
Medlem
sommarlovs avatar
Det var väl en massa socker kvar, som påverkade dig?
Citera
2021-03-10, 20:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Nä inte om du gör "Vin" eller jo förmodligen. Det beror ju på hur kunnig du är...

Det är jättestor skillnad på något som säljs på bolaget jämfört med vad någon hemmaknåpare gör på lite grejer han köpte i en butik.En producent har ett LAB även ganska små producenter har en labbteknker och ett lite gäng som mäter och tänker noga när dom gör grejerna.

När du gör det du gör så var det för att du tänkte att det är billigt och du räknar alkohol som det som var viktigt men du tänkte inte på så mycket annat.

jag själv köpte en vinsatts en gång, en dunk med allt... Gjorde som man skulle. Kan säga att jag att aldrig blivit så dålig varken före det eller efter det. Gott kan man knappast påstå att det var snarare rent av vidrigt men jag tvingade i mig. Man var student och det var promillen man ville åt.

Mäsk är nog bättre.

i dag har jag ju vart på lite provningar och man snappar ju upp lite här och där givetvis. Finkel är det man ska läsa på om. läs själv och ge fan i att lyssna på alla myter som går runt för 98% av allt är felaktigt. Det är finkel i ALLA ! Alkoholhaltiga drycker. Men mer eller mindre en liten mängd.

Finkel är farligt och det ska man undvika för den gör att du blir mer bakis. Renaste alkohol gör också att du blir bakis men inte alls lika mycket. Därför ska man gärna köpa lite dyrare sprit om man kan Samt läsa på lite.

Wiskey är ju egentligen skärp om man tänker på finkel för där är mängden högre. Öl och vin är ju obränd alkohol så det är ju skräp egentligen.

Särskilt wiskey och vin bör man ju undvika att berusa sig på... och det borde man ju känna att man blir mer bakis och får gärna lättare huvudverk dagen efte5r en fylla på Wiskey. Wiskey ska drickas ett glas eller två långsamt och man ska smaka och njuta inte bälja i sig halvliter eller mer...

Öl är lite bättre än vin rent allmänt. Vin är skräp.

Det bästa är en lite dyrare sprisort.

Testa gärna att köpa dig en flarra Från Vhen någon gång så ska du se att man inte alls blir lika bakis Det kostar men hurru dricker du mer sällan så har du råd. Fyllan blir bättre och du behöver inte lika mycket heller.

Lovar det är det värt varje krona.

Dom där ute på Vhen vet fan vad man gör men så har man väl erfarenhet av att bränna där ute på öarna många generationer bakåt besök gärna backfallsbyn när skiten är över. Man lär sig mycket.
har för mig att finkel kommer när man gör mäsken. finns det då något sätt att få bort en del finkel ur mäsken?
Citera
2021-03-10, 21:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskelurrepro
har för mig att finkel kommer när man gör mäsken. finns det då något sätt att få bort en del finkel ur mäsken?

det går inte och det är inte så man gör, att ta bort något.
Man tar vara det man vill ha och låter skräpet vara kvar-

man värmer mäsken så att alkoholen blir ånga som man fångar upp. Hela meningen med det är ju att allt man inte vill ha stannar i mäsken. men tyvvär så följer alltid en liten liten del med. Bättre fabrik är lika med mindre finkel.

Allt för dålig sprit slinker inte in på systembolagen som Jeltzin exempelvis.
Citera
2021-03-10, 21:09
  #12
Avstängd
iq144s avatar
finkel tas bort med aktivt kol ,

och första decilitern sprit ur apparaten kasseras alltid , håll 50 volymprocent , tappa på flaska och låt stå kallt i ett par dygn , skruva av kork och slå av en slatt innan kolning

så har ni skum finsprit
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback